• fam kaos

barn i "koppel", sele med lina

Trollet Ludenben skrev 2009-08-05 21:59:30 följande:

tänk är mitt bästa ord till dig... ja, tänk... använd de små grå!!Min son, svår ADHD och en autismdiagnos?? Det syns inte på utsidan så ser du oss ute kan du inte veta att han har det. Hans svårigheter ligger i att han är svårt styrd av sina impulser och har agressioner utan dess like. Han har svårt att samspela och svårt att lyssna och ta till sig information och sen behålla det in i nästa situation. Han rusar impulsivt rätt ut i gatan utan att se sig för. Vi tränar gatan hela tiden men han är funktionshindrad så det är inte bara att lära och sen kan han det. År av träning och medicinering ligger till grunden för hans framgångar. Han är rymningsbenägen och totalt distanslös. Begreppet känd och okänd människa finns inte, han förljer med vem som helst. Vi har fått ringa polisen så de har fått gå ut med helikopter och leta efter honom när han slitit sig från oss.Vet du hur ett koppel hade kunnat bespara oss alla risker han tagit?? Vi har haft änglavakt flera gånger, han hade kunnat vara död nu.Så om du tycker att det är bättre att lära barnen farlig miljö i stället för att vara en lat förälder så är du välkommen hit. Efter det skulle du nog skriva inlägg här av annan nivå för detta var helt förkastligt. Fast vissa är väl mer tänkande än andra antar jag...Men när du ser en förälder med ett barn i sele ute nästa gång så tänk på att den föräldern kanske inte är lat, barnet kanske är FUNKTIONSHINDRAD... eller så kan man behöva sele av någon annan anledning.Föresten, min son är 7 år och skulle behöva detta på honom men han är för stor för att de ska passa.
    Åh vad bra skrivet *Aplåder*
    Det kunde vara jag som skrivit även om min fyraåring inte är riktigt så mycket som din men nästan. Vad många gånger jag förbannat dessa korkade fördomsfulla ouppfostrade "vuxna" människor som bara står och glor när min kille får ett "anfall" mitt i affären då han skriker, viftar och bara springer om jag inte är tillräckligt snabb. Som sagt, hellre sele än att barnet råkar illa ut.
  • fam kaos
    amomentlikethis skrev 2009-08-06 18:27:57 följande:
    klart dom inte behöver, men det är så mycket mer som kommer med autismen som inte kommer med ett normalstrt barn. Ditt barn kan säkert sitt namn och lussnar efter det, eller? det gör inte mitt barn. han kommer _aldrig_ när man ropar på honom, för han är i sin egna värld. I dagsläget är han som rainman om du sett den filmen.
    Fast även autism kan variera stort. Jag känner en nioårig tjej med högfungerande Asperger som är betydligt lugnare och enklare än vad många jämnåriga "normala" barn är. Föräldrar till barn med autism har det inte automatiskt jobbigare med sina barn än vad föräldrar till "normala" barn har.
  • fam kaos
    llinaa skrev 2009-08-06 19:28:37 följande:
    koppel passar en hund inte barn
    Ja eller hur! Hellre att barnet förolyckas än att det kan tas för hund av en del lågbegåvade människor, det är väl självklart!
  • fam kaos
    Suzisuze skrev 2009-08-06 20:25:12 följande:
    Jag ser sällan barn i koppel. tur är väl det....Förskolor i Malmö ( vill inte generalisera, men har sett åtminstone 50 tal olika ) , som är sveriges 3 e största stad, de använder inte sele. Och då är det 3 -4 vuxna på 10 barn....eller fler.Hur funkar det då?!Min dotter var vild...med betoning på VILD. Gick när hon var 9 månader och med en stor gata/huvudled som granne gäller det att vänja barnet vid att hålla handen när man går. De får gärna gapa, skrika, gråta- men de lär sig. Och då behöver man inte hålla i handen så att det gör ont! Sele är för vovvar , tycker jag.ps- Och vilken bra motion att jaga sitt barn, om det så behövs, bara nyttigt ps 2- Statistiskt sett blir nog 1 barn på 1000000 överkörda pga " icke sele bärande".
    Ja oh ja, vilket utmärkt sätt att få motion, att man sedan får chansen att riskera sitt barns liv är väl en bonus?
  • fam kaos
    jo, faktiskt så har vi det mer eller mindre, annars skulle det knappast kallas funktionshinder. nu finns det ju olika sorters diagnoser inom autism men den 9-åriga tjejen har är ju den milda formen. autism är bra mycket värre än asperger-enligt mig.exempelvis så gissar jag att tjejen lyssnar till sitt namn, kan prata och man kan föra en dialog med henne även om den kan se annorlunda ut. Inget av detta kan jag göra med mitt barn. han förstår inte sitt namn, fattar inte när jag säger att maten är klar m.m. Han är uppe i det blå _hela_ tiden.Kommer det fortsätta som det är idag så hamnar han med _stor_ sannolikhet på ett boende sen när han är gammal nog för det. Så visst fan är det jobbigare än att ha ett normalstört barn. Självklart finns det de normalstörda som är mer krävande dom med. Men nu var det min son jag pratade om och han ÄR väldigt krävande vad det gäller uppsikt, mycket mer än vad hans normalstörda kusin behöver som är i samma ålder.
    Fast nu pratar jag om rent generellt, inte dig personligen. Aspergers är en form av autism så hon har Autism precis som ditt barn.
    Man kan som jag skrev inte säga att föräldrar till barn med Autism AUTOMATISKT har det jobbigare än föräldrar till "normalstörda" barn för det stämmer inte i alla fall.
    Min son utreds även han för någon form av Autism och det de är inne på är Infantil Autism som är en något ovanlig och väldigt krävande form av Autism, men jag skulle ändå inte våga mig på att säga att vi har det jobbigare med honom än ALLA andra föräldrar till "vanliga" barn har det med sina.
  • fam kaos
    emajk skrev 2009-08-08 10:06:40 följande:
    Förresten. Vad är problemet med att barn är trygga i sig själv, går iväg och utforskar? Häng med då på hans upptäckarstråt! Har sett ett otal föräldrar som går ut med sitt barn och har bråttom! Hur tänker man då? Det är dömt att falera. Då kommer man föda katt och råttaleken dessutom utöver barnets frustration att inte få titta klart på det intressant denne hittat. Vad gäller dagis är det deras ansvar att ha koll på barnen såklart. Där spelar det inte någon större roll vilken typ av barn det är.
    Oj vad fint du skriver. Det är fantastiskt med människor som är så extremt övertygade om sin egen perfekthet. Jobbigt bara när fasaden faller och de landar på jorden igen.
  • fam kaos
    Black roses skrev 2009-08-08 11:50:35 följande:
    Vem påstår sig inte vilja följa sitt barn när det utforskar menar du?? Sen så måste väl även du medge att du inte låter ditt barn utforska precis allt som kommer i er väg, eller att du gärna tar en omväg bara för att låta ditt barn utforska??
    Det är inte lönt egentligen. En del ser bara sin egen förträfflighet och blundar stenhårt för det ologiska i sitt resonemang.
  • fam kaos
    jag vet vad infantil autism är, precis samma som min son är under utredning för.
    Du ser, alla upplever det olika. Jag vet många vars barn benämns som normala som har det mycket jobbigare med sina barn när det komemr till en del saker.
    För Autism är långtifrån bara negativt, de barnen har även en del fördelar som inte "normala" barn har.
    Det skulle enbart kännas jobbigare, iallafall för mig, om jag gick och intalade mig att jag hade det värst och jobbigast i hela världen.
  • fam kaos
    emajk skrev 2009-08-08 12:01:03 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-08 11:55:58 följande:
    Vad är ologiskt? Det handlar om sele eller ej. Selen är till för föräldern och inte barnet. Min dotter tycker om att rida på min axlar och det har jag som reserv när tiden tryter om vi ska någonstans. Klart att man inte kan ha fler än en unge däruppe men sele tycker jag ska vara sista utvägen.
    Just det, din dotter TYCKER OM att rida på dina axlar. Alla barn är inte som din dotter och det är precis där du brister i kunskap om det du talar om.
  • fam kaos
    emajk skrev 2009-08-08 12:17:11 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-08 12:13:25 följande:
    Kära nån, det var ett exempel. Tycker era barn inte om nåt som har med er att göra? I så fall är det dags att lista ut vad det kan vara.
    Ännu ett utmärkt exempel på ditt sätt att diskutera och se längre än din näsa räcker. Behöver jag verkligen utveckla ytterligare varför det inte känns så motiverat att diskutera vidare med dig?
  • fam kaos
    precis, alla upplever det olika, för jag upplever det inte alls som dig vad det gäller autismen.I min vardag är det skitjobbigt med hans autism medans du upplever att i din vardag är det inte det. Men som sagt så är vi alla olika och tur är väl det
    Tro mig, även vår vardag är stentuff, men jag inser ändå att andra kan ha det värre.
  • fam kaos
    emajk skrev 2009-08-08 12:24:45 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-08 12:19:32 följande:
    Måste man linda in allting i smör för att du ska kunna ta till dig annan info än din egen erfarenhet. Jag förstår att det kan kännas kämpigt när någon säger sig hantera en situation som man själv inte hanterar utan en sele. "Han kan ju inte bara ha nån substans i det han skriver" Däremot kan man bemöta exemplen exakt snarare än att prata runt, bli luddig och säga att sitt barn minsann är en emilx2 och att mitt är ett valiumbarn. Det ter sig ömsesidigt att ingen lyssnar på någon oavsett vad som skrivs.
    Tja de flesta jordnära människor inser att det är viss skillnad på att linda in i smör och att genast utan att ta reda på fakta först attackera alla som inte gör likadant som man själv. Det känns helt enkelt inte så motiverat att diskutera med någon som ser sig själv som superförälder nr ett enbart för att han kan bära sitt barn på axlarna. Det som du tycker gör dig till en enastående förälder kan någon annan tycka är en baggis.
  • fam kaos
    emajk skrev 2009-08-08 12:49:17 följande:
    Sara K skrev 2009-08-08 12:35:39 följande:
    Är det att se ner med att komma med motargument. Varför skriva i forum överhuvud taget om man bara vill ha förståelse och medhåll?Och om det är av bekvämlighet så undrar jag vad man är för förälder egentligen och varför man skaffat barn. Faller man inte på bekvämlighetsprincipen kan man göra en hel del dumt mot barnet och dess utveckling.
    Varför skriva i ett seriöst diskussionsforum över huvud taget om man bara vill göra så mycket påhopp som möjligt på andra? Då kanske sandlådan skulle passa bättre?
  • fam kaos
    emajk skrev 2009-08-09 08:31:24 följande:
    Problemet är att selen antagligen inte tas av när ni gått förbi det farliga vägen utan blir kvar på barnet till ni når dit ni ska om jag får gissa för det vore ju inte bekvämt att bara ha selen på precis där det är farligt. Det är inte barnets val att ni bor där ni bor. Bor man inte vid en massa trafik eller på en brygga blir dessa konflikter så få att man slipper selen.
    Kanske är problemet främst att du antar en massa saker om barn i sele som egentligen bara finns i ditt huvud?
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina