• Malinca

barn i "koppel", sele med lina

Har inte någon sele. Men har ett antal gånger funderat på att köpa en.
    Ser absolut inget fel i det. Förstår mig inte på er som tycker det. Men var och en får tycka som de vill. Men det är otrloligt tragiskt om vuxna människor ska fälla elaka kommentarer, säga sin sak om det hela om de inte gillar det förståss till personer som använder sele på sina barn ute i samhället. Patetisk löjligt!

Till alla er som använder det! TA ingen skit från folk som tror de vet bättre.

• Malinca
    UpsyDaisy skrev 2009-08-09 11:43:36 följande:
    En liten följdfråga....Till er som inte kan tänka er barn i sele, vad tycker ni om de föräldrar som spänner fast sina barn i barnvagnar? Själv har jag nästan aldrig min dotter i barnvagn, hon är mycket rörlig och älskar sin rörelsefrihet...att sitta fastspänd i vagn är definitivt inte hennes grej. Då vid lite farligare ställen, tex om vi promenerar i stan, är vid flygplatser, ska på tåget etc...så använder jag min av sele istället för att spänna fast henne i en vagn. På så sätt får hon betydligt mer rörelsefrihet men är dessutom säker.Vad är skillnaden mellan vagn och sele? För mig är skillnaden att med sele så behåller barnet sin rörelsefrihet samtidigt som hon är trygg. Men trots detta så verkar många anse att vagn är helt ok medans sele är "grymt". Jag förstår inte. Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?
    JA mycket bra fråga. Ska läsa vidare och se om någon kan förklara detta
  • Malinca
    Lajsa82 skrev 2009-08-09 11:23:47 följande:
    puss och meko gica: Tack, det sa dom på förskolan med, köp en och skit i vad andra tycker, men jag vet hur folk här hemma skulle reagera...dom reagerar redan på att han fortfarande sitter i vagn, får ju kommenatarer om att har han inga egna ben att gå med osv..j*vla BITTER FITTOR min son ser helt normal ut men har ett funktionshinder och jag blir tokig att få suckar efter mig eller att folk håller för öronen när han skriker......med en sele skulle vi nog bli stämplade som knäppgökar...vet att det finns en käck ryggsäck typ en apa med svans, så håller man i svansen, någon som vet adressen??
    Alltså det är så förbaskat tragiskt att vissa tror de har rättighet att bestämma för andra vad som är bäst i deras familjeförhållande.
    Selen kanske inte funkar eller behövs för dem.
    Men det gör det för andra. Det underlättar betydligt för de jag känner som har det.
    INGEN lider. INTE barnen och inte föräldrarna.
    Tja nu ljög jag, en del så kallade "perfekta" människor i omgivningen gör det.

ÅH satan var förbannad jag blir.

Hoppas att du köper selen och får stöd från någon att sätta dig emot de där nissarna som tror de vet bäst
    KRAM
  • Malinca
    Lajsa82 skrev 2009-08-09 11:23:47 följande:
    puss och meko gica: Tack, det sa dom på förskolan med, köp en och skit i vad andra tycker, men jag vet hur folk här hemma skulle reagera...dom reagerar redan på att han fortfarande sitter i vagn, får ju kommenatarer om att har han inga egna ben att gå med osv..j*vla BITTER FITTOR min son ser helt normal ut men har ett funktionshinder och jag blir tokig att få suckar efter mig eller att folk håller för öronen när han skriker......med en sele skulle vi nog bli stämplade som knäppgökar...vet att det finns en käck ryggsäck typ en apa med svans, så håller man i svansen, någon som vet adressen??
    www.barntrygghet.se/visa_produkt.asp%2Din%2D1+g%E5sele+f%F6r+barn+utformad+som+ett+kramdjur%2Fryggs%E4ck&id=832&lang=sv

Vet ej om det blev för långt. så www.barntrygghet.se
  • Malinca
    Black roses skrev 2009-08-09 12:14:15 följande:
    min lillplutt fastnade för grodan, kanske för att den påminde honom om kermit??
    Ja men visst var de söta. Ha ha
    Man kanske ska skaffa en själv så sambon kan hålla koll på en...
    Han tycker jämt jag går för sakta

Då hade folk verkligen fått något att snacka om!
  • Malinca
    Black roses skrev 2009-08-09 12:20:46 följande:
    SKrattar.. Ja där sade du något.. Kanske skulle kunna vara den nya innegrejen??
    Ja vi kan skappa en ny trend.
    Hahaha............
  • Malinca
    Rintintin skrev 2009-08-09 12:21:03 följande:
    Min sambo (engelsman) tyckte att jag skulle skriva in att han som vuxen fd selbärare ligger i fosterställning och gråter under sängen varje natt samt gillar att jag sätter sele på honom och drar omkring honom över lägenhetsgolvet.Skämt åsido. Han är uppvuxen med en sådan sele och minns väl att det var irriterande i viss mån, men har inga skador i övrigt av att ha varit ett "selbarn".
    Skrattar.......................
    Han har klarat sig fint
  • Malinca
    Black roses skrev 2009-08-09 12:35:58 följande:
    En sund inställning tycker jag..
    Absolut.
  • Malinca
    Leontine skrev 2009-08-09 12:34:05 följande:
    Ja jag använder sele. Inte för att jag är lat men för att jag inte har fler armar än två. Har det i barnstolen och i barnvagnen.  Och i vagnen så sitter den på från det vi sätter i henne där tills vi tar ur henne. Bättre att hon sitter fast och inte skadas än att hon ramlar ur. Jag skulle inte förlåta mig själv. Har en 3½ åring som går bredvid eller sitter i kärra oselad. Hon hoppar ur o i kärran eller far iväg ibland och då e det tryggt  o veta att den lilla sitter kvar. Jag får lägga min energi till att lära den stora trafikvett och vattenvett o annat vett. Det är en utopi att barnen bara gör som man säger. Visst vore det härligt men så e det inte. O det är väldigt lätt med första barnet att vara med hela tiden och se till att det inte utsätts för fara. Men har man fler så kan man inte dela på sig.  Baserar min åsikt på 4 barn mellan 9 månader och 24 år plus barnbarn. De stora har oxå haft sele på sig och har vuxit upp till förnuftiga individer som har starkt självförtroende. Tror inte selen påverkar barnet alls. Klart barnet blir grinig när det inte får göra som det vill. Men jag blir grinig när chefen inte ger mig ledigt när jag vill. Så e livet.
    Ha ha .......... Jag har med haft sele på sonen i barnstolen, tänkte inte på det.
  • Malinca
    Glamrockare skrev 2009-08-09 12:01:31 följande:
    stackars dina barn som blir slängda i vattnet, får handen lagd på heta föremål....kasta för guds skull inte sten när du sitter i glashus.o igen hur kommer det sig att ditt sätt är det ända rätta?
    HAHA en 10 poängare
  • Malinca
    annbom skrev 2009-08-09 14:20:29 följande:
    I trafik och vid stora folksamlingar är det största användningsområdet för en sele. Sedan undrar jag hur många du ens sett som använt sele?Du har endast ett endaste litet barn på 1,5år och troligtvis en ganska vanlig 1,5 åring som inte rör sig så mycket och definitivt inte så snabbt. Jag har haft 4 sådana flickor för att sedan få en son som började springa vid 10 månader. Han kunde inte gå utan sprang. Du har definitivt inte någon erfarenhet av barn som är överaktiva som min son och bör faktiskt vara lite mer ödmjuk i det du säger. Det är ytterst få föräldrar som har sele på sina barn, även om det skulle behövas, och det är oftast befogat.Jag tycker nog att du är ganska naiv i det du skriver. Du tror att alla barn är som din dotter och det är helt fel, även om väldigt många är det.
    Skulle citera vad emajk skrev 2009-08-09
    Det är en hel del andra ställen som folk vill använda den om du bara läser i forumet.
    Hittar inte inlägget för sig själv bara .

SÅ EMAJK: Vad du har hängt upp dig på en sak som sagts här på forumet, och trots personen som skrev det förklarat att du missuppfattade henne tjatar du om det hela tiden.
  • Malinca
    Kyanita skrev 2009-08-09 19:20:40 följande:
    Var beställer man ett sådant snällt barn? *Avundsjuk*
    Nja inte avundsjuk direkt, men inte verklighet för alla.
  • Malinca
    Har faktiskt inte fått negativa kommentarer IRL om den. Bara här på FL från vissa föräldrar som tror att alla barn är som deras!
    JA men alla perfekta föräldrar till perfekta barn tycks samlas här, nej go for it.
    Jätte snygga väsk/sele.
    Så praktiskt att det e som en liten ryggsäck, roligt för barnet med
  • Malinca
    Kyanita skrev 2009-08-09 21:35:50 följande:
    Han älskar sin "goda" så speciellt "kränkande för honom är det nog inte!
    Nej det tror jag absolut INTE att det är
    Hade jag sett det eller ser jag någon ska jag bara ge positiva komentarer
    Coolt ju
  • Malinca
    SFHelen skrev 2009-08-09 22:37:08 följande:
    har inte läst igenom hela tråden, men vissa delar Jag tycker att de är helt okej att ha sele på sina barn, är ju för barnets o ens egen del man använder de för att skydda livet på de lilla livet man älskar. Har en son på snart 2 år som vägrar lyssna på mig när vi är ute, de är okej o låta honom gå "fritt" om vi bäda föräldrar är med, men är ja själv, nej tack. Är gravid o har foglossning så springa som ett jehu efter honom är inge kul, plus att han skriker i vagnen för där vill han inte sitta. Ska in o kolla efter ett sele o testa på honom o se hur han reagerar på de, för jag vill införskaffa mig ett till honom. Jag hade de som liten själv o ja har inte fått nå men av de...hihi (även springit i löplina, för ja va så vild). undrar bara över komentarerna så snälla barn, är inte barnen snälla fast dem springer runt o är vilda? de tillhör ju utveckligen o alla barn är ju olika....
    Hejsan! Känner igen mig på det där med att barnet som vägrar lyssna och springer trots man säger nej. Sonen tycker det e roligt med, tror det är en lek.
    Är inte gravid men har ingen kondis så jag är rädd att inte hinna ikapp honom *hemska tanke på vad som kan hända*.

KLART är barn snälla fast de springer runt och är vilda. Snälla, goa och alldeles vilda *ler*
  • Malinca

fam kaos skrev 2009-08-10 21:50:01 följande:

Kanske är problemet främst att du antar en massa saker om barn i sele som egentligen bara finns i ditt huvud?
    precis
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina