• mb4

barn i "koppel", sele med lina

Blir chockad över alla dessa negativa ord om barnselar!
    Jag har en vän som vägrat använda sele, ordet koppel känns negativ för mig.
    Jag själv har använt sele till mitt barn från 1 års ålder fram tills mitt barn fyllde 2 år.
    Skillnaden mellan min väns barn och mitt är att mitt barn idag kan gå utan att springa iväg. Genom att vi använt selen har vi tränat grovmotorik och samtalat om faror vilket märks idag då mitt barn lyssnar till 100 %
    Vi kan gå i stan utan att behöva jaga och vara oroliga.
    Vagnen slutade vi med helt när åldern var 2 år. Man kan alltid hitta någon stans att sitta och vila.

Åter till min väns barn som snart är 4 år.
    Detta barn är som en duracellkanin ,när barnet får gå själv. Detta slutar alltid med att barnet skrikandes får sitta fast spänd i vagnen istället.
    Att köra om kring barnen i vagnar är helt galet då dom har två ben att gå med!
    Personalen på mitt barns dagis säger att barn idag orkar inte gå för dom sitter i barnvagnar alldeles för länga och långt upp i åldrarna.
    Det tycker jag är ännu värre än att låta barnen få träna sin grovmotorik.
    Idag ska vi bära barnen länge och sen ska dom åka vagn, inte konstigt att endel barn blir överviktiga dessutom. Att inte få röra på sig och träna balans,styrka m.m.

En eloge till alla er som tänker på både säkerhet och på era barns utveckling.
    Att sitta i en vagn kan inte utveckla ett barn speciellt mycket!

Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina