• UpsyDaisy

barn i "koppel", sele med lina

Det beror helt på barnet. Jag har en riktig liten vilding. Nu när hon är över två har hon lärt sig att hålla mamma i handen när vi är ute, eller sitta i vagnen. Men när hon precis börjat gå (eller hon sprang snarare än gick) var det MYCKET jobbigt. Hennes pappa bor utomlands och vi reste ofta, ensam på en flygplats med en ohyggligt snabb ettåring är inte kul. Tillslut köpte jag ett "koppel" och det har fungerat jättebra. Ser absolut inget fel i det. Vad är problemet med att hålla sitt barn tryggt och säkert?

• UpsyDaisy
    emajk skrev 2009-08-09 11:28:02 följande:
    Problemet är inte att hålla sitt barn tryggt och säkert såklart. Ett problem kan vara hur det går till.
    Vad menar du?
  • UpsyDaisy
    emajk skrev 2009-08-09 11:31:46 följande:
    Om man t.ex. skulle vara så rädd för trafik att man inte tar sig någonstans så begränsar det barnets utveckling men man kan fortfarande göra det under förevändningen att hålla barnet säkert.
    Heh, jo det stämmer nog. Vissa människor kan var riktigt överbeskyddande. Min bror låter tex inte hans dotter göra någonting, precis allt är "farligt". Hon fick inte ens gunga förrän hon fyllt ett år för att det kunde vara "farligt". Men jag tror det är rätt sällsynt att folk missbrukar selen. Själv så använder jag den bara då jag reser ensam med min dotter. Har inte sett någon annan använda sig av sele dock, det verkar som om folk föredrar att spänna fast barnet i vagn eller i bärsele. Men min dotter tycker väldigt mycket om att röra på sig, jag har henne mycket hellre i sele än fastspänd i en vagn...selen ger henne betydligt mer frihet.
  • UpsyDaisy

En liten följdfråga....

Till er som inte kan tänka er barn i sele, vad tycker ni om de föräldrar som spänner fast sina barn i barnvagnar? Själv har jag nästan aldrig min dotter i barnvagn, hon är mycket rörlig och älskar sin rörelsefrihet...att sitta fastspänd i vagn är definitivt inte hennes grej. Då vid lite farligare ställen, tex om vi promenerar i stan, är vid flygplatser, ska på tåget etc...så använder jag min av sele istället för att spänna fast henne i en vagn. På så sätt får hon betydligt mer rörelsefrihet men är dessutom säker.

Vad är skillnaden mellan vagn och sele? För mig är skillnaden att med sele så behåller barnet sin rörelsefrihet samtidigt som hon är trygg. Men trots detta så verkar många anse att vagn är helt ok medans sele är "grymt". Jag förstår inte. Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?

• UpsyDaisy
    annbom skrev 2009-08-09 11:49:05 följande:
    För att det oftast är vid sådana tillfällen som man har behov av en sele. På ett stort ensamt fält av gräs behöver man den knappast.
    LOL! Precis :) Har aldrig någonsin stött på någon som använt sig av sele på ett ensamt fält av gräs. Sele använder man på samma sätt som vissa använder vagnen, dvs på ställen där barnet kan fara illa, vid tex trafik.

dagens skratt :D
  • UpsyDaisy

Min poäng är...sele är ett alternativ till vagn och bärsele...och helt ärligt tycker jag det är ett mycket bättre alternativ. Nu när jag tänker efter så borde jag använda mig av den oftare, för jag erkänner att jag ofta har satt min dotter i vagnen eller i bärselen när vi varit ute i trafiken...och vid närmare eftertanke så är det lite grymt mot henne eftersom hon älskar sin rörelsefrihet.

• UpsyDaisy
    emajk skrev 2009-08-09 12:05:18 följande:
    Jag anser inte att det är bättre att spänna fast ett ovilligt barn i barnvagnen. Jag är för att man försöker låta barn ha sin frihet så mycket som möjligt utan sele där det är möjligt. Som sagt, har man ett sjövilt barn som inte lyssnar på något så blir lösningen i farliga situationer som trafik en sele lösningen. Men inte vid midsommarfirande för att barnet kan gå in i dansen eller för att man ska slippa gå efter barnet. Menar samtidigt att om man först tänker lite annorlunda och ger barnet en chans att uppleva vissa problemmoment under säkra former utan sele finns chans för barnet att uppnå förståelse för de kommande situationerna.
    Jo men det är ju självklart. Visst är det bästa att barnet lär sig att inte springa ut i trafiken etc. Och visst bör barnet få möjlighet att lära sig. Men barn är olika, vissa har lugna barn...andra vilda...dessa små underbara varelser har alla sina olika personligheter. Vissa barn lär sig snabbt att hålla mamma eller pappa i handen, för andra barn tar det lite längre tid, och då kan selen i vissa situationer vara ett bra alternativ.

Visst, en "perfekt" mamma eller pappa kanske klarar av att hålla koll på sina ungar dygnet runt...men jag är inte perfekt så jag är glad och tacksam över att det finns redskap som kan hjälpa mig i mitt förälderskap :)

Hur som helst så tycker jag det är lite korkat att diskutera saken. Det är inte skadligt med sele, och det är upp till varje förälder att besluta vad som är bäst för deras barn. Jag tycker att vi föräldrar ibland är på tok för kritiska mot varandra. Vi borde sluta peka fingret åt folk. Jag hör alldeles för ofta människor kritisera andra föräldrar och det är så ledsamt. Jag tror att de flesta föräldrar verkligen gör det de anser vara det bästa för deras barn.
  • UpsyDaisy
    SFHelen skrev 2009-08-10 09:36:17 följande:
    En fråga till er som har selen till era barn: Vart köpte ni era selen? o vad skulle ni rekomendera en annan?
    Hmmm, köpte min på Irland.
  • UpsyDaisy

Håller lite med ovanstående talare. Min dotter är nu 2.5 och jag behöver inte använda selen längre. Tror jag slutade med det när hon var två. Vagnen använder vi nästan aldrig heller, utan vi går...och vilar oss med jämna mellanrum. Man får inte ha för bråttom med små barn ;) Har vi ont om tid så tar jag dock med mig vagnen som hon kan sitta och vila sig i.

Jag tror de flesta som är negativa mot sele har någon konstig bild av att barnet hela tiden har den på sig. Men det är ju bara då man är ute i trafiken eller reser eller är i folksamlingar som selen behövs och används. Dvs samma situationer som andra sätter sina små i vagnen eller i bärselen.

Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina