emajk skrev 2009-08-09 12:05:18 följande:
Jag anser inte att det är bättre att spänna fast ett ovilligt barn i barnvagnen. Jag är för att man försöker låta barn ha sin frihet så mycket som möjligt utan sele där det är möjligt. Som sagt, har man ett sjövilt barn som inte lyssnar på något så blir lösningen i farliga situationer som trafik en sele lösningen. Men inte vid midsommarfirande för att barnet kan gå in i dansen eller för att man ska slippa gå efter barnet. Menar samtidigt att om man först tänker lite annorlunda och ger barnet en chans att uppleva vissa problemmoment under säkra former utan sele finns chans för barnet att uppnå förståelse för de kommande situationerna.
Jo men det är ju självklart. Visst är det bästa att barnet lär sig att inte springa ut i trafiken etc. Och visst bör barnet få möjlighet att lära sig. Men barn är olika, vissa har lugna barn...andra vilda...dessa små underbara varelser har alla sina olika personligheter. Vissa barn lär sig snabbt att hålla mamma eller pappa i handen, för andra barn tar det lite längre tid, och då kan selen i vissa situationer vara ett bra alternativ.
Visst, en "perfekt" mamma eller pappa kanske klarar av att hålla koll på sina ungar dygnet runt...men jag är inte perfekt så jag är glad och tacksam över att det finns redskap som kan hjälpa mig i mitt förälderskap :)
Hur som helst så tycker jag det är lite korkat att diskutera saken. Det är inte skadligt med sele, och det är upp till varje förälder att besluta vad som är bäst för deras barn. Jag tycker att vi föräldrar ibland är på tok för kritiska mot varandra. Vi borde sluta peka fingret åt folk. Jag hör alldeles för ofta människor kritisera andra föräldrar och det är så ledsamt. Jag tror att de flesta föräldrar verkligen gör det de anser vara det bästa för deras barn.