• SaramedM

barn i "koppel", sele med lina

Luddvar skrev 2009-08-08 13:52:25 följande:
    Sara K skrev 2009-08-08 13:30:49 följande: Mina fyra små underverk. Oj då. Jag tror förstås att det är många fler än jag som lyckats klara sina busiga barn utan att koppla dem. Du var alldeles ensam vid bryggan, bara du och barnen? Ingen annan vuxen som kunde hållt i handen eller burit? Du gör som du vill men jag tycker ändå att det ser slappt ut med koppel på barn. OCH jag har till och med rätt att tycka det.
    Vad som är slappt är när barnet sliter sig loss och drunkar...

M måste man ha sele eller flystväst på vid vatten, jag skulle inte våga annars
  • SaramedM
    Luddvar skrev 2009-08-08 12:55:17 följande:
    Jag har alltid föredragit att lära mina barn vart de får springa och vart man måste gå. Inga problem med nån av mina fyra. Jag skulle aldrig satt ett koppel på dem och jag tycker det ser slappt ut de få gånger jag sett föräldrar som har det. Men då kan ju föräldrarna slappna av och prata ostört i sin mobil och ändå ha koll på ungen . Fiffigt...?Barn ska inte få göra allt de vill, vissa saker är de för små för och att låta en unge gå på bryggan i sele skulle jag aldrig göra. Mina barn får gå på bryggan i MITT sällskap och OM de håller mig i handen alternativt går försiktigt. Annars har de inte på bryggor att göra. Vissa är då för rädda att ta konflikter och att säga nej..
    Välkommen hem och lärM detta....

För oss har de gånger vi haft sele handlat om att jag inte vill se henne överkörd eller drunknad
    OM de håller i handen, om de sliter sig loss då? det räcker med en gång om de trillar i eller det kommer en lastbil

Ta konflikter gör jag inte vid vägar eller vatten, just för att det faktiskt lätt kan bli livsfarligt!
  • SaramedM
    Kyanita skrev 2009-08-08 22:14:02 följande:
    Problemet är inte att han inte får upptäcka saker. Problemet är att han vill upptäcka saker mitt i gatan... Inte så lämpligt faktiskt! Jag är också restriktiv med mina "nej" Har ett barn med hfa och då gäller det att vara väldigt tydlig med både miner och röstläge. Rutiner är också A och O. Tror att det är bra för alla barn.
    Precis!
    Eller som idag när Mville kolla om man kan smita på bryggan.... då önskade jag att vi hade haft sele
  • SaramedM
    emajk skrev 2009-08-09 08:31:24 följande:
    Problemet är att selen antagligen inte tas av när ni gått förbi det farliga vägen utan blir kvar på barnet till ni når dit ni ska om jag får gissa för det vore ju inte bekvämt att bara ha selen på precis där det är farligt. Det är inte barnets val att ni bor där ni bor. Bor man inte vid en massa trafik eller på en brygga blir dessa konflikter så få att man slipper selen.
    det är inte barnest val att vara född med autism heller!

Jag tror att har man inte haft med autistiska barn att göra förstår man inte hur farligt det kan vara att gå ut med dom
  • SaramedM
    ppl skrev 2009-09-14 14:16:12 följande:
    Visst är det bra med sele i viss ålder men vid 2år så ska barnet börja förstå och lära sig anser jag. visst kan det vara farligt men dom måste ju tyvärr lära sig :( hur skadet anars gå då barnen blit tonåringar å tappar fattningen.. sätta på dom sele??
    ja det är ju troligt ...
    suck, läs lite bakåt i tråden så inser du att det inte handlar om lata föräldrar eller ouppfostrade barn

Visst kan det vara farligt men dom måste lära sig? var nog en av de dummaste kommentarerna i tråden

Om vi tex pratar om autitiska barn ( vilket flera i tråden har) så går det inte att föreställa sig hur snabbt vissa av dessa barn rymmer, även om man håller stenhårt i handen
    Då kan det handla om liv eller död snabbt och då är sele ett bra alternativ
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina