• Scratchy

barn i "koppel", sele med lina

näradig skrev 2009-08-06 15:17:23 följande:
    du förstår inte. sele är inget nytt. Det används till barn som går själva men inte kan hantera farorna, tex vatten, folksamlingar, trafik osv. TYcker du det är klokt att låta en ettåring sprina på trotoaren vid en trafikerad gata? eller en vild tvååring utan impulskontroll vid en stranpromenad eller en hyperaktiv 3-åring på lisseberg under högsäsong?
    Jag förstår visst. Är fullt medveten om att selen inte är ny. Men hur många känner du som växte upp i sele? Just det, inte en majoritet i alla fall.

Nej, jag tycker inte det är klokt att låta en ettåring springa på trottoaren vid en trafikerad gata. Men man behöver inte heller ha ettåringen i koppel. Man kan ha den i en vagn eller hålla den i handen. Det handlar om ansvar, och jag tycker inte det är ansvarigt att varken hålle en ettåring i koppel eller att låta den springa vilt.
  • Scratchy
    näradig skrev 2009-08-06 15:23:07 följande:
    och ifall barnet inte VILL åka vagn eller hålla handen då? utan VILL sprinag fritt.varför är det inte ansvarsfullt att använda sele? näj kränk barnen, tvinga dem, håll dem hååårt i handen så d ebli böåa eller tryck ner dem i vagnen. hur får du en hyperaktiv, hysterisk 1åring att stana i vagnen utan sele erfter att du har tvingat ned den?TÄNK EFTER LITE!
    Ja, och om barnet VILL hoppa ner för trottoaren och framför bilarna, varför då hålla fast det i en sele? Exakt, du kanske kan tänka själv. Men hur kommer det sig att så många föräldrar varken behöver tvinga ner sina barn eller hålla fast dem? Hur har det liksom funkat innan?

Det handlar om att se barnets behov. Barn blir hysteriska av frustration, och frustration beror på att man inte fått sina behov tillgodosedda. Det handlar inte bara om att tänka, det finns en himla massa forskning på barnpsykologi som bara väntar på att bli läst.
  • Scratchy
    Erika Ö skrev 2009-08-06 15:24:29 följande:
    Ja det var ju inte direkt att jag menade att den är vass... stryprisken då? det rekonenderas tom att napphållaren inte får vara för lång för att barnet kan dra det runt halsen... vad är då inte ett koppel!? Dom kan lätt dra det runt halsen och snubbla och strypas! Jag sa också att alla får göra precis som dom vill men jag tycker iaf att det ser sjukt ut..
    Det var exakt det jag menade i ett tidigare inlägg, fast jag utvecklade det inte tydligt nog för att fascist-maffian här skulle förstå. Visst minskar det vissa risker med koppel, men ökar samtidigt andra.

Kan lägga till att man till exempel på Liseberg kan få personer och framför allt hundar mellan sig själv och barnet. Känner en boxer (hund) som lyckades fälla en 80-kilos man bara genom att få kopplet runt hans ben. Om en sån hund springer mellan barnet och föräldern när det finns en sele tror jag att man önskat att man inte haft någon sele.
  • Scratchy
    Black roses skrev 2009-08-06 15:34:32 följande:
    Ursäkta mig, men vet du hur lång tid det tar att strypa en människa?? O när du vet det, skulle du låta barnet hänga så länge i änden på selen/kopplet??
    Har du överhuvudtaget sett ett barn? De är mjuka. Att ramla med en snara om halsen ger skador som inte kan jämföras med att man stryper lite försiktigt.

Och om vi nu tänker oss detta scenariot. Barnet springer mot en trottoarkant och det finns mycket bilar på vägen. Barnet har fått selen om halsen. Är det bara att släppa då eller? Eller dra till och skada nacken på barnet?

Hade nog varit bättre att ha uppfostrat sitt barn till att inte springa åt det hållet...
  • Scratchy
    puss skrev 2009-08-06 15:36:23 följande:
    om en hund springer emellan?? hur ska det gå till? varför skulle man beklaga selen då? vilket märkligt scenario har du nu listat ut?
    Men kom igen!

Det enda jag menar är att selen i sig inte skapar mer trygghet än den förstör. Finns sjukt mycket risker med att ha sele, så att säga att man har den för säkerheten funkar liksom inte.
  • Scratchy
    Black roses skrev 2009-08-06 15:40:20 följande:
    Ja jag har 4 egna du då?? Mina barn har aldrig kommit till skada av selen/kopplet..
    Nej, dina barn har säkert aldrig kommit till skada. Å andra sidan finns det miljontals barn som klarat sig utan. Jag talar inte emot selen, men jag talar emot att den skulle vara så himla underbar och lösningen på alla problem.
  • Scratchy
    puss skrev 2009-08-06 15:39:46 följande:
    ingen här rekommenderar snaror runt halsen på barnen.
    Nej, och ingen rekommenderar att man kastar ut dem för ett stup heller. Flera barn har dött av cykelhjälmar, och det var ingen som rekommenderade snaror om halsen på dem heller.
  • Scratchy
    KottensPappa skrev 2009-08-06 15:44:40 följande:
    Skönt att se att det finns gott om nyanserade åsikter här...
  • Scratchy
    puss skrev 2009-08-06 15:40:47 följande:
    med det scenariot är det lite sent att "uppfostra", det kanske du inte inser men så är fallet.
    Men varför har du väntat så länge med att uppfostra då?
  • Scratchy
    puss skrev 2009-08-06 15:41:53 följande:
    och varför ska man "dra till"? lika smart är ju att föreslå att man tänder eld på barnet för att det ska stanna.
    Du ser inget sammanhang i det du själv skriver va?

Du pratade själv om att man skulle släppa... tadaaaaaaa!
  • Scratchy
    Black roses skrev 2009-08-06 15:44:50 följande:
    Sen så undrar jag, använder du dig av hundkoppel eller?? INGA koppel fästs runt halsen, och selen sitter runt magen på barnen..Sen så pratade inte jag om att strypa någon försiktigt, utan om det följde ditt scenario.. För den delen, om du visste vad detta verkligen gällde, så skulle du veta att kopplen till selen/kopplet är 1 meter, och sitter fast i bak på de flesta selar..
    Jag vet exakt hur de ser ut och hur de fungerar. Man jag diskuterar inte om de kan vara effektiva för sitt användningsområde eller inte. Det jag gör här (vilket jag också förklarat) är att påtala att det inte är en jättebra idé i långa loppet med selen. Har ingenting emot tillverkarna eller användarna överhuvudtaget.
  • Scratchy
    puss skrev 2009-08-06 15:50:24 följande:
    vem, jag? du beskriver ett scenario, och har sedan som förslag att man "skulle ha uppfostrat innan". du inser kanske att det inte är nåt alternativ i det scenariot som du själv beskrev?
    Jo, men min poäng är (som tidigare) att ett barn naturligt sett inte är galet. Det kan bli det, absolut, men det är inget som händer av sig själv. Man kan uppfostra barnen från början, så slipper man problemen sen.
  • Scratchy
    KottensPappa skrev 2009-08-06 16:00:41 följande:
    Scratchy beskriver sig själv som 25årig singel ifrån Gbg, av vilket vi kan misstänka att han inte själv har barn? Hans erfarenhet av problematiken kan därför misstänkas vara något begränsad...
    Fast man kan ha barn även om man är singel för tillfället.

Och man kan vara utbildad psykolog med inriktning på barnpsykologi fast man är 25 år. (Hehe, shit jag har försökt att inte outa min utbildning, och lyckats såååååå länge...)

Och vad Göteborg har med saken att göra förstår jag inte.
  • Scratchy

Men nu ska jag in mot stan. Ha det gôtt så länge, ser fram emot vidare diskussioner.

• Scratchy
    Martina1 skrev 2009-08-06 22:10:56 följande:
    Det här är jättekonstigt att läsa. Selen består av en ryggsäck. Ryggsäckar sitter inte runt halsen. Man spänner fast den runt magen och över axlarna. Det går inte att få den runt halsen. Man hakar i en meter "koppel" i ryggsäcken på barnets rygg. Föräldern är hela tiden nära barnet, så nära att man snabbt kan lyfta upp barnet, om t.ex. en hund skulle komma springande. Jag såg att du skrev om farliga hundar som kunde komma emellan barn och förälder. Poängen med selen är att barn och förälder hela tiden är nära varandra och att barnet ändå kan röra sig fritt och aktivt. Jag använder inte min sele så ofta då vi mest rör oss i så trygga miljöer och mitt barn håller sig i närheten av mig (och jag tycker det ser fånigt ut med sele). Men när vi har promenerat i trafiken så håller jag ettåringen i handen och har dessutom på honom selen. Det är en extra säkerhetsåtgärd.Hemmagjorda selar kanske ser annorlunda ut, men jag beskriver den sele jag har köpt i handeln.
    Jag håller med dig helt och fullt. Det jag skrev, skrev jag som ett svar på en annan grej som egentligen inte hade med saken att göra.

Och det är så jag tycker att selen ska användas, som du beskriver. Det är ju det den är till för.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina