• näradig

barn i "koppel", sele med lina

The past is now skrev 2009-08-06 10:23:37 följande:

Nämen så bra då att du är den perfekta föräldern då som har stenkoll 24/7! WOW! Grattis! Läs inlägg 259 tycker jag.
    nu gör du det igen!

läs vad folk skriver. Om du har problem att tolka saker i skriven form så är detta nog fel ställe för dig.
  • näradig
    Scratchy skrev 2009-08-06 14:57:24 följande:
    Och om barnen bråkar i baksätet är det bara att sätta dem i dragkroken och köra vidare.
    ?
  • näradig

lill annica skrev 2009-08-06 15:03:39 följande:

men hur länge ska man koppla dom....till 1/8-års dagen? detta tycker inte JAG låter klokt.
    vad är det för dag den första augusti?

svaret är ialla fall-tills det inte löper lika stor risk att dö eller försvinna.
    eller vill hålla handen, cykla, bli buren, åka vagn.

du har tydligen inte förstått syftet med sele. tänk efter lite innan du skriver vidare.
  • näradig
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:08:21 följande:
    Hur stor är risken egentligen då att de dör eller försvinner bara för att de inte har koppel?
    sele. ja överhängande.
  • näradig
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:14:13 följande:
    Men kom igen! I stort sett alla människor du ser i vuxen ålder har överlevt utan att ha blivit behandlade som djur i sin barndom. Det är faktiskt förvånansvärt lite risker för barn i vårt sammhälle idag.
    du förstår inte. sele är inget nytt. Det används till barn som går själva men inte kan hantera farorna, tex vatten, folksamlingar, trafik osv. TYcker du det är klokt att låta en ettåring sprina på trotoaren vid en trafikerad gata? eller en vild tvååring utan impulskontroll vid en stranpromenad eller en hyperaktiv 3-åring på lisseberg under högsäsong?
  • näradig
    Pelargonen skrev 2009-08-06 15:15:22 följande:
    Jag tycker det ser störtknäppt ut att ha sitt barn i sele. Som att man kopplar sitt barn. Blir nästan förbannade när jag ser det faktiskt. Men alla gör ju som de vill förstås.
    ytterliggare än som inte kan tänka längre än näsan räcker. Vilken livserfarenhet du måste ha.
  • näradig
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:17:29 följande:
    Annars kan man läsa HELA meningen jag skrev. Det finns vuxna personer som blev behandlade som djur när de var barn. Men i stort sett alla i vuxen ålder har överlevt UTAN ATT HA BLIVIT BEHANDLADE SOM DJUR!
    du framstår som ganska ointeligent nu . så backa lite och tänk efter.
  • näradig
    Pelargonen skrev 2009-08-06 15:19:57 följande:
    Alltid lika konstruktiva och givande inlägg från dig.
    hur uppfattar du ditt eget?
  • näradig
    Scratchy skrev 2009-08-06 15:20:38 följande:
    Jag förstår visst. Är fullt medveten om att selen inte är ny. Men hur många känner du som växte upp i sele? Just det, inte en majoritet i alla fall. Nej, jag tycker inte det är klokt att låta en ettåring springa på trottoaren vid en trafikerad gata. Men man behöver inte heller ha ettåringen i koppel. Man kan ha den i en vagn eller hålla den i handen. Det handlar om ansvar, och jag tycker inte det är ansvarigt att varken hålle en ettåring i koppel eller att låta den springa vilt.
    och ifall barnet inte VILL åka vagn eller hålla handen då? utan VILL sprinag fritt.

varför är det inte ansvarsfullt att använda sele? näj kränk barnen, tvinga dem, håll dem hååårt i handen så d ebli böåa eller tryck ner dem i vagnen. hur får du en hyperaktiv, hysterisk 1åring att stana i vagnen utan sele erfter att du har tvingat ned den?

TÄNK EFTER LITE!
  • näradig
    Pelargonen skrev 2009-08-06 15:21:49 följande:
    Som en åsikt som uttrycks i en diskussionstråd på ett diskussionsforum. Mitt inlägg berör ju TS frågeställning. Ditt inlägg är endast och enbart kritik av mig som person, men jag är (som sagt) inte förvånad. Ska vi återgå till ämnet som tråden berör?
    ja, då är vi lika stor bovar båda. nu har vi båda kritiserat varandra.

har du tänkt till nu. eller kanske läst tråden och lärt dig något?
  • näradig
    Pelargonen skrev 2009-08-06 15:26:02 följande:
    Jag tycker inte likadant som dig. Enklast är väl kanske att du accepterar det. Ja, jag har läst tråden.
    fast nu handlar det ju om ayy vi tycker olika för att du saknar erfarenhet och kunskap omjust detta. precis som alla som tycker det är fel med sele.

varför vill du inte lära dig något?. vill du bara berätta att det är fel?
  • näradig
    nollåtta skrev 2009-08-06 15:29:27 följande:
    Men snälla du.
    vad är så roligt?
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina