• emajk

barn i "koppel", sele med lina

fam kaos skrev 2009-08-08 12:13:25 följande:

Just det, din dotter TYCKER OM att rida på dina axlar. Alla barn är inte som din dotter och det är precis där du brister i kunskap om det du talar om.
    Kära nån, det var ett exempel. Tycker era barn inte om nåt som har med er att göra? I så fall är det dags att lista ut vad det kan vara.
  • emajk

fam kaos skrev 2009-08-08 12:19:32 följande:

Ännu ett utmärkt exempel på ditt sätt att diskutera och se längre än din näsa räcker. Behöver jag verkligen utveckla ytterligare varför det inte känns så motiverat att diskutera vidare med dig?
    Måste man linda in allting i smör för att du ska kunna ta till dig annan info än din egen erfarenhet. Jag förstår att det kan kännas kämpigt när någon säger sig hantera en situation som man själv inte hanterar utan en sele. "Han kan ju inte bara ha nån substans i det han skriver" Däremot kan man bemöta exemplen exakt snarare än att prata runt, bli luddig och säga att sitt barn minsann är en emilx2 och att mitt är ett valiumbarn. Det ter sig ömsesidigt att ingen lyssnar på någon oavsett vad som skrivs.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-08 12:24:25 följande:
    Så säger man när man inte kan se båda sidorna.. Det är sant att okunnighet är en välsignelse...
    Gå du med koppel till ditt barn och hund. Förväxla dem inte bara.
  • emajk
    konkelbär skrev 2009-08-08 12:29:55 följande:
    Beror väl mycket på var och hur man bor också. Jag som bor centralt i storstaden med bilar och trafik precis utanför dörren har ett helvete de dagar dottern inte tänker sitta i vagnen. Hon är 20 månader gammal och med sele+lina får hon promenera utan att riskera fara. Tilläggas bör väl att hon VÄGRAR hålla handen också. Försöker man ta hennes hand så slänger hon sig på backen och vrålar, så det blir vääääldigt jobbigt att gå med henne utan sele.
    Låter absolut jobbigt och att ni har en väldig lust att bo just där. Problemet med trafiken är att det inte finns något acceptabelt sätt att snabbt bygga upp en förståelse hos barnet i början att bilar är farliga som det kan göra med något som är varmt att ta på. Lite synd bara att man ska slänga på säkerhetsutrustning på ett barn som vill utforska världen för att man vill bo på en sådan plats med så små barn. Men det är klart det finns massor av nackdelar med fördelarna att bo mitt i stan som inte heller är bra för vuxna och ändå bor folk där.
  • emajk

Sara K skrev 2009-08-08 12:35:39 följande:

Sele är en säkerhetspryl precis som vilken annan.. Kan definitivt inte göra någon skada. Att ge sig ut i kollektivtrafiken i stockholm med två- tre barn av den livliga sorten kan vara förenat med livsfara, och hur "lydiga" dom än är så glömmer barn lätt och gör plötsliga saker (ser en duva på t-bane perrongen, tappar dockan ut i gatan och så vidare..). Att då ha sele på sin busige två-åring kan väl aldrig vara fel? Lättare för ett barn att slita sig ur handen än ur sele, plus att de känner sig friare i sele! Eller att gå på bryggorna på Sandhamn i sthlms skärgård (självupplevt) med en 1½-åring som inte vill sitta i vagn, du orkar inte bära på axlar då du är höggravid och hålla handen resulterar i ett barn som slänger sig på marken och trilskar. Visst kan du ha flytväst på men att barnet hamnar i vattnet kan vara väldigt läskigt iallafall! Med en sele och ett litet "koppel" har du ett nöjt barn som får gå "fritt" och du kan lugnt gå och prata och titta! Hur folk kan se ned på en förälder som använder sele bara för att man själv inte vill göra det är helt ofattbart tycker jag!? Det är inte en bekvämlighet enbart (och vad är fel om det nu skulle vara det?? Vet man vad den föräldern har i bagaget???) utan något mycket viktigare.
    Bra exempel det där med brygga. Min dotter ville såklart med stiga ut från bryggan som så många andra och jag höll hennes hand och lät henne falla ner. Det fann hon olustigt och gjorde det inte igen. Man kan åtminstone pröva andra saker innan selen åker på.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-08 12:36:16 följande:
    Exakt.. Barnen är individuella, och vissa perioder vill de inte hålla handen, eller lyssna när man säger sitt konsekventa nej... Då är det ju bra att slippa göra promenaden till en konfliktsituation, genom att man då kan använda sig av selen... Min dotter var likadan som liten och hade jag selen på henne då trodde hon sig ha friheten att gå som hon ville, med den skillnaden att jag hade kontrollen om hon drog iväg... Jag slapp en arg liten flicka som bara stretade emot och hon slapp hata promenader...
    Hur blir det de gånger barnet vill utforska något i selen som ni inte samtycker med? Det lär ju hända då och då. Lär inte vara konfliktfritt heller men klart säkrare om ni känner att ni inte kan ha koll på barnet.
  • emajk

Sara K skrev 2009-08-08 12:35:39 följande:

... Hur folk kan se ned på en förälder som använder sele bara för att man själv inte vill göra det är helt ofattbart tycker jag!? Det är inte en bekvämlighet enbart (och vad är fel om det nu skulle vara det?? Vet man vad den föräldern har i bagaget???) utan något mycket viktigare.
    Är det att se ner med att komma med motargument. Varför skriva i forum överhuvud taget om man bara vill ha förståelse och medhåll?
    Och om det är av bekvämlighet så undrar jag vad man är för förälder egentligen och varför man skaffat barn. Faller man inte på bekvämlighetsprincipen kan man göra en hel del dumt mot barnet och dess utveckling.
  • emajk

Sara K skrev 2009-08-08 12:49:58 följande:

Men vad har du så emot selen? Jag förstår inte..? Det är en bra lösning när det behövs och jag anser inte att allt behöver testas och läras när barnet är så litet, idag vet min 4-åring (hon som sprang på bryggorna) att man kan ramla i. Men som 1½-åring förstod hon det inte, och även om hon gjort det så kunde hon ramlat i ändå. Jag tyckte det var tryggt och bra att ha ett sela på den gången, vi var på resturang och tog sedan en promenad i lugn och ro ingen behövde jaga barn och barnet var nöjt. Samma när jag för ett par år sedan åkt kommunalt själv med barnen och lillebror varit supersnabb på att klättra ur vagnen och storasyster stått på ståbräda. Sele på lillebror i vagn (1 år) och sele på storasyster (2½). Syskonvagn är besvärligt i t-bana och buss. Idag är de 3 samt 4½ och slipper selen. Tryggt och säkert!
    Varför jag har emot selen är att man hoppar över möjligheter att lära barnen något när det är dags snarare än att uppfostra ett barn som ska göra som föräldern bestämmer. Ett bra exempel är att de flesta säger varmt och ajaj när barnets fingrar närmar sig något varmt och tar bort barnets hand. I många fall kan man istället säga att det är varmt men låta barnet känna på något som inte är stekhett för att själv lista ut vad som är lämpligt. På det sättet ger man barnet en chans att se att det föräldern säger stämmer och det finns en större lust för barnet att lyssna på vad man har att säga.
    Men klart är att om man valt att bosätta sig på Hornsgatan, har tre barn i nära ålder och ska ut på trottoaren och har ett eller flera barn som inte känner för att lyssna så blir sele en kompromiss i situationen. Däremot uttrycks sällan det att selen är dålig kompromiss för att uppnå säkerhet utan att "jag har minsann rätt att välja vad jag tycker är bäst" och att man kan gnola vidare mitt i stan med sina tre barn...
  • emajk
    Luddvar skrev 2009-08-08 12:55:17 följande:
    Jag har alltid föredragit att lära mina barn vart de får springa och vart man måste gå. Inga problem med nån av mina fyra. Jag skulle aldrig satt ett koppel på dem och jag tycker det ser slappt ut de få gånger jag sett föräldrar som har det. Men då kan ju föräldrarna slappna av och prata ostört i sin mobil och ändå ha koll på ungen . Fiffigt...? Barn ska inte få göra allt de vill, vissa saker är de för små för och att låta en unge gå på bryggan i sele skulle jag aldrig göra. Mina barn får gå på bryggan i MITT sällskap och OM de håller mig i handen alternativt går försiktigt. Annars har de inte på bryggor att göra. Vissa är då för rädda att ta konflikter och att säga nej..
    Precis.
  • emajk

Sara K skrev 2009-08-08 13:12:10 följande:

En förälder kan väl ha rätt att vara bekväm ibland? Eller måste man ge upp det för att man får barn..? De flesta som tar körkort blir bekväma och tar bilen till affären ibland trots att det går att promenera.. En hundägare går kanske bara en snabbrunda istället för en långpromenad om det störtregnar.. Exemplen är många, och en förälder kan väl få vara lite bekväm ibland? Även en mamma eller pappa kan ju ha huvudvärk, ha sovit dåligt, vara på taskigt humör eller av andra anledningar vilja vara lite "bekväma". Man har rätt att skaffa barn trots det. Sen att bara vilja ha medhåll, klart man inte alltid får det på FL! Det är självklart inte tanken heller, men vissa går in för att motatackera så mycket det bara går, hur många bra argument som än framställs, och det är ju inte så särskilt trevligt. Jag pekar inte ut någon särskild nu så ingen behöver ta åt sig. Jag tycker dock inte att man ska se ned på någon som använder sele/andningslarm/babywatcher/bilbarnstol/säkerhet
    shjälm eller vad det nu må vara!!
    Jamen varför inte dra bekvämligheten till sin spets. Varför klaga när någon låter barnflickan ta hand om barnet så att man kan få utlopp för vad man själv vill såsom karriär, lust att shoppa, resa bort etc. Vadå? Barn har man ju rätt att skaffa bara det inte går hungrigt eller blir sjukt.
    Är man ute för att vara bekväm så kan man låta bli skaffa barn.
    Som sagt, använd sele men inse också nackdelarna med en sådan.
    Det där med motargument går lika väl att använda åt andra hållet vilket jag gjort. När argumentet handlar om bekvämlighet är man ute på svag is som förälder för med det kan man som sagt motivera en hel del mysko beteende. Vem har sagt att det ska vara trevligt? Är det något svensk eller vad? Livet är inte en resa av trevlighet, särskilt inte när det gäller ansvar för barn som förälder. Blanda inte heller ihop sele med andra säkerhetsredskap där det i praktiken inte finns alternativ. En bil är farlig på ett sätt som inte ändrar sig beroende på var man är. Däremot är sele ett måste om man valt att bosätta sig uppe i bergen där det bara finns ringliga stigar och stup men inte om man bor på landet på en gård.
    Fanns det möjlighet att ha en av- och påknapp på barnets rygg likt en docka är jag säker på att en hel del föräldrar skulle använda en sån när det blir olidligt som förälder. Bara för att något finns till försäljning betyder inte att det är en bra idé.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina