Sara K skrev 2009-08-08 13:12:10 följande:
En förälder kan väl ha rätt att vara bekväm ibland? Eller måste man ge upp det för att man får barn..? De flesta som tar körkort blir bekväma och tar bilen till affären ibland trots att det går att promenera.. En hundägare går kanske bara en snabbrunda istället för en långpromenad om det störtregnar.. Exemplen är många, och en förälder kan väl få vara lite bekväm ibland? Även en mamma eller pappa kan ju ha huvudvärk, ha sovit dåligt, vara på taskigt humör eller av andra anledningar vilja vara lite "bekväma". Man har rätt att skaffa barn trots det. Sen att bara vilja ha medhåll, klart man inte alltid får det på FL! Det är självklart inte tanken heller, men vissa går in för att motatackera så mycket det bara går, hur många bra argument som än framställs, och det är ju inte så särskilt trevligt. Jag pekar inte ut någon särskild nu så ingen behöver ta åt sig. Jag tycker dock inte att man ska se ned på någon som använder sele/andningslarm/babywatcher/bilbarnstol/säkerhet
shjälm eller vad det nu må vara!!
Jamen varför inte dra bekvämligheten till sin spets. Varför klaga när någon låter barnflickan ta hand om barnet så att man kan få utlopp för vad man själv vill såsom karriär, lust att shoppa, resa bort etc. Vadå? Barn har man ju rätt att skaffa bara det inte går hungrigt eller blir sjukt.
Är man ute för att vara bekväm så kan man låta bli skaffa barn.
Som sagt, använd sele men inse också nackdelarna med en sådan.
Det där med motargument går lika väl att använda åt andra hållet vilket jag gjort. När argumentet handlar om bekvämlighet är man ute på svag is som förälder för med det kan man som sagt motivera en hel del mysko beteende. Vem har sagt att det ska vara trevligt? Är det något svensk eller vad? Livet är inte en resa av trevlighet, särskilt inte när det gäller ansvar för barn som förälder. Blanda inte heller ihop sele med andra säkerhetsredskap där det i praktiken inte finns alternativ. En bil är farlig på ett sätt som inte ändrar sig beroende på var man är. Däremot är sele ett måste om man valt att bosätta sig uppe i bergen där det bara finns ringliga stigar och stup men inte om man bor på landet på en gård.
Fanns det möjlighet att ha en av- och påknapp på barnets rygg likt en docka är jag säker på att en hel del föräldrar skulle använda en sån när det blir olidligt som förälder. Bara för att något finns till försäljning betyder inte att det är en bra idé.