• Black roses

barn i "koppel", sele med lina

Scratchy skrev 2009-08-06 16:04:39 följande:
    Fast man kan ha barn även om man är singel för tillfället. Och man kan vara utbildad psykolog med inriktning på barnpsykologi fast man är 25 år. (Hehe, shit jag har försökt att inte outa min utbildning, och lyckats såååååå länge...) Och vad Göteborg har med saken att göra förstår jag inte.
    Och för att läsa något som ska ha med psykologi att göra, så är du inte den bästa med att hantera den kunskapen praktiskt..
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • Black roses
    Jag är benägen att hålla med...
    KottensPappa skrev 2009-08-06 16:04:16 följande:
    Av undersökning kan vi även konstatera att ca 75% kan se nyttan med att använda sele till barnen i vissa situationer. Jag misttänker att större delen av dem som röstat faktiskt har egna barn och erfarenheter av att dessa ibland kan vara snabbare än men tror. :)
  • Black roses

Jag har starka band till england, där är det inte ovanligt att barn kidnappas mitt på blanka dagen, därav en rigorös bevakning av de små som följd..

Här har vi varit förskonade från att det sker, men jag har tagit den läran till mig.. Detta efter att ha varit på ett stort köpcentrum med mina två äldsta barn, vi var o julshoppade.. Dagen efter fick vi veta att en kvinna förlorat båda sina barn på samma köpcentrum!! Hon stod i en "kiosk" det ena barnet stod brevid henne och hennes under 6 månader gamla bebis låg i barnvagnen.. När hon bad expediten om hjälp slog de till, de sprang iväg med hennes barn.. Hon sprang efter, men efter en kort bit kommer hon på barnvagnen!! Hon vänder sig om o ser dem ta det andra barnet o fly åt andra hållet... Barnen återfanns inte under den tiden jag var kvar i england.. Så hur det gick har jag verkligen ingen aning om..

Bara några dagar senare var det tyvärr min tur att få uppleva den skräcken.. Mina två barn skulle passas av morfar medan jag o min mor for till stan en snabb sväng.. När vi kom hem upptäckte jag att de var borta.. och okej ingen sele hade hjälpt där.. MEN jag har upplevt rädslan, smärtan och chocken, det vill jag aldrig mer uppleva.. vi fick iaf flera polishundar som spårade, en helikopter med värmekamera som sökte av området efter kroppar, ja mina barn befarades omkomna.. och ett tjugotal poliser, däribland polischefen självt som hjälpte till i letandet..

Mina barn återfanns vid liv, men som sagt, kan jag motverka det med en sele när vi är i folkmassor eller liknande, då använder jag sele..

Jag är ledsen för mitt långa inlägg, jag ber om ursäkt..

• Black roses

Till er som verkligen tror på att barn med sele inte uppfostras alls.. Eller att de har selen på sig dygnet runt och inte får röra sig fritt..
    Snälla ni, att ens tänka så om de som väljer att använda sele eller koppel, är inte det rätt trångsynt??
    Jag har skrivit tidigare inlägg om barnens impulsivitet, och omognad som orsakar all huvudvärk för många föräldrar som endast vill kunna ta barnen med på en promenad utan att få hjärtinfarkt pga skrämse,l eller hastiga språngmarscher, efter ett barn som endast ser tjusningen i att mamma/pappa springer med högröda ansikten efter dem med en röst som låter urlöjlig för att de försöker maska bort panik/ilska/younameit.. Skitskoj...

Dessa föräldrar tar faktiskt sitt ansvar, det handlar inte om bekvämlightet som många verkar tro...

• Black roses
    emajk skrev 2009-08-08 11:34:30 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-08 11:10:08 följande: Svara på frågan istället. Varför tycker du inte man ska hänga med sitt barn när det vill utforska världen? Lätt att klanka utan svar tydligen. Har jag sagt jag är perfekt?
    Vem påstår sig inte vilja följa sitt barn när det utforskar menar du?? Sen så måste väl även du medge att du inte låter ditt barn utforska precis allt som kommer i er väg, eller att du gärna tar en omväg bara för att låta ditt barn utforska??
  • Black roses
    fam kaos skrev 2009-08-08 11:55:58 följande:
    Det är inte lönt egentligen. En del ser bara sin egen förträfflighet och blundar stenhårt för det ologiska i sitt resonemang.
    ...
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-08 11:57:29 följande:
    Annbom som jag först svarade till skrev; Vi har testat honom och han blir inte rädd det minsta när han inte hittar oss utan sjunger och börjar leta efter oss. Således undrar jag vad det är för problem med att följa efter snarare än att motivera en sele med det beteendet från grabben. Det stämmer att jag inte låter min dotter göra allt som hon känner för, vad ska vi hitta på, om hon får för sig att peta runt i ett avgasrör på bilen bredvid i garaget. Men jag behöver ingen sele för det. Hon märker på mig när det är viktigt att lyssna och vill hon inte lyssna just då flyttar jag på henne. Få och konsekventa nej underlättar. Jag är inte perfekt för att säga så.
    Det kan ju bara annbom besvara.. MEN som jag sagt tidigare i tråden, i vissa situationer så väljer jag selen då barn är oförutsägbara, och de ska inte komma till skada bara för att jag inte vill inse vilken billig livförsäkring det ändå är..
    Att sen andra inte vill använda sele av vilka skäl det ändå vara månde, so be it..

MEN detta kan jämföras med att tycka cykelhjälm, flytväst, och bilbarnstol vara överreklamerade de med..
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-08 12:16:12 följande:
    Cykelhjälm etc går inte att jämföra för de är anpassade till en rörelse som kroppen inte klarar av olika anledningar om det går fel. För att ett barn går på marken behövs ingen sele. I så fall kan du ju ständigt ha skyddsdräkt på ditt barn ifall nåt skulle hända.
    Så säger man när man inte kan se båda sidorna..

Det är sant att okunnighet är en välsignelse...
  • Black roses
    emajk skrev 2009-08-08 12:27:03 följande:
    Gå du med koppel till ditt barn och hund. Förväxla dem inte bara.
    Ingen risk..
  • Black roses
    konkelbär skrev 2009-08-08 12:29:55 följande:
    Beror väl mycket på var och hur man bor också. Jag som bor centralt i storstaden med bilar och trafik precis utanför dörren har ett helvete de dagar dottern inte tänker sitta i vagnen. Hon är 20 månader gammal och med sele+lina får hon promenera utan att riskera fara. Tilläggas bör väl att hon VÄGRAR hålla handen också. Försöker man ta hennes hand så slänger hon sig på backen och vrålar, så det blir vääääldigt jobbigt att gå med henne utan sele.
    Exakt.. Barnen är individuella, och vissa perioder vill de inte hålla handen, eller lyssna när man säger sitt konsekventa nej... Då är det ju bra att slippa göra promenaden till en konfliktsituation, genom att man då kan använda sig av selen...

Min dotter var likadan som liten och hade jag selen på henne då trodde hon sig ha friheten att gå som hon ville, med den skillnaden att jag hade kontrollen om hon drog iväg...
    Jag slapp en arg liten flicka som bara stretade emot och hon slapp hata promenader...
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina