• emajk

barn i "koppel", sele med lina

Glamrockare skrev 2009-08-08 14:42:22 följande:
    oh varför skall det vara en sista utväg? vad är det för fel elller skadligt med sele? nämligen absolut ingenting
    Det är attityden som bekväm förälder med förevändning att man vill ha säkra barn utan någon som helst självkritik som jag vänder mig emot. Jag har förklarat exempel på när det är bra att vara utan sele men i och med att ni enbart ser livet utifrån era ögon som föräldrar ser ni inte värdet av att försöka lösa saken utan hjälpmedel i första hand.
  • emajk
    Finesse skrev 2009-08-08 14:09:07 följande:
    Jag har bara läst ts eftersom tråden är väldigt lång. Jag har inget emot koppel och sele men jag skulle inte använda koppel själv på min dotter.. men sele däremot har jag på henne.. i vagnen och i matstolen.. har t.o.m. köpt en lössele så jag kan sätta fast henne i kundvagnar eftersom hon är helt hopplös och ska stå upp och hoppa i den hela tiden.
    Problemet är att man ser två alternativ på detta problem. Antingen ha örnkoll hela tiden så att man ständigt kan stoppa barnet när det är på väg ur, eller ha sele. Testa ett par gånger, fler behövs inte, att låta barnet klättra och falla men ta emot. Då för deras eget säkerhetstänk chans att aktiveras vilket det inte får med sele och man är fast i ett hjälpmedel en viss tid, många gånger i onödan.
  • emajk
    Finesse skrev 2009-08-08 15:51:57 följande:
    jag har inte tänkt att min dotter ska "försöka" falla ur en kundvagn.. vad händer om jag inte orkar ta emot henne? dessutom har jag en nackskada som blir värre av varje lyft jag gör.. så att hela tiden under tiden jag handlar hålla en hand på henne å en att styra kundvagnen är j*vligt jobbigt.. så en sele är helt perfekt för oss..
    Ledsen du har en nackskada men kanske det finns en till förälder eller närstående som kan ta emot. Det behöver ju inte vara just du nu när du har en skada.
  • emajk

fam kaos skrev 2009-08-08 16:30:02 följande:

Tja de flesta jordnära människor inser att det är viss skillnad på att linda in i smör och att genast utan att ta reda på fakta först attackera alla som inte gör likadant som man själv. Det känns helt enkelt inte så motiverat att diskutera med någon som ser sig själv som superförälder nr ett enbart för att han kan bära sitt barn på axlarna. Det som du tycker gör dig till en enastående förälder kan någon annan tycka är en baggis.
    Jag förstår inte. Jag ger ett exempel på att det ofta finns sätt att avleda ett riskbeteende med något som barnet tycker är roligt på annat håll. Det behöver och ska inte behöva vara enastående och om man tycker det är en baggis, varför gör man inte det då snarare än förlita sig på en sele med koppel? Hur många gånger är det inte lättare för barn i viss ålder att byta ifrån sig något (kanske farligt att ha) mot något annat som är bra för barnet att leka med snarare än att ta ifrån och säga nej? Menar bara att det finns tricks som man kan försöka lista ut snarare än att direkt använda redskap.
  • emajk
    Glamrockare skrev 2009-08-08 19:26:56 följande:
    jag fårgar fortfarande vad problemet med sele är o varför det bara skall vara i värsta fall grej? är det ända sättet att lösa som du ser det ev. problem på ditt sätt. personligen ser jag ingen anledning att ödsla en massa tid varje gång med en 1.5 åring istället för att ha roligt. Ex. nej gör inte så, spring inte där, akta dig, så får du inte göra, gå här, gå inte där, akta bilarna, akta vattnet. man som förälder säger nej, gör inte så, akta det, gå inte där osv alldelles för mkt. Selen är ett hjälpmedel för barn att de skall slippa överdrivet mkt tjat o domdering och sedan när barnet är såpass stort att man kan tala med dem MER kan man göra det. Sedan ja givetvis kan man skjuta in vilket de flesta gör medans selen är på att " ja du greta där är vatten o där kan man inte bara gå raktut". Man skall akta sig för det du gör att sätta sina egna metoder på pedistal o tro att det bara finns ett rätt sätt att göra saker på. Jag föredrar mina barn levande o ev i sele 2 månader längre en döda o springandes som dammtussar i vinden.
    Du har inte lyssnat något och har inte förstått något av det jag skrivit, därför skriver du åter dessa anledningar.
    "Ex. nej gör inte så, spring inte där, akta dig, så får du inte göra, gå här, gå inte där, akta bilarna, akta vattnet. man som förälder säger nej, gör inte så, akta det, gå inte där osv alldelles för mkt. Selen är ett hjälpmedel för barn att de skall slippa överdrivet mkt tjat o domdering och sedan när barnet är såpass stort att man kan tala med dem MER kan man göra det."
    Jag har skrivit att när man låter barn tex falla över kanten på bryggan och hålla i handen, låta barnet falla ur matvagnen och ta emot, låta barnet nudda det som är varmt så ger man barnet en chans att lära sig att det är farligt och obehagligt och man behöver sen inte säga flera gånger. Jag har extra noga förklarat att det är just därför barnet vet att den info du ger kommer stämma snarare än att säga en massa nej som barnet ska testa. Det blir en bonuseffekt och man har ett barn som börjar lyssna på sina sinnen. Det kan också ske med sele men jag tycker oftast att det är onödigt och mest bekvämt för föräldern.
    Förstår du bättre nu?
  • emajk

fam kaos skrev 2009-08-08 16:32:00 följande:

Varför skriva i ett seriöst diskussionsforum över huvud taget om man bara vill göra så mycket påhopp som möjligt på andra? Då kanske sandlådan skulle passa bättre?
    Vad är påhoppen? Ge gärna exempel så jag vet vad du kallar påhopp.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-08 21:17:00 följande:
    Ursäkta mig, men säg VA??!!! Är du inte klok?? Ja jag måste fråga det då du förespråkar att hon ska låta sitt barn falla på huvudet ur en shoppingvagn, för att lära barnet en läxa?? Nej tack du för sådana metoder, tycker detta kan liknas vid barnmisshandel ja din uppfostringsform alltså.. Sen bryr jag mig inte ett dugg om att du menar att man ska fånga barnet innan det går i golvet! Man GÖR INTE så mot ett oskyldigt barn hur busigt det än kan vara!!!
    Hallå, snacka om att läsa in saker som inte står. Inte undra på att du inte förstår. Jag sa att man låter barnet falla men tar emot!
  • emajk
    konkelbär skrev 2009-08-08 21:27:41 följande:
    Hur löser man det då? Hur resonerar man med ett litet barn som inte förstår vad man säger? Och om åtskilliga försök under en längre tid inte ger resultat?
    Just det, man låter barnet känna på faran på ett säkert sätt. Ofta känns det obehagligt att börja utstå det farliga men när man är där och tar emot för att barnet inte ska utstå det verkligt farliga med att ramla ner så förstår barnet självt. Samma med exemplet som jag givit om att något är varmt som barnet vill röra, är det inte stekhett, låt barnet efter info om att det är varmt, röra vid och upptäcka att det var varmt. Detta sätt förstår barn. Jag har även givit exempel på just detta att så många föräldrar ser bara möjligheten att verbalt försöka förmedla vad som är tillåtet. Det är både ineffektivt och blir att alldeles för mycket kommer ordet nej ur förälderns mun till barnet och tillvaron blir olidlig.
  • emajk
    Kyanita skrev 2009-08-08 22:09:03 följande:
    Du är hjärtligt välkommen! Kan du lära honom att lyssna på sitt namn? Att lyssna på ordet nej? Att sluta pilla på ALLT? Att få honom att sluta klättra HÖGT? Han har blåmärken överallt efter fall men inte lär han sig ändå! Jag anser att selen är toppen på barn som är extra springiga (är det ett "riktigt" ord?) och impulsiva när man går vid gator eller när vi ska handla mat. Då kan vi träna på ett bra sätt UTAN att riskera hans liv på kuppen.
    Varför ska han sluta pilla på allt? Det ingår att vilja pilla på allt men man kan informera innan vad som händer och övervaka. Varför sluta klättra högt? Stå under och ta emot om han faller. Varför sluta på blåmärken? Det ingår i ett barns liv. Det ser ut som att jag kan sköta det här på distans för när han inte hela tiden blir begränsad för vanliga barnlekar så kommer han sen lyssna på när du säger hans namn.
  • emajk
    SaramedM skrev 2009-08-08 22:15:02 följande:
    Välkommen hem och lärM detta.... För oss har de gånger vi haft sele handlat om att jag inte vill se henne överkörd eller drunknad OM de håller i handen, om de sliter sig loss då? det räcker med en gång om de trillar i eller det kommer en lastbil Ta konflikter gör jag inte vid vägar eller vatten, just för att det faktiskt lätt kan bli livsfarligt!
    Problemet är att selen antagligen inte tas av när ni gått förbi det farliga vägen utan blir kvar på barnet till ni når dit ni ska om jag får gissa för det vore ju inte bekvämt att bara ha selen på precis där det är farligt. Det är inte barnets val att ni bor där ni bor. Bor man inte vid en massa trafik eller på en brygga blir dessa konflikter så få att man slipper selen.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina