• emajk

barn i "koppel", sele med lina

Veladis skrev 2009-08-09 10:32:45 följande:
    Men att använda sele vid vissa tillfällen innebär ju inte att man ständigt skyddar barnen så att de slipper tänka? Skulle jag använda sele till ett barn skulel det ju vara vid ett sådant tillfälle där det är direkt livsfarligt att "lära genom erfarenhet". Den som varit fotgängare i småstäderna på Malta förstår säkert vad jag menar. Mina barn har fått klättra på stegar, i trappor, sprungit på flygplatser, på bryggor har de fått gå med flytväst+vuxen, inte sele.
    Toppen, du har ju vågat se var man kan klara sig utan sele. T.ex på en brygga, flygplatser etc. . Även jag förstår såklart Malta-exemplet.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 10:37:01 följande:
    Dina råd må vara välmenande, men nu måste du specifiera vilken åldersgrupp di inriktar dig på?? Barn är inte mottagliga eller ens mogna att ta emot all information, än mindre förstår de informationen alla gånger, barn är IMPULSIVA varelser, som inte tänker först.. Denna mognaden infaller först senare, därav informationen om att barn inte är trafikmogna före ca 12 ÅRs ålder.. VARFÖR tror du att det är så?? Inte bottnar det i att föräldrarna inte brytt sig om att fostra barnet iaf.. Det bottnar i att de inte är mottagliga för kunskapen pga omognad.. Något som du aldrig kan fostra fram...
    Min dotter är 1,5 och har respekt för bilar som kommer in i området när de öppnat bommen och ska frakta något till sin port. Platsen här på området är lämplig att lära sådant för bilarna susar inte omkring i massor och i 30-50 km/h
    Klart kan det bli sedan att hon framöver blir intresserad av annat, någon kompis på andra sidan gatan och kliver ut men hittils har jag redan uppnått respekten för bilar utan sele och liknande. Hon litar på vad jag säger för jag har låtit henne testa att vidröra (jag kände innan för att se hur varmt det var) glaset på en kamin som hon var fascinerad av. Hon kände att det var obehagligt och rörde sen inte kaminen igen utan tittade på elden. Då var hon drygt ett år. För ett antal veckor sen var vi vid en brygga med en kant att sitta på och hon fick för sig att luta sig bakåt så jag sa att det är farligt att ramla i på det sättet och envis som de flesta barn är ville hon i alla fall och jag höll hennes hand och lätt henne falla och känna att det var olustigt och sen gjorde hon inte det igen. Klart finns det barn som fortfarande kommer strunta i vad man säger och testar, särskilt om man testar för sent och vaggat in dem i en allomfattande säkerhet att hindra dem för allt när föräldern är med men risken minskar när man har en ärlig dialog med barnet och låter det få känna på sina tricks under kontrollerande former.
  • emajk
    Glamrockare skrev 2009-08-09 10:39:58 följande:
    så jag skall lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil o sedan behövs inte diskusionen mer menar du? nä det behövs den verkligen inte för antingen är han död eller så har soc tagit honom ifrån mig.
    Vad snackar du om? Låter som nån har rökt på. Har jag sagt att man ska göra allt det där?
    "lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil"
    Nej! och skriv inte det då.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 10:43:49 följande:
    Vet du.. Du slog just huvudet på spiken...
    Och du läser inte heller vad jag skriver.
  • emajk
    Veladis skrev 2009-08-09 10:39:15 följande:
    Nej, jag har inte "vågat se var man klarar sig utan sele". Jag har aldrig använt sele och därför inte haft den som norm. Jag har insett att det i vissa situationer för vissa barn kan vara nödvändigt med sele.
    Ok, jag läste fel. Men iaf toppen och resterande har jag även hållit med om vad gäller trafiken.
  • emajk
    Veladis skrev 2009-08-09 10:49:21 följande:
    Jag skulle inte sätta på mitt barn en sele om hen ansåg att det var kränkande på något sätt. Men med min son t ex - som tyckte att det var vidrigt att bli nedstoppad och fastselad i vagnen när han ville springa och som tyckte det var helt OK att vi sprang efter och höll honom i krgaen - han hade nog tyckt att sele var toppen i jämförelse med vagnen. Vagnen gick han bara med på när han var riktigt, riktigt trött. Nu är lille spring-killen drygt 3 och en riktigt härlig promenadkompis. Ingen vagn nu heller förstås.  Han är verbal och ganska lugn, men fortfarande för liten att förstå trafikregler och det här med att "komma bort". När vi pratade om saken på centralstationen sist sa han "men mamma, jag kan inte komma bort, jag är ju här!". Och det stämmer ju. För dem är det vi som kommer bort, inte de.
    Precis och därför är det viktigt man hänger med dem om de nu inte alls vill hänga med dit man just då vill.
  • emajk
    hannaliza skrev 2009-08-09 10:41:51 följande:
    Jag är mycket medveten om att barnet struntar i att det ska firas på ett visst sätt - det var det som var poängen. Självklart följer vi med vårt barn, men ibland låter det sig inte riktigt göras - tex om barnet springer rakt genom midsommardansen och iväg på andra sidan - man kan ju inte gärna nocka omkull andra barn för att nå sitt eget (som som sagt struntar i hur det ska dansas). Vi är också ganska måna om att låta andra - tex farmor och farfar - ansvara för sonen emellanåt och de hänger inte alltid med i svängarna. Personalen på dagis har betecknat vår son som "ögontjänare"... han sitter helt lungt och ser upptagen ut så länge någon tittar, men så fort man vänder sig om ett ögonblick drar han iväg som blixten. Det är väldigt svårt att inte släppa någon med blicken en sekund i en stor folksamling. Ditt tips om att låta barn falla och hålla dem i armen passar inte oss eftersom somen flera gånger råkat ut för pigluxatur (att armbågsleden går ur led - mycket smärtsamt och kräver läkarvård) då han dragit iväg eller slängt sig på marken när vi hållit honom i handen.
    Varför knocka barn? Om barnet kommer in i ringen utan att bli "knockad" själv verkar det inte så svårt att få tag i sitt barn. Menar du att man måste ha sele på för att över huvud taget hindra barnet att springa in? Det ha jag då aldrig upplevt de midsomrar jag deltagit men massa barn omkring...
    Ok, då gäller armexemplet inte dig men man kan hålla tag i tröjan ordentligt. Det fungerar ju inte när barnet är 3-4 utan när barnet är yngre och lättare och därför är det bra börja tidigt.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 11:00:09 följande:
    Say what?? Tydligen läser du som du behagar men här drog du en nit..
    När du håller med Glamrockare som skrev följande:
    så jag skall lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil o sedan behövs inte diskusionen mer menar du? nä det behövs den verkligen inte för antingen är han död eller så har soc tagit honom ifrån mig.
    Så läser du inte vad jag skriver nej.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 11:11:52 följande:
    Vet du, det är inga problem med att lära barn under omständigheter som de du beskriver, tyvärr är det inte så för alla... Sen så får jag åter trycka på om att när jag använder sele, då finns specifika skäl, där det inte finns tid eller plats för misstag.. Det finns de tillfällena ja.. Jag har en 70 väg utanför huset, som folk kör uppemot 150+ på emellanåt, mycket rolig väg att köra på.. Och ja polisen är medvetna men har inte personal till det.. Jag är ofta på hästtävlingar, skulle du låta ditt barn springa löst bland djur som kan reagera med panik för något som är främmande för dem?? Samma är vi motorintresserade i familjen, så där passar det ju knappast heller med barn som springer lösa, de blir ihjälkörda.. SÅ hur skulle du göra i dessa lägen??? Barn är som vi konstaterat mycket ombytliga... Du får det att låta som om vi använder selen 24/7, men jag talar om de tillfällen jag inte kan tänka mig vara utan selen.. SER du då vart diskussionen hamnar??
    Jag har ju skrivit vid flera tillfällen att jag tycker att vid trafik som man anser sig vara tvungen att bo vid etc så är sele ett nödvändigt ont.
    Sen behöver inte bilar köra i 150+ för det. 10-20+ räcker ju.
  • emajk
    hannaliza skrev 2009-08-09 11:12:04 följande:
    Mitt barn är två år - inte tre-fyra... Och en tvååring springer lätt under de fattade händer som utgör en ringdans. Eftersom jag är över metern hög gör inte jag det samma utan måste krypa, huka och be folk avbryta sitt dansande (i tre ringar ringdans = sex rader dansande människor - så som det är brukligt kring en stång). Innan jag tog mig igenom detta var min son borta... även om jag faktiskt var en smula brutal mot de vuxna ringdansarna. Jag tror att det är lite vanskligt att uttala sig så kategoriskt som du gör när man har ett enda ganska lungt barn. Min son har aldrig varit överbeskyddad och vi har gjort ungefär som du från tidig ålder. Vad är skillnaden mellan att hålla sitt barn i ett ordentligt tag i tröjan och att ha en sele? Förutom att selen är betydligt bekvämare för alla parter.
    Ja men ett exempel från ett midsommarfirande kan väl inte motivera sele? Det är inte en företagsstämma som avbryts.
    Skillnaden mellan att ha sele och hålla i tröjan är stor. Hålla i tröjan gör man vid ett fåtal tillfällen och den pedagogiska effekten är stor.
    Jag tycker att förutom vid trafiksituationer är selen enbart för bekvämlighet som du säger.
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina