• emajk

barn i "koppel", sele med lina

Black roses skrev 2009-08-09 11:13:39 följande:
    Jag höll med om det sistnämda i inlägget... Att då var barnet antingen dött eller OMHÄNDERTAGET AV SOC.... DET var vad jag höll med om..
    Ja men det var ju baserat på helt fel info, fattar du inte sambandet?
  • emajk
    Lajsa82 skrev 2009-08-09 11:12:51 följande:
    har läst halva tråden nu och kan säga att det är därför vi inte skaffat sele, för folk är så fördömmande...Ångar så in i norden att vi inte har skaffat sele, men funderar på det än, men känner att folk kommer stirra ögonen ur sig om jag skulle införskaffa mig en, sonen är i dag 3.5 år och det är just nu vi skulle behöva en...Men folk har ju inte förståelse alls, tänk vilken frihet jag och sonen skulle haft om han hade en sele, jag vill tänka till våras bästa, men släpper det lika fort för att folk kommer att reagera det är jag säker på...trist men sant
    Absolut köp en sele om du har en sjövild son i farliga situationer. Om någon protesterar mot det är det väl inte något problem att vara rakryggad och ge svar? Om du däremot har sele på honom och du koncentrerar dig på ett mobilsamtal och tittar åt ett annat håll är jag den första som kommer titta på dig fördömande.
  • emajk
    UpsyDaisy skrev 2009-08-09 11:26:47 följande:
    Det beror helt på barnet. Jag har en riktig liten vilding. Nu när hon är över två har hon lärt sig att hålla mamma i handen när vi är ute, eller sitta i vagnen. Men när hon precis börjat gå (eller hon sprang snarare än gick) var det MYCKET jobbigt. Hennes pappa bor utomlands och vi reste ofta, ensam på en flygplats med en ohyggligt snabb ettåring är inte kul. Tillslut köpte jag ett "koppel" och det har fungerat jättebra. Ser absolut inget fel i det. Vad är problemet med att hålla sitt barn tryggt och säkert?
    Problemet är inte att hålla sitt barn tryggt och säkert såklart. Ett problem kan vara hur det går till.
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 11:27:58 följande:
    Skrattar...
    Stackars era barn med den mycket underliga uppfattningen vad omvärlden meddelar er.
  • emajk
    UpsyDaisy skrev 2009-08-09 11:29:31 följande:
    Vad menar du?
    Om man t.ex. skulle vara så rädd för trafik att man inte tar sig någonstans så begränsar det barnets utveckling men man kan fortfarande göra det under förevändningen att hålla barnet säkert.
  • emajk
    Lajsa82 skrev 2009-08-09 11:30:39 följande:
    emajk: Skulle du göra det om han satt i vagnen med?
    Alt 1 så menar du kanske om jag skulle kolla fördömande på ett barn som verkar för stor för vagnen. Nej. Jag skulle tänka att det finns något motiv till det hela för vem vill gå omkring med ett stort barn i vagnen i onödan. Däremot skulle jag titta så mot de som ammar sina barn när de är 5...

Alt. 2 så menar du kanske om jag skulle titta fördömande om han satt i vagnen med sele och du snackar i mobilen i din egen värld. Det skulle jag nog inte eftersom om barnet sitter avslappnat i selen hindrar det inte barnet något, dvs ingen skillnad mot utan sele och det kan finnas en anledning. Men om han var sjövild i vagnen och du var i din egen värld skulle jag det, för där passerar selen säkerhetsmotivet och blandar in bekvämlighet. Barn tycker jag ska ha uppsikt och engagemang även om man har säkerhetssattiraljer på. Däremot om han råkade vara sjövild och du håller koll på barnet fastän selen är på är det ju inget problem såklart, då visar det ju sig att det är nödvändigt just då.
    Hittills har jag försökt förmedla ett alternativ till en del barn som är mottagliga för att känna på själva och lär sig förstå så att man sedan kan slippa använda sele.
  • emajk
    hannaliza skrev 2009-08-09 11:32:31 följande:
    Det var du som ifrågasatte att jag inte kunde följa efter min son vid midsommarfirandet. Det är bara ett av många exempel jag gett. Om du tror att hålla tröjan skulle behövas vid ett fåtal tillfällen om man är vid trafik eller i folksamlingar så har du helt enkelt inte förstått (men vi har i ärlighetens namn bara använt sele vid en handfull tillfällen - men många gånger skullé nog både vi och pojken haft roligare om den varit med). Med bekvämt menade jag inte bekvämt som i att slippa passa, utan bekvämt som i slippa gå med armen rakt upp i luften eller dubbelvikt och hålla i tröjan. Vill du tro att ditt barn beter sig som hon gör pga din fantastiska uppfostran så får du gärna fortsätta att tro det - och jag kan hoppas i mitt stilla sinne att du eventuellt blir motbevisad i framtiden om du har lyckan att få ett härligt, impulsivt, tempramentsfullt, socialt och väldigt krävande barn som mitt
    Men varför blandas trafiken in hela tiden. För sista gången, jag menar inte i trafiken!
  • emajk
    Black roses skrev 2009-08-09 11:36:30 följande:
    Men nu är du bara för mycket... Om jag skriver att jag skrattar.. Vad finns det att störa sig på i det????
    Glamrockare har helt skrivit om vad jag skrivit och tycker jag verkar knäpp som vill att någon ska "lägga sonens hand på en varm platta, slänga honom i sjön o kasta honom framför en bil ?"
    när det är ni som baserar er på helt fel info och du håller med och tjoar. Därav.
  • emajk
    annbom skrev 2009-08-09 11:43:34 följande:
    Jag tycker nog att du ska tänka efter på vad du förmedlar till dina barn. Du förmedlar en väldigt inskränkt syn och det är ju inte så att barn går i sele hur länge som helst utan de kommer att lära sig att vissa saker är farlit så småningom.
    Vad förmedlar jag mitt barn som är inskränkt? Jag ger ju henne chansen att uppleva världen! Tror du jag kommer viska till henne vilka knäppisar de är som har sele? Jag vill visa på alternativ till sele.
  • emajk
    annbom skrev 2009-08-09 11:49:05 följande:
    För att det oftast är vid sådana tillfällen som man har behov av en sele. På ett stort ensamt fält av gräs behöver man den knappast.
    Det är en hel del andra ställen som folk vill använda den om du bara läser i forumet.
  • emajk
    UpsyDaisy skrev 2009-08-09 11:54:18 följande:
    Min poäng är...sele är ett alternativ till vagn och bärsele...och helt ärligt tycker jag det är ett mycket bättre alternativ. Nu när jag tänker efter så borde jag använda mig av den oftare, för jag erkänner att jag ofta har satt min dotter i vagnen eller i bärselen när vi varit ute i trafiken...och vid närmare eftertanke så är det lite grymt mot henne eftersom hon älskar sin rörelsefrihet.
    För den som har ett barn som inte gått att förmå förstå det farliga ja, inte generellt.
  • emajk
    Malinca skrev 2009-08-09 11:58:42 följande:
    JA mycket bra fråga. Ska läsa vidare och se om någon kan förklara detta
    Jag anser inte att det är bättre att spänna fast ett ovilligt barn i barnvagnen. Jag är för att man försöker låta barn ha sin frihet så mycket som möjligt utan sele där det är möjligt. Som sagt, har man ett sjövilt barn som inte lyssnar på något så blir lösningen i farliga situationer som trafik en sele lösningen. Men inte vid midsommarfirande för att barnet kan gå in i dansen eller för att man ska slippa gå efter barnet. Menar samtidigt att om man först tänker lite annorlunda och ger barnet en chans att uppleva vissa problemmoment under säkra former utan sele finns chans för barnet att uppnå förståelse för de kommande situationerna.
  • emajk
    Glamrockare skrev 2009-08-09 12:06:09 följande:
    och? what is the fucking problem om man har den när man är i mat affären, eller om man går bredvid en högtrafikerad gata. om man använder den i lekparken och och och undrar jag?
    Varför ska man ha en säkerhetsattiralj på ett barn om det inte är nödvändigt. Den säkerheten utmanar inte föräldraskapet för att förbättra relationen till sitt barn att lösa saker själv utan sele.
  • emajk
    hannaliza skrev 2009-08-09 12:11:05 följande:
    Ursäkta mig, men nu är det du som inte kan släppa mitt exempel med midsommarfirandet. Mitt barn sprang inte in i dansen (han gjorde det också, men det var ju bara roligt). Han sprang genom den dansande folksamlingen ut på andra sidan och var försvunnen i tio minuter innan vi hittade honom vid den stora parkerindgen två hundra meter därifrån. Det var inte roligt och inget jag tycker att du bör raljera över.
    att raljera med någon eller något är att driva med något, eller att göra narr av någon, att få någon eller något att framstå som dum/t.
    Ovanstående har jag inte gjort. Jag tyckte det inte var nödvändigt med sele vid midsommarfirande.
    Sådana saker kan hända, att ens barn lyckas ta sig iväg, även selen kan paja precis när barnet står och drar vid kajen med men jag upplever inte att det ska ge motiv för att ha sele. Andra situationer ja men inte det.
  • emajk
    Glamrockare skrev 2009-08-09 12:12:44 följande:
    men det är ju det jag säger uppenbarligen har den föräldern bestämt att det är tvunget i den situationen eller hur? du avgör väll inte hur mitt eller andra barns behov styrs eller vad som behövs för att de skall vara säkra eller lära sig saker eller utmanas till att lära sig saker. Du kan ju inte gå runt o kalla folk för lata o oengagerade bara för att de sköter sina barn på sitt sätt o lär dem på sitt sätt, du vet ju inte vad de baserar sina beslut på eller varför. Utan du ser ngt som DU inte gillar o idiotförklarar varenda jävel på kuppen!
    Jag har inte idiotförklarat någon ang användandet av sele. Jag vill visa på alternativ och möjligheter istället för sele.
  • emajk

Så, nu tror jag vi tömt ur detta ämne så mycket man kan. Nu ska jag ut med jycken i vårt tätbebyggda område, utan koppel.

Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina