• dendertina

Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!

Som rubriken säger: finns det något trashigare och fulare än att bära svenska flaggan på kläder?
    Folk som använder svenska flaggan på det sättet har ingen respekt för kultur och historia.

Dessutom borde alla som bölar om hur synd det är om dem som inte "får" bära svenska flaggan på sina fula äckliga t-shirtar ges ett ordentligt kok stryk. De "får" inte bära den för då blir de sedda som rasister, påstår de.
    Jag bara antar att det inte bara är jag som gjort iakttagelsen att de som bär dessa flaggtröjor och andra liknande kläder är de som börjar sina meningar med "Alltså jag är inte rasist men...", och röstar på Sverigedeomkraterna.
    Det ÄR ju nästan alltid smygrassarna som klagar, de som hämtar "fakta" från en massa främlingsfientliga nätsidor och rågarvar åt en massa "roliga" rasse-skämt.

Gärna svenska flaggan och nationalsången, när det passar sig. Inte på kläder och inte nationalsången brölandes med en ölburk i handen på stan. Jag både sjunger nationalsången och hissar flaggan, men gör det på ett fint sätt i så fall.

Tycker att flaggan förlorar sitt symboliska och historiska värde när den används på detta äckliga sätt. Förr fanns regler om hur en flagga används, tanken att ha den på en t-shirt fanns knappast.

Vad tycker ni andra? Fult/snyggt? Passande? Håller ni med om att flaggans historiska och kulturella värde urholkas när man "slaskar" med den?
    Jag drar mig till och med så långt som att säga att det är respektlöst. Vi som VERKLIGEN älskar Sverige är vördnadsfulla inför nationalsång och flagga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 13:12
    Som trådskapare känner jag mig manad att göra ett litet inlägg här eftersom merparten av "debattörerna" i tråden verkar oförmögna att förstå texten i första inlägget.

Denna tråd har blivit ytterligare en snyfttråd för alla som inte "får" bära svenska flaggan och vara stolta över sitt land. (Vem som säger eller bestämmer att de inte "får" det är oklart...)För mig betyder inte "visa stolthet för sitt land" att bära t-shirts med svenska flaggan på, eller sjunga nationalsången med en ölburk i ena handen från en raggarbil - det är DET jag menar med bristande respekt.
    Flaggan och nationalsången är för mig symboler som inte ska missbrukas på det sättet.

För att klargöra så handlar det inte om respekt för turkar, irakier, finnar, tyskar eller vem fan som helst som råkar bo i Sverige och inte "är svensk" (vem som nu är det...?) utan det handlar om vett och etikett.

Att det dessutom ser otroligt trashigt och fult ut är min högst subjektiva åsikt...

• Svar på tråden Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!
  • Shorona

Det är inte ett dugg snyggt med någon flagga alls på kläder men jag tycker verkligen inte det är respektlöst!
    VAD är det för fel på att vara stolt över sitt land och sin flagga? VARFÖR är det fult??
    Och då är det väl lika respektlöst/tacky av folk som går med sina ursprungliga hemlands flaggor på sig? Eller räknas jag som rasist då om jag skulle anse det? Det kanske bara är fult/respektlöst att hedra Sverige och den svenska flaggan?

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • tosalisa
    ejenny skrev 2009-08-06 22:29:22 följande:
    Fast då är det ju bara down to att du inte kan hantera andras sinne för smak/osmak: Man ska visa respekt för hästarna och inte måla massa jäkla träfigurer i grönt och rött och kalla dem dalahästar.
    Kan inte mer än o instämma!!
  • Mollie77
    dendertina skrev 2009-08-05 21:09:26 följande:
    Som rubriken säger: finns det något trashigare och fulare än att bära svenska flaggan på kläder? Folk som använder svenska flaggan på det sättet har ingen respekt för kultur och historia. Dessutom borde alla som bölar om hur synd det är om dem som inte "får" bära svenska flaggan på sina fula äckliga t-shirtar ges ett ordentligt kok stryk. De "får" inte bära den för då blir de sedda som rasister, påstår de. Jag bara antar att det inte bara är jag som gjort iakttagelsen att de som bär dessa flaggtröjor och andra liknande kläder är de som börjar sina meningar med "Alltså jag är inte rasist men...", och röstar på Sverigedeomkraterna. Det ÄR ju nästan alltid smygrassarna som klagar, de som hämtar "fakta" från en massa främlingsfientliga nätsidor och rågarvar åt en massa "roliga" rasse-skämt.Gärna svenska flaggan och nationalsången, när det passar sig. Inte på kläder och inte nationalsången brölandes med en ölburk i handen på stan. Jag både sjunger nationalsången och hissar flaggan, men gör det på ett fint sätt i så fall.Tycker att flaggan förlorar sitt symboliska och historiska värde när den används på detta äckliga sätt. Förr fanns regler om hur en flagga används, tanken att ha den på en t-shirt fanns knappast. Vad tycker ni andra? Fult/snyggt? Passande? Håller ni med om att flaggans historiska och kulturella värde urholkas när man "slaskar" med den?Jag drar mig till och med så långt som att säga att det är respektlöst. Vi som VERKLIGEN älskar Sverige är vördnadsfulla inför nationalsång och flaggaJ
    JA de finns fula saker att bära o de är inte en av dom.Förstår inte problemet??Du tycker de är fult:du bär inte de.Vi andra som tycker de är ok/fint:vi bär de...
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • figurehead
    Intifada skrev 2009-08-06 20:16:55 följande:
    Att bära den som klädesplagg är väl mest respektlöst i den bemärkelsen att det bryter mot flaggetiketten (flaggan "får" inte användas som klädesplagg), dock ingen lag. När jag tänker på svenska flaggor på kläder tänker jag främst på de gamla "Absolut Svensk"-tröjorna. Ärligt talat, finns det något mer svensson-slödderaktigt än detta: image07.webshots.com/7/1/82/86/85818286akRGOn...
    Nu är det väl ytterst få som bär den svenska flaggan som klädesplagg, som en slags kaftan tex. Däremot finns svenska flaggan avbildad på en massa olika klädesplagg. Tex t-shirtar, väskor, kepsar ja you name it. Men det är inte att bära den svenska flaggan.

Jag kan köpa TS resonemang om att det är respektlöst att bära kläder med den svenska flaggan avbildad. Jag håller dock inte med. Sverige har blivit otroligt skitnödigt när det gäller att vara politiskt korrekt. Det är någon slags hybris över att de människor som bär kläder med svenska flaggan är rasister och röstar på SD. Så är det ju naturligtvis inte.

Jag har läst igenom tråden och sett att många gör jämförelser med andra länder tex Finland. I Finland ser man massor med människor som bär blåvita kläder eller symboler tex det finska lejonet. Jag är helt övertygad om att man har en helt annan nationalism i Finland eftersom man relativt nyligen varit i krig (2:a vkr). Likadant i Norge. Pga den tyska ockupationen i Norge stärktes nationalismen. Men Sverige har inte varit i krig på 200 år och därmed har nationalismen slocknat en hel del.
  • Soffiloffan

Folk från andra länder är väl oftast stolta över sin flagga och sitt land, men här i Sverige ska vi bara gömma undan flaggan som om den vore smittad av pesten eller nåt! Exakt VAD är det som är respektlöst med att bära svenska-flaggan-kläder?! Oftast använder man väl såna tröjor vid fotbollsmatcher och liknande, för att stötta sitt lag/land? Eller är jag helt ute o cyklar nu?

• dendertina
    Soffiloffan skrev 2009-08-07 12:28:19 följande:
    Folk från andra länder är väl oftast stolta över sin flagga och sitt land, men här i Sverige ska vi bara gömma undan flaggan som om den vore smittad av pesten eller nåt! Exakt VAD är det som är respektlöst med att bära svenska-flaggan-kläder?! Oftast använder man väl såna tröjor vid fotbollsmatcher och liknande, för att stötta sitt lag/land? Eller är jag helt ute o cyklar nu?
    Du undrar EXAKT VAD jag (och några få till) anser vara respektlöst med att bära svenska flaggan på kläder?
    Jag trodde att det framgick i trådstarten ganska tydligt, det är bristande respekt för historia och kultur anser jag. Vett och etikett säger att man inte bär flaggan så, anser jag. Återigen vill anda få det till att jag menar att det är av respekt för människor från andra länder som det är opassande med "flagg-tröjor" men som jag skrivit fyra eller fem gånger så handlar det inte om det UTAN DET HANDLAR OM VÖRDNAD INFÖR FLAGGA OCH NATIONALSÅNG.

Jag säger för fan inte att man inte "får" vara stolt över sitt land, men för mig handlar inte stoltheten över landet om att bära flaggsymboler på äckliga t-shirts eller sjunga nationalsången dräggfull från en raggarbil.
    Mer vördnad än så menar jag.
  • dendertina

Om någon är intresserad så har jag gjort ett tillägg i trådstarten, men det verkar vara ytterst få som ens läst den eftersom vart och varannat inlägg enbart handlar om att man inte "får" vara stolt svensk och annat BS.

• qwerty66

vaddå respekt för månniskor och andra länder? vad har det med min eventuella tröja där det är tryckt en flagga? eller står Sverige?

Du menar på något sätt att om jag har en tröja på mig med en flagga (sveriges) och går på stan så dissar jag alla jag möter som kommer från ett annat land? Om jag är i USA (tex) så blir då inte jag förbannad på alla jag möter som har deras flagga synlig eller nått, jag känner inte att de inte visar respekt för mig... snarare lite tvärtom... att denna stolthet skulle vi behöva i Sverige oxå.

nu fattar jag faktiskt inte hur du tänker.

Det där med vördnad, det har du vid flaggan då den är hissad och under mer ceremoniella former. samma med nationalsången. Du blandar ihop saker och ting, eller förklarar lite dåligt vad du menar..

• tebax

Fotbollskväll med chips och öl , Sverige möter England. Nationalsången börjar spelas, vi sjunger med. Troligenmed ölen i handen. Ser ingen som helst fel i det.
    Man får en litne kick då man är fotbollsfan. Alla länder sjunger sina nationalsånger vid dessa tillfällen och jag tror ju inte att det bara är Sverige som sitter och dricker öl.
    Man är stolt över sitt land, förhoppningar att vi ska ta hem segern. Rätta mig om jag har fel, men görs inte detta över hela världen? Sitter inte nästan hela publikhavet med tryck på sina länders flaggor.

Löjligt och helt patetiskt inlägg TS.

• Airlee

Jag bryr mig inte om det där med respekt även om jag till fullo förstår TS resonemang. Är helt enkelt inte tillräckligt fäst vid Sverige, flaggan eller nationalsången. Men fult är det. Vansinnigt fult.

Tror att många här skulle tjäna på att läsa trådstarten en gång till noggrant och se vad som verkligen står där.

Svar på tråden Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!