• dendertina

Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!

Som rubriken säger: finns det något trashigare och fulare än att bära svenska flaggan på kläder?
    Folk som använder svenska flaggan på det sättet har ingen respekt för kultur och historia.

Dessutom borde alla som bölar om hur synd det är om dem som inte "får" bära svenska flaggan på sina fula äckliga t-shirtar ges ett ordentligt kok stryk. De "får" inte bära den för då blir de sedda som rasister, påstår de.
    Jag bara antar att det inte bara är jag som gjort iakttagelsen att de som bär dessa flaggtröjor och andra liknande kläder är de som börjar sina meningar med "Alltså jag är inte rasist men...", och röstar på Sverigedeomkraterna.
    Det ÄR ju nästan alltid smygrassarna som klagar, de som hämtar "fakta" från en massa främlingsfientliga nätsidor och rågarvar åt en massa "roliga" rasse-skämt.

Gärna svenska flaggan och nationalsången, när det passar sig. Inte på kläder och inte nationalsången brölandes med en ölburk i handen på stan. Jag både sjunger nationalsången och hissar flaggan, men gör det på ett fint sätt i så fall.

Tycker att flaggan förlorar sitt symboliska och historiska värde när den används på detta äckliga sätt. Förr fanns regler om hur en flagga används, tanken att ha den på en t-shirt fanns knappast.

Vad tycker ni andra? Fult/snyggt? Passande? Håller ni med om att flaggans historiska och kulturella värde urholkas när man "slaskar" med den?
    Jag drar mig till och med så långt som att säga att det är respektlöst. Vi som VERKLIGEN älskar Sverige är vördnadsfulla inför nationalsång och flagga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 13:12
    Som trådskapare känner jag mig manad att göra ett litet inlägg här eftersom merparten av "debattörerna" i tråden verkar oförmögna att förstå texten i första inlägget.

Denna tråd har blivit ytterligare en snyfttråd för alla som inte "får" bära svenska flaggan och vara stolta över sitt land. (Vem som säger eller bestämmer att de inte "får" det är oklart...)För mig betyder inte "visa stolthet för sitt land" att bära t-shirts med svenska flaggan på, eller sjunga nationalsången med en ölburk i ena handen från en raggarbil - det är DET jag menar med bristande respekt.
    Flaggan och nationalsången är för mig symboler som inte ska missbrukas på det sättet.

För att klargöra så handlar det inte om respekt för turkar, irakier, finnar, tyskar eller vem fan som helst som råkar bo i Sverige och inte "är svensk" (vem som nu är det...?) utan det handlar om vett och etikett.

Att det dessutom ser otroligt trashigt och fult ut är min högst subjektiva åsikt...

• Svar på tråden Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!
  • BubbelGuppie
    dendertina skrev 2009-08-07 13:39:13 följande:
    Återigen; jag anser att stolthet över sitt land innebär vördnad inför flagga och nationalsång. Diskussionen handlar INTE om huruvida personer från andra länder skulle känna sig stötta av detta eller ej. Vördnad inför flagga och nationalsång innebär INTE att missbruka dessa symboler genom att använda dem på äckliga t-shirts eller sjunga nationalsången ragglandes genom Bagarmossen...
    Fattar vad du menar men tycker bara det är så löjligt att du hakar upp dig på hur vissa människor visar sin stolthet alla kanske inte vill stå givakt och handen på hjärtet så fort nationalsången spelas dock betyder det inte att de inte respekterar kulturen och "flaggan"
  • dendertina

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-07 13:37:23 följande:

Eh? Jag vill mena att TS här gör SD och nationalister/rasister en stor tjänst... de måste jubla på att ännu en "PK-slav" säger att "man inte får bära svenska flaggan" och vara "stolt över att vara svensk".Fan, bär svenska flaggan säger jag! Jag är inget fan av nationalism, men hellre att folk som är småstolta över att vara svenskar tar flaggan som sin än att allt svenskt blir rassars och nationalisters privata egendom! Ta tillbaka det som svenskt är och låt inte småsinta puckon skrämma er att använda det som ni anser är erat!Det ska inte ses som rasistiskt att bara svenska flaggan, vare sig på tröjor eller något annat!
    Jag har snarare menat att de som bölar över att "de inte får vara svenska" och annat BS är löjliga, JAG är inte av den åsikten. Har aldrig känt mig förtryckt eller begränsad i min "svenskhet" (hahaha...).
  • FreeForAll

"Folk som använder svenska flaggan på det sättet har ingen respekt för kultur och historia. "

Tillbaka till skolbänken, TS! Snabbt!

• dendertina
    BubbelGuppie skrev 2009-08-07 13:41:06 följande:
    Fattar vad du menar men tycker bara det är så löjligt att du hakar upp dig på hur vissa människor visar sin stolthet alla kanske inte vill stå givakt och handen på hjärtet så fort nationalsången spelas dock betyder det inte att de inte respekterar kulturen och "flaggan"
    Det trillar in flera läskunniga här ser jag :)
    En person som åtminstone förstått vad jag menar, ändock inte håller med men så länge någon är läskunning eller tar sig tid att läsa ts så får man vara nöjd.

Jag tycker att det är bristande respekt att bära symboler som svenska flaggan på det viset och att sjunga nationalsången i vissa sammanhang.
  • Phlippan87

tycker fortfarande att ts borde lära sig skillnaden på att vara klädd i svenska flaggan och att vara klädd i ett plagg med flaggan avbildad på...
    att bära en avbild av flaggan kan jag inte på något som helst sett se som respektlöst...

men men, jag får väl nöja mig med att sjunga nationalsången på nationaldagen (hoppas att jag är nykter då annars är det munkavel som gäller), hissa flaggan på nationella flaggdagar och resten av året inte ens titta åt en flagga...

• Behemot

Jag tycker inte att det är respektlöst så mycket som pinsamt ...  typ "jag är inte från samma land som den där!" 

They can't break you if you don't have a spine
  • Airlee
    Phlippan87 skrev 2009-08-07 13:46:53 följande:
    tycker fortfarande att ts borde lära sig skillnaden på att vara klädd i svenska flaggan och att vara klädd i ett plagg med flaggan avbildad på... att bära en avbild av flaggan kan jag inte på något som helst sett se som respektlöst... men men, jag får väl nöja mig med att sjunga nationalsången på nationaldagen (hoppas att jag är nykter då annars är det munkavel som gäller), hissa flaggan på nationella flaggdagar och resten av året inte ens titta åt en flagga...
    Ingen kommer ju att hindra dig om du vill bära flagg-t-shirt varje dag om du så önskar.
  • Shorona
    Phlippan87 skrev 2009-08-07 13:46:53 följande:
    tycker fortfarande att ts borde lära sig skillnaden på att vara klädd i svenska flaggan och att vara klädd i ett plagg med flaggan avbildad på... att bära en avbild av flaggan kan jag inte på något som helst sett se som respektlöst...
    ♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • NiniMe

Varför skulle man inte kunna ha en tröja med svenska flaggan på? Varför skulle man vara smygrasist för de`? Folk springer ju runt med alla olika tröjor med olika flaggor på, italien spanien turkiet iran osv osv... Man ska väl kunna vara svensk utan att bli kallad smygrasse?
    Löjligt argument ts

• Phlippan87
    Airlee skrev 2009-08-07 13:50:07 följande:
    Ingen kommer ju att hindra dig om du vill bära flagg-t-shirt varje dag om du så önskar.
    nej, men det är inte det det hela handlade om heller, det är snarare att ts anser att man ska respektera flaggan och yada yada. så när får jag sjunga nationalsången utan att vara respektlös då??
Svar på tråden Svenska flaggan på kläder - finns det något fulare, dessutom respektlöst!