• KattenKorven

Man beklagar inte "sorgen"

Är det bara jag som reagerar på hur många det är som "beklagar sorgen" här på FL? Sorgen är en känsla, det ska man inte beklaga att någon säger. Däremot kan man beklaga det som inträffat. Dvs till exempel beklaga förlusten vid ett MF.

Jag fattar att alla bara vill väl, men ändå...

• Svar på tråden Man beklagar inte "sorgen"
  • Ord blind

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-07 09:44:31 följande:

Tråkigt att höra. Men du lär knappast kunna ändra hela Sveriges bruk av fraser genom den här tråden. Och jag är egentligen mer nyfiken på varför folk ska vara så aspiga (om ni ursäktar uttrycket) att de måste tolka gamla fraser ordagrant, snarare än efter tanken som förmedlas.
    Det verkar som man pratar för döva öron. Vissa vill inte helt enkelt inte höra på någon annan, och för all del, lära sig något! ;)
  • KattenKorven

Ord blind skrev 2009-08-07 09:46:28 följande:

Det är ju hela poängen, tar någon illa upp så förstår man inte/vill inte förstå vad det betyder när någon säger "beklagar sorgen". Men vill folk missförstå och tolka allt fel och negativt hela tiden är det ju upp till dom! Så obildad är inte jag i vart fall. Jag vet vad det betyder och svarar "tack" och uppskattar de värmande orden.
    Jag förstår hur du menar, men jag tycker inte att det är så enkelt att det handlar om att man är obildad och bara "vill tolka fel". Som någon skrev i ett tidigare inlägg kan sorgen vara allt man har och det kan kännas jobbigt att någon då beklagar att man är ledsen. Men jag tror många gör som du - tolkar det som medmänsklighet och tackar.
  • Dorian Ertymexx

Ord blind skrev 2009-08-07 09:46:28 följande:

Det är ju hela poängen, tar någon illa upp så förstår man inte/vill inte förstå vad det betyder när någon säger "beklagar sorgen". Men vill folk missförstå och tolka allt fel och negativt hela tiden är det ju upp till dom! Så obildad är inte jag i vart fall. Jag vet vad det betyder och svarar "tack" och uppskattar de värmande orden.
    Precis... För mig är det hela en enorm icke-fråga.
  • Achillea

Tycker inte uttrycket är konstigt alls, man beklagar att personen genomgått något jobbigt och är ledsen, att man beklagar att personen drabbats och lever i sorg.
    Jag förlorade min fästman och många sa detta inget jag reagerar på men där emot beklagar förlusten, kändes som att jag förlorat min väska.

♥Why does my heart, feel so bad? (Moby)♥
  • Drakfisk

Tråkigt att höra. Men du lär knappast kunna ändra hela Sveriges bruk av fraser genom den här tråden. Och jag är egentligen mer nyfiken på varför folk ska vara så aspiga (om ni ursäktar uttrycket) att de måste tolka gamla fraser ordagrant, snarare än efter tanken som förmedlas.
    Väl tänkt! Om man faktiskt tar illa upp för att någon säger "beklagar sorgen" -- _vill_ man inte egentligen då känna sig kränkt? Vissa verkar ju ha ett behov av att få känna sig "kränkta" i tid och otid, oavsett hur mycket välvilja det ligger bakom de ord som används.
    I Sverige är "jag beklagar sorgen" ett vedertaget begrepp som de flesta använder för att de känner sig obekväma med att tränga sig på den sörjande. Man säger ju knappast "jag beklagar sorgen" för att kränka eller ytterligare såra den sörjande?

Ska nog sluta säga god jul, gott nytt år osv sådär som Dorian skrev, vadå god jul? Nog för att många proppar i sig ett och annat på julen, men GOD? Och vad vet jag, ateister/människor av en annan religion kanske tar jätteilla upp om jag önskar dem en god jul eller glad midsommar? De kanske tänker "vem tror hon att hon är egentligen, jag är inte kristen" om jag önskar dem god jul/glad midsommar?
  • prinsesstårtan
    KattenKorven skrev 2009-08-06 14:00:30 följande:
    Är det bara jag som reagerar på hur många det är som "beklagar sorgen" här på FL? Sorgen är en känsla, det ska man inte beklaga att någon säger. Däremot kan man beklaga det som inträffat. Dvs till exempel beklaga förlusten vid ett MF.Jag fattar att alla bara vill väl, men ändå...
    men herre gud det är ju så man säger!
    Innebörden är ju att man beklagar händelsen!
  • Dorian Ertymexx
    Drakfisk skrev 2009-08-07 09:51:10 följande:
    Väl tänkt! Om man faktiskt tar illa upp för att någon säger "beklagar sorgen" -- _vill_ man inte egentligen då känna sig kränkt? Vissa verkar ju ha ett behov av att få känna sig "kränkta" i tid och otid, oavsett hur mycket välvilja det ligger bakom de ord som används.I Sverige är "jag beklagar sorgen" ett vedertaget begrepp som de flesta använder för att de känner sig obekväma med att tränga sig på den sörjande. Man säger ju knappast "jag beklagar sorgen" för att kränka eller ytterligare såra den sörjande? Ska nog sluta säga god jul, gott nytt år osv sådär som Dorian skrev, vadå god jul? Nog för att många proppar i sig ett och annat på julen, men GOD? Och vad vet jag, ateister/människor av en annan religion kanske tar jätteilla upp om jag önskar dem en god jul eller glad midsommar? De kanske tänker "vem tror hon att hon är egentligen, jag är inte kristen" om jag önskar dem god jul/glad midsommar?
    Ateister, ja, tänk på alla paganer, judar, muslimer och andra religiösa som inte firar jul, eller rentav firar något annat samtidigt! De kan ju bli otroligt stötta och sårade och arga! "Det är faktiskt hanukka/samhein/Gullegriskalas idag!"
  • Ord blind

Dorian Ertymexx skrev 2009-08-07 09:54:09 följande:

Gullegriskalas idag!
    *ASG*
  • Achillea
    Drakfisk skrev 2009-08-07 09:51:10 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-08-07 09:44:31 följande: Väl tänkt! Om man faktiskt tar illa upp för att någon säger "beklagar sorgen" -- _vill_ man inte egentligen då känna sig kränkt? Vissa verkar ju ha ett behov av att få känna sig "kränkta" i tid och otid, oavsett hur mycket välvilja det ligger bakom de ord som används.I Sverige är "jag beklagar sorgen" ett vedertaget begrepp som de flesta använder för att de känner sig obekväma med att tränga sig på den sörjande. Man säger ju knappast "jag beklagar sorgen" för att kränka eller ytterligare såra den sörjande? Ska nog sluta säga god jul, gott nytt år osv sådär som Dorian skrev, vadå god jul? Nog för att många proppar i sig ett och annat på julen, men GOD? Och vad vet jag, ateister/människor av en annan religion kanske tar jätteilla upp om jag önskar dem en god jul eller glad midsommar? De kanske tänker "vem tror hon att hon är egentligen, jag är inte kristen" om jag önskar dem god jul/glad midsommar?
    Fast så blir det ju, folk verkar ha en tendens att analysera sönder ord och glömmer bort att det är ett uttryck som innebär mycket. Det menas ju inte att man inte ska få sörja eller att man beklagar att personen just inte kan fokusera på annat utan sitter och sörjer. Kort och gott innebär ju uttrycket att man beklagar händelsen, den man förlorat och att man där efter mår så dåligt. 
    Man beklagar hela händelsen helt enkellt. 
    ♥Why does my heart, feel so bad? (Moby)♥
  • KattenKorven

Okej, jag skulle vilja be er att inte dra den här tråden så fruktansvärt OT. Ni kanske tycker att det är skitkul att hitta på fler exempel där ni tycker att min logik gäller. Jag som TS tycker dock att det gör att hela tråden spårar ur. Ni kanske kan ta det i er andra tråd - om vad ni lärt er på FL idag?

Svar på tråden Man beklagar inte "sorgen"