Dorian Ertymexx skrev 2009-08-07 09:44:31 följande:
Tråkigt att höra. Men du lär knappast kunna ändra hela Sveriges bruk av fraser genom den här tråden. Och jag är egentligen mer nyfiken på varför folk ska vara så aspiga (om ni ursäktar uttrycket) att de måste tolka gamla fraser ordagrant, snarare än efter tanken som förmedlas.
Väl tänkt! Om man faktiskt tar illa upp för att någon säger "beklagar sorgen" -- _vill_ man inte egentligen då känna sig kränkt? Vissa verkar ju ha ett behov av att få känna sig "kränkta" i tid och otid, oavsett hur mycket välvilja det ligger bakom de ord som används.
I Sverige är "jag beklagar sorgen" ett vedertaget begrepp som de flesta använder för att de känner sig obekväma med att tränga sig på den sörjande. Man säger ju knappast "jag beklagar sorgen" för att kränka eller ytterligare såra den sörjande?
Ska nog sluta säga god jul, gott nytt år osv sådär som Dorian skrev, vadå god jul? Nog för att många proppar i sig ett och annat på julen, men GOD? Och vad vet jag, ateister/människor av en annan religion kanske tar jätteilla upp om jag önskar dem en god jul eller glad midsommar? De kanske tänker "vem tror hon att hon är egentligen, jag är inte kristen" om jag önskar dem god jul/glad midsommar?