Vad använder ni för margarin på mackan?
Sambon gillar Milda och jag vill helst ha Bregott. Sambon tycker Bregott är för hårt och svårt att bre med och jag tycker det är godast. Vad använder ni?
Sambon gillar Milda och jag vill helst ha Bregott. Sambon tycker Bregott är för hårt och svårt att bre med och jag tycker det är godast. Vad använder ni?
Lätta
Mini Lätta, helt klart godast smak av alla.
Bregott. Annat skit stoppar jag INTE i min mun! Vet ni vad det är i de där lättvarianterna?
Fröken Freken skrev 2009-08-07 09:04:06 följande:
haha.. Ja för mig är SMÖR det man har på mackan, lätta, bregott osv.
Margarin har man i stekpannan eller i baket! Jag VET ju att det står SMÖR på matmargarin men nej! Det är fel!
Margarin är ett livsmedel som funnits sedan 1800-talet. Från början tillverkades margarin främst som ersättning till smör. Margarin är en emulsion av vatten i olja och innehåller främst en blandning av härdade vegetabiliska fetter från raps-, palm- och kokosolja. Fetthalten varierar oftast mellan 35 och 80 %.
Smör är en mejeriprodukt som består av ca 80 % mjölkfett, andra mjölkämnen samt vatten. Smör är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn vätska vid 32°C-35°C. Det som lagstiftningsmässigt styr vad som får kallas smör är vattenhalten, vilken ej får överstiga 16,0%. [1]
När man bakar ska man för övrigt (enligt mig) använda riktigt SMÖR, inte mat- och bakmargarin.