• Ulli

Vad använder ni för margarin på mackan?

Sambon gillar Milda och jag vill helst ha Bregott. Sambon tycker Bregott är för hårt och svårt att bre med och jag tycker det är godast. Vad använder ni?

• Svar på tråden Vad använder ni för margarin på mackan?
  • Fröken Freken

Mini Lätta, helt klart godast smak av alla.

Du är din egen lyckas smed
  • frux

Bregott. Annat skit stoppar jag INTE i min mun! Vet ni vad det är i de där lättvarianterna?

• Ulli
    Tida77 skrev 2009-08-07 09:02:47 följande:
    Bregott är inte ett margarin, det är smör utblandat med rapsolja.Margarin tar vi inte i med tång hemma hos oss :)Här är det bara ekosmör eller bregott som gäller. Ibland gör jag "eget smör", dvs vispar smör med rapsolja och lite vatten, det blir jättegott, billigare än bregott, men det är ju lite bök :)
    Jag har aldrig för mitt liv kunnat sära dessa begrepp . När jag säger till sambon att vi behöver margarin så tittar han alltid på mig och frågar vad ska du med det till? Då säger jag baka och han svarar alltså du ska ha smööööööör!!
  • Ulli

Fröken Freken skrev 2009-08-07 09:04:06 följande:

Mini Lätta, helt klart godast smak av alla.
    Nej, Lätta tycker jag fastnar i gommen och lägger sig som en hinna. Urk. Gillar inte smaken heller.
  • Elenas hasselbackspotatis 86
    Ulli skrev 2009-08-07 09:05:13 följande:
    Jag har aldrig för mitt liv kunnat sära dessa begrepp . När jag säger till sambon att vi behöver margarin så tittar han alltid på mig och frågar vad ska du med det till? Då säger jag baka och han svarar alltså du ska ha smööööööör!!
    hehehehehe
  • Fröken Freken
    Ulli skrev 2009-08-07 09:06:42 följande:
    Fröken Freken skrev 2009-08-07 09:04:06 följande: Nej, Lätta tycker jag fastnar i gommen och lägger sig som en hinna. Urk. Gillar inte smaken heller.
    Smaken är olika.
    frux skrev 2009-08-07 09:05:00 följande:
    Bregott. Annat skit stoppar jag INTE i min mun! Vet ni vad det är i de där lättvarianterna?
    Nej du får gärna berätta. Jag har faktiskt aldrig tagit reda på vad det är i utan varit dum (tydligen) och litat på att det är helt ok att äta. Kommer genast byta omedelbart om det inte är bra.
    Du är din egen lyckas smed
  • Me o Mike

haha.. Ja för mig är SMÖR det man har på mackan, lätta, bregott osv.
    Margarin har man i stekpannan eller i baket! Jag VET ju att det står SMÖR på matmargarin men nej! Det är fel!

Ulli skrev 2009-08-07 09:05:13 följande:
  • Pumpkin

Margarin är ett livsmedel som funnits sedan 1800-talet. Från början tillverkades margarin främst som ersättning till smör. Margarin är en emulsion av vatten i olja och innehåller främst en blandning av härdade vegetabiliska fetter från raps-, palm- och kokosolja. Fetthalten varierar oftast mellan 35 och 80 %.

Smör är en mejeriprodukt som består av ca 80 % mjölkfett, andra mjölkämnen samt vatten. Smör är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn vätska vid 32°C-35°C. Det som lagstiftningsmässigt styr vad som får kallas smör är vattenhalten, vilken ej får överstiga 16,0%. [1]

• Pumpkin

När man bakar ska man för övrigt (enligt mig) använda riktigt SMÖR, inte mat- och bakmargarin.

Svar på tråden Vad använder ni för margarin på mackan?