Bebisar födda v.32-34
Jag vill gärna vara med är! Har Lukas 4 månader född i 34+2. Var då 44 lång och vägde 2430 gram. Nu på 4-månaders var han 55 lång och vägde 4630, alltså ganska långsam tillväxt...
Jag vill gärna vara med är! Har Lukas 4 månader född i 34+2. Var då 44 lång och vägde 2430 gram. Nu på 4-månaders var han 55 lång och vägde 4630, alltså ganska långsam tillväxt...
Jag vet inte om Lukas (se ovan) är sen i utvecklingen för att han är prematur eller för att han skulle varit det i vilket fall som. Han är nu 4 må 1 vecka och har precis börjat sitta upp i sin matstol med massor av stöd såklart Huvudet håller han någorlunda men jag har ett extra stöd som han kan luta sig mot för säkerhets skull om han skulle bli trött. Men om jag lägger honom på mage så lyfter han bara huvudet halvvägs och så efter en halv minut lägger han ner det och rullar över på ryggen. Rullat över från mage till rygg har han gjort sen han var 14 dagar gamal så jag vet inte hur jag ska få honom att låta bli. Lägger jag något ivägen blir han skogstokig och bara skriker.
Han har precis börjat "prata lite" men oftast är det munnen som rör sig men inget ljud kommer ut.
Hur går det med tilläxten på era små? Lukas 4,5 månader väger 4700 och är 57 lång, de klagade på kurvan på BVC......
Härligt! Min ille på 2,5 är 90 cm och väger 13!!!! kilo!
Jezan: Det är tydligen den %-uella ökningen i vikt de går på och L har inte gått upp så mycket som han borde. Kanske fördubblat sin vikt på 5 månader, men jag tycker inte att han är tunn eller så och så länge jag tycker att han är ok är det mig själv jag lyssnar till.
Vad vägde din lilla vid 5 månader?
Tjorvet, då är ju våra små i stort sett lika gamla. Lukas föddes den 5 April. BF var 14 Maj.
När jag pratar om Lukas ålder så säger jag alltid Okorr. BVC tyckte inte vi skulle räkna honom som prem då han tydligen följer utvecklingen som en nornalfödd. Visst ligger han efter på en del saker men han ligger före på annat så det spelade tydligen ingen roll.
28 Oktober åker vi till Gran Canaria i 14 dagar. Ska bli så skönt med lite värme och spännande att se vad Lukas tycker. Storebror älskade ju att vara utomlands när han va 11 månader men L kommer bara vara 6,5 månader när vi åker...
Mawlin: Välkommen! Självklar får du vara med och "leka" med oss.. :)
Idag var vi på femmånaderskontroll med Lukas. Äntligen har vi sprängt 5-kilosgränsen och han väger nu 5100 gram och är 57 cm lång! Vikten är precis densamma som storebror vägde när han var 5 veckor gammal.. :) Lite mysigt att få ha en bebis länge!
För mig var det nog en infektion som gjorde det, även om jag haft värkar sen v 25...
Själv född i v 43+2.......
Idag har vi varit på öppna förskolan och träffat en tjej som var en månad äldre än Lukas och en kille som var 3 veckor äldre. Det är så mysigt att träffa dem samtidigt som det gör mig så ledsen. Jag tycker att Lukas har utvecklats massor och blivit en riktig storkille, men så kommer dessa jämnåriga som sitter själva och nästan kryper. Lukas framsteg känns så små då. Jag VET att han egentligen bara är 3,5 månader men i alla fall. Jag känner mig så illa till mods och måste intala både mig själv och omgivningen om att han faktiskt är ganska stark och duktig för sin ålder, han är ju trots allt prematur..... Fasen, jag vill inte känna så men usch vad det kan svida till i magen!!! Älskar honom för den han är ju och vet att han kommer ikapp men nu är han ju både LIIIITE och kanske ligger i utveckling som en 3-månaders...
Han kan sitta långa stunder med stöd,
Han står själv genom att hålla mina fingrar och om jag håller hans händer kan han stå länge.
Han rullar från mage till rygg...
Men han kan ju inte få händerna riktigt dit han vill, han kan inte stta utan stöd och jag tror inte han är i närheten av att krypa eller ens fundera på det. Svårt att avgöra eftersom han vänder över på rygg på 2 blanka om jag försöker ha honom på mage...
Nä, i kväll är nog en nerekväll när hela livet känns lite tungt... Sorry tjejer!
Hade nog en deppdag i går.. :(
Nu känns det bättre efter att solskenet väckte mig i morse genom en lång monolog dr han låg och pratade med sina hjärnspöken. :)
Jag är bara van vid att Jonathan alltid låg före på allting utom att gå och därför känns det som om Lukas "borde kunna mer" ibland.
Men jag älskar honom precis som han är ju och det är ganska skönt att han inte tar sig runt för egen maskin ännu, dock önskar jag att han lär sig sitta snart!
Idag har vi varit på 5,5-månaderskontroll mrd Lukas och på 2 veckor har han växt 4 cm och gått upp 600 gram i vikt!!! Och det syns!!!
Jättekul och alla på BVC var mycket impade. Han ligger faktiskt nästan på nedersta kurvan för normalafödda på sin okorr ålder nu!
Han äter som en häst.
gröt gjord på 1 dl vatten till frukost och så amma
En hel banan till lunch och så amma
en hel stor burk fruktpure eller en liten burk vanlig mat till middag och så amma
120 ml majsvälling vid läggdags och så 2 amningar på natten
Efter vaccinationen idag fick han flytande alvedon i spruta och ojjjj vad gott det var!
Idag har Lukas suttit själv! Inga långa stunder men 30-60 sekunder i alla fall.. Sen faller han ihop som en fällkniv.. :)
Han blir 6 månader om en vecka så han kanske inte är sååå långt efter på en del saker i alla fall...
Min "gigant" i detta sammanhang, Lukas vägde 2430 när han föddes och dippade lite över 12% så han var nere på 2100. Hans viktvändning kom inte förrän 14 dagar efter att han föddes. Idag är han en superpigg 7-månaders på 6700 gram och 63 cm. Ingen lillkille längre med andra ord!
KH: Det är inte konstigt alla att du kände pressen och kanske tom att du inte dög som mamma bara för att du inte kunde få i ditt barn tillräckligt med mat själv. Att dessutom få ligga kvar på sjukhuset känns ju kanske skit bara det i sig. Jag måddde pyton när jag låg på neo i 12 dagar. Kände mig ensam, övergiven, otillräcklig och ledsen!
För mig var et en kombination av händelser som gjorde livet till skit:
Sonen kom för tidigt men mådde toppenbra men han blev ju ändå ifråntagn mig och fick ligga i sovsal med andra barn och man fick ingen "privat" tid med honom alls. Min farfar dog några timmar efter att sonen föddes, jag fick akut barnsängsfeber och blev dödssjuk på bara nån timma, när man pumpat mjölk skulle man ställa flaskan på en kall bricka i korridoren (det kändes hemskt att se min lilla skvätt mot de andras halvfulla flaskor), Lukas fick gulsot precis när vi höll på att bli utskrivna så vi fick stanna längre.......... Men värst av allt kanske var att inte få vara hemma med familjen, inte få krama äldre sonen när jag ville...
Sambons jämförelse med Hinseberg stämde och jag grät på rummet i min ensamhet varje kväll, gärna i duschen för att vara säker på att få vara själv!
KH: Du får se på hennes storlek idag!!! Hon är ju stor och har ju tagit igen allt! Lukas är nästan 7 månader, han väger 6800 och är 62-63 lång.....
Jag fick mata L var 3:e timma (sond och pumpmjälk i början). Det var samma rutin hela tiden, avklädning, vägning, påklädning, matning, avklädning, påklädning, blöjbyte. Rutinen tog strax över en timma och så 2,5 timmars sömn och sen samma sak igen. Jag var så slut när jag kom hem från sjukhuset.
Ni som har krångel med ammning, har ni fått prova Syntocynonspray (eller hur det nu stavas)? Jag fick det till Lukas och det var underbart, som dag efter natt!
Det är en nässpray man tar som driver ut mjölken ur brösten och barnet slipper suga så hårt själv.
Inga hinder här vad vi vet ännu, bara lite sen i den motoriska utvecklingen.... Har precis börjat kunna greppa saker nu när han är 7 mån okorr.... Dock sitter han och kör gåstol som en biltjyv...