• thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • wilma2005

Hejsan !!

Jag har 2 st barn som är födda förtidigt i 32+6 och i 28+5..
    Dotter född v32+6 vägde 2176 gram och sonen född v28+5 vägde 1550 gram..
    Dotter är nu år och utvecklas som helt normal fött barn och sonen utvecklas nästan som ett helt normal fött barn,, men är lite senare med vissa saker..
    Men mina barn har tyvärr ärft lite granna ifrån mig på vissa saker..

Ha en bra dag.

Mvh wilma2005

• hannaliza

Jag har en pojke på 2,5 år som är född i vecka 33. Han var 44 cm lång och vägde drygt två kilo när han kom.

Under det första året tyckte jag att det fungerade bra att tänka korigerat när det gällde utvecklingsfaser och så - men annars har han varit tidig med det mesta och vuxit med raketfart. På ettårskontrollen vägde han 12,4 kg och var 86 cm - så han tog sig bra Då hade han växt om den fyra månader äldre och fullgångne kusinen med råge.

Nu är han 97 cm lång och väger 17 kg... pratar oavbrutet och hittar på bus för fullt. Många tar honom för att vara året äldre eftersom han är stor och pratar så tydligt och mycket.

• Stöckert

Hej

Min dotter föddes i v 32 +2 och vägde 1424 och var 41,5 cm lång. Nu är hon 6 månder och vägen 6720 och är 65,5 lång.. sån hon tar igen..

Hon sitter ganska bra men inte själv och har precis börjat vända sig från rygg till mage.. Och krypandet är på gång. Jättekul

//Christine

• RoccoSwede

våra tvillingar är född i vecka 33+6 vägde pojken 2050 och 2075 flickan och 45 och 44 cm nu väger pojken 4590 och flickan 4 kg de går upp kanon bra min sambo ger hela tiden baby massage och det är kanon för de.då de har kollik

• T inne

Min dotter är född i v. 33+3. och är idag 6 ½ månad. När hon föddes vägde hon 1900g och var 44cm lång.
    Hon vänder sig från mage till rygg, men oftast är armen kvar under henne och då blir hon förbannad.
    Hon sitter ganska bra i vagnen och stolen, men med lite hjälp av kuddar.
    Hon äter burkmat, men är inte så förtjust, gillar mest gröt och katrinplommon puré.
    Och jag tror också att hennes tänder e på gång.
    Så nu väntar vi på krypet ska komma igång och att hon ska kunna sitta själv utan stöd.

• iorlina

Jag vill gärna vara med är! Har Lukas 4 månader född i 34+2. Var då 44 lång och vägde 2430 gram. Nu på 4-månaders var han 55 lång och vägde 4630, alltså ganska långsam tillväxt...

• knutpunkt08

Hejhej!

Min lille Knut är född vecka 34+5, fyllde 1 år 29/7. Han vägde 1980 g.och var 44 cm lång när han föddes. Nu väger han 9780 och är 74 cm lång. Enligt BVC är han helt ikapp utvecklingsmässigt. Exakt när han var det vet jag inte men jag minns att jag särskilt frågade om det på åttamånaderskollen och då var han ikapp sedan länge.
    Året har gått väldigt fort och det har hänt otroligt mycket. Från första leendet i mitten på september, till att sätta upp sig själv i början på mars, krypa en månad senare och nu gå och klättra på allt som går. Knut är tidig verbalt, mamma sa han riktat första gången ett par dagar för åttamånadersdagen. Nu säger han många ord så som: pappa,titta, boll, bil, lampa, vänning (välling) och dessutom "vad är det?" som han upprepar hela dagarna och samtidigt pekar på alla saker i närheten.
    När det gäller maten började vi med smakisar när Knut var fyra månader. Sedan veckan före midsommar äter han själv, vissa måltider. Bordsskicket är väl sådär bra, fingrarna går före skeden men han älskar mat och ser mycket stolt ut när han får äta själv. Skeden börjar så smått komma till användning. Favoritmaten är Falukorv och makaroner, alla kokta grönsaker går ner.
    Nu vaknar lillkillen....

• thessires

Vad kul att läsa om era små ... Mina killar ska på 6-månaderskontroll på måndag. Ska bli spännande. Vet inte riktigt vad de kollar efter rent uvecklingsmässigt men tror nog inte att det kommer vara några problem.

Vi tränar en del på att sitta, fortfarande behöver de stöd. Med smakisar går det sisådär, vissa dagar äter de massor andra bara dregglar de ut allt man stoppar in.

• iorlina

Jag vet inte om Lukas (se ovan) är sen i utvecklingen för att han är prematur eller för att han skulle varit det i vilket fall som. Han är nu 4 må 1 vecka och har precis börjat sitta upp i sin matstol med massor av stöd såklart Huvudet håller han någorlunda men jag har ett extra stöd som han kan luta sig mot för säkerhets skull om han skulle bli trött. Men om jag lägger honom på mage så lyfter han bara huvudet halvvägs och så efter en halv minut lägger han ner det och rullar över på ryggen. Rullat över från mage till rygg har han gjort sen han var 14 dagar gamal så jag vet inte hur jag ska få honom att låta bli. Lägger jag något ivägen blir han skogstokig och bara skriker.
    Han har precis börjat "prata lite" men oftast är det munnen som rör sig men inget ljud kommer ut.

Svar på tråden Bebisar födda v.32-34