Inlägg från: thessires |Visa alla inlägg
  • thessires

Bebisar födda v.32-34

Någon mer med bebis/bebisar födda i dessa veckor? Hade varit kul att höra lite om hur era barn utvecklades under första månaderna och året. Mina pojkar är födda i v.32+6, de vägde då ca 1800 gram och var 44 cm långa. Nu är de 5.5 månad och vägde på senaste kontrollen (5-månaders) ca. 6300 och 6400 gram och var 62 och 63 cm långa.

De börjar bli mer och mer stadiga, kan inte sitta själv men kämpar med att hitta balansen så snart kan de nog sitta upp själva med bara en kudde som stöd. De vänder sig och kan ligga på magen och hiva sig upp på armarna, dock inga längre stunder, de vänder sig tillbaka på rygg när de tröttnar. De äter ganska ofta, jag ammar inte längre så nu blir det ersättning ca var 4:e timme. De äter ungefär 180 ml... Gissar också att det är tänder på G för de tuggar på sina fingrar och dreglar massor. Ja, just det! Vi har börjat med smakisar, gröt är favoriten.

Nu är jag nyfiken att höra hur det var/är för era barn !

• Svar på tråden Bebisar födda v.32-34
  • thessires

Vad kul att läsa om era små ... Mina killar ska på 6-månaderskontroll på måndag. Ska bli spännande. Vet inte riktigt vad de kollar efter rent uvecklingsmässigt men tror nog inte att det kommer vara några problem.

Vi tränar en del på att sitta, fortfarande behöver de stöd. Med smakisar går det sisådär, vissa dagar äter de massor andra bara dregglar de ut allt man stoppar in.

• thessires
    iorlina skrev 2009-08-12 23:01:02 följande:
    Jag vet inte om Lukas (se ovan) är sen i utvecklingen för att han är prematur eller för att han skulle varit det i vilket fall som. Han är nu 4 må 1 vecka och har precis börjat sitta upp i sin matstol med massor av stöd såklart Huvudet håller han någorlunda men jag har ett extra stöd som han kan luta sig mot för säkerhets skull om han skulle bli trött. Men om jag lägger honom på mage så lyfter han bara huvudet halvvägs och så efter en halv minut lägger han ner det och rullar över på ryggen. Rullat över från mage till rygg har han gjort sen han var 14 dagar gamal så jag vet inte hur jag ska få honom att låta bli. Lägger jag något ivägen blir han skogstokig och bara skriker.Han har precis börjat "prata lite" men oftast är det munnen som rör sig men inget ljud kommer ut.
    Att sitta i matstol vid 4 månader är ganska tidigt även för en fullgången bebis . Vet själv vilka olikheter det var mellan barnen i min mammgrupp när jag var hemma med dottern (fullgången). Vissa barn kunde sitta själv vid 5 månader andra när de var 8 månader. Vissa barn jollrade som tusan jättetidigt medan andra knappt sa ett knyst. Har ni börjat med smakisar? Hur går det? Igår var mina små inte alls sugna på gröt, de bara håller tungan för så att det inte går att mata med skeden. Vissa dagar gapar de efter mer... Lite konstigt är det allt!

• thessires
    Stöckert skrev 2009-08-08 15:20:38 följande:
    HejMin dotter föddes i v 32 +2 och vägde 1424 och var 41,5 cm lång. Nu är hon 6 månder och vägen 6720 och är 65,5 lång.. sån hon tar igen..Hon sitter ganska bra men inte själv och har precis börjat vända sig från rygg till mage.. Och krypandet är på gång. Jättekul//Christine
    Wow! Krypförsök redan! Det är TIDIGT ! Verkar som att våra bebisar är ganska jämnstora. Vi ska på 6 månaders kontroll på måndag. Skulle gissa att Alex & Max är någonstans där i vikt och längd.
  • thessires

Till och med hans egentliga födelsedatum dvs 9/9 räknar man graviditetsveckor. Vi har inte korrigerat åldern efter det att det egentliga bf passerat. Vad söt han är, din lille kille . Vi låg på neo i 12 dagar och sedan hade vi hemsjukvård i 2-3 veckor. Har din son kvar sonden eller äter han själv nu? Kanske både och?

För mina bebisar var det tvärtom (angående födelsevikten). På ultraljudet upskattade de vikten till 2.200 och 2.300 men ut kom två spinkiga sötnosar på 1796 och 1730 och 44 cm... Oj oj oj vad späda de var! Kan knappt ens minnas hur pyttiga och sköra de var första tiden. De växer så snabbt och nu 6 månader senare är de "stora" killar.

Mina3godingar skrev 2009-08-14 09:53:08 följande:
    Vad kul att hitta den här tråden! den 26/7 föddes min son Theodore i v.33+3 han skulle egentligen fötts 090909.Han vägde 2375g o var 45cm. Dagen innan han föddes gjorde de en viktuppskattning på honom o sa att bebisen skulle väga mellan 1800-2000g. så alla blev förvånade att han vägde mer än de räknat ut.Han andades själv och vi var kvar på neo 1vecka för att jag skulle lära mig att använda sonden mm. Nu är han snart 3veckor o på tisdag skrivs han ut, vi har haft hemsjukvård. Hemma säger vi att han är snart 3veckor, medan sköterskan säger att han är 36veckor. Hur länge säknar man med kkorrigerad ålder? räknar man så även på bvc?
  • thessires

iorlina:
    Mina pojkar följer sin kurva. När de var 4 månader och 1 vecka vägde de 5450 och var 58 cm långa. De har legat på samma kurva hela tiden... Men fortfarande är de små för att vara 6 månader (eller 4 månader korrigerat). Tycker ibland att bebisar på 4 månader ser större ut än mina gossar. Men så är det väl första året (och även där efter ibland) de kommer väl i fatt någon gång . På 6-månaderskontrollen vägde de strax under 7 kg och var 65 långa. Glömde kolla vad de uppskattas väga vid 1-år om de fortsätter följa sina kurvor...

Vad tyckte de på bvc att du skulle göra för att öka vikten?

• thessires

jezan: Känner igen det där med att kropen är svagare än hos en fullgången 6 månaders. Mina är ändå hyfsat starka men kan inte sitta själv ännu och är inte så glada att stödja på benen (stå upp när man håller i knäet t.ex.).

Men de häver sig på armarna när de ligger på magen, håller huvudet högt uppe. Och de kämpar med att försöka sitta själv, snart tror jag nog att det kommer. Men det är balans och styrka på en gång... Lite svårt att få till

Trollvisan: Vad skönt att din flicka gått upp bra! Varför har din dotter blivit opererad?

Hur har ni andra gjort med välling? Jag ger Nan2 och smakisar (gröt & grönsaks-fruktpuréer). Funderar om jag ska börja ge välling eller inte. Finns ju både för- och nackdelar. Hur har ni resonerat?

• thessires
    trollvisan skrev 2009-08-26 20:03:58 följande:
    När ni skriver era inlägg korrigerar ni ålder eller hur gör ni?
    Jag skriver oftast okorr. Alltså 6 mån, de är födda 7 veckor för tidigt så de är ca 4 mån korrigerat.
  • thessires

Hur har ni andra gjort när ni börjat ge välling? Mina verkar inte uppskatta vällingen alls. Äter lite sen spottar ut resten...

• thessires
    Katarina76 skrev 2009-09-02 19:59:59 följande:
    Du behöver inte ge välling alls. Det går att ge ersättning istället, det är t o m nyttigare. Jag pratade med en barndietist om det tidigare idag. Förr gick man över till välling för de gamla ersättningarna var inte näringsanpassade för äldre barn. Nu är istället ersättningen uppdelad i olika åldrar och mer näringrik än välling. Ersättningen innehåller ex omega-3 fettsyror mm. Dietisten jag pratade med tyckte jag skulle fortsätta med ersättning p g a att min dotter inte gillar fisk ännu och då får i sig omega-3 via ersättningen.Om du ändå känner att du vill ge välling, så blanda lite i ersättningen och utöka mängden välling eftersom. Då blir det inte lika stor smakskillnad.
    Åh! Vad bra att veta. Men hur länge kan man egentligen ge ersättning som basföda. Mina är absolut inga storätare av gröt och puré, försöker att öka successivt men det går LÅNGSAMT!
  • thessires

Mina pojkar togs ut med planerat snitt i v.32+6. Vi visste redan från brjan att det skulle bli i denna vecka eftersom pojkarna låg i samma hinnsäck och saknade skiljevägg. Barn som delar hinnsäck tas alltid ut i v.32-33 för att efter denna tid kan komplikationer lättare uppstå i magen (för trångt, navelsträngarna kan trassla osv.).

Alltså var vi "friska" och snittet gjordes fr säkerhets skull.

de vägde 1800 gr och var 44 cm långa.

• thessires

(födda 16/2-09 v.32+6)

Nu har tänderna börjat ploppa fram på mina små killar. Häromdagen fick de sin första tand på samma dag . Igår kom tand nr 2 fram på Alex och imorse var även Max tand framme ... Riktiga gnällfisar har de varit dessa dagar, stackare. Måste göra hur ont som helst.

De blir snart 7 månader . (5 mån. korrigerat) Jag tycker att tiden bara rinner iväg...

Känner som du ibland iorlina, men samtidigt tänker jag att pojkarna ändå är nästan 2 månader för tidigt födda och att man får ha tålamod. Mina har börjat att äta helt okej. Lite gröt till frukost (ca 0.75 dl var) med en klick fruktpuré. Till middag äter de en liten portion burkmat (5 månaders) och lite fruktpuré till dessert. De får lite välling också men fortfarande mest Nan2.

Max älskar att ligga på magen och har börjat att göra små försök att ta sig framåt. Alex är lite mer bekväm, rullar tillbaka på rygg efter en liten stund.

• thessires
    iorlina skrev 2009-09-16 11:53:54 följande:
    Idag har vi varit på 5,5-månaderskontroll mrd Lukas och på 2 veckor har han växt 4 cm och gått upp 600 gram i vikt!!! Och det syns!!!Jättekul och alla på BVC var mycket impade. Han ligger faktiskt nästan på nedersta kurvan för normalafödda på sin okorr ålder nu!Han äter som en häst. gröt gjord på 1 dl vatten till frukost och så ammaEn hel banan till lunch och så ammaen hel stor burk fruktpure eller en liten burk vanlig mat till middag och så amma120 ml majsvälling vid läggdags och så 2 amningar på nattenEfter vaccinationen idag fick han flytande alvedon i spruta och ojjjj vad gott det var!
    Wow, vad han gått upp mycket i vikt! Duktig kille! Och vad bra han äter. Idag har mina gossar varit lite kinkiga med maten, de är förkylda och hostar lite. Inte alls kul . Men nu sover de i alla fall, hoppas att det snart går över. Inte kul med snörvliga bebisar.

Soder76: Jag gör så när okända frågar hur gamla pojkarna är, säger deras korrigerade ålder. Orkar inte förklara för alla när de förskräckt utropar - Men, oj så små de är... Säger jag att de är 5 månader är det ingen som reagerar.
  • thessires
    MissUnderstood80 skrev 2009-09-24 17:36:32 följande:
    E lite orolig, har mått lite dåligt de senaste dagarna i igår släppte en liten slemklump o idag kom en STOR, e i v. 32+5 idag, hur lång tid efter slemmisen borde man sätta igång, e rädd för att mitt barn inte kommer klara sig!Va händer om bebis föds nu?Vilka hjälpmedel använder dom?
    Mina pojkar är födda 32+6, vi fick stanna på neo i 12 dagar. Det finns olika hjälpmedel beroende på hur barnet mår. Kan vara att de behver hjälp att äta (sond) första dagarna/veckorna. Hjälp att andas, hålla värmen och liknande. Bebisar som föds i v.32 brukar klara sig fint. Ring till förlossningen och förklara läget så kan de ge dig råd.
  • thessires
    Frappuccino skrev 2009-10-25 09:59:21 följande:
    Hej, hoppar in och frågar hur mycket era barn tappade i vikt efter födseln innan de började gå upp igen? Mina tvillingar kom i måndags och vägde 1610 g resp 1740g.
    Hej och ett stort grattis till tvillingarna . Mina pojkar vägde 1730 & 1790 när de föddes i v. 32+6. Minns inte exakt men de gick ner till ca 1500 gram innan det vände. Alltså 200-300 gram. Lycka till med allt.

ps. Nu är mina pojkar 8 månader och väger 8 och 8.5 kg och är ca 70 cm. Svårt att ens minnas att de varit så där pyttesmå. Tiden går fort även om det kan kännas kämpigt första tiden med neo och allt. Är det något du undrar över är det bara att fråga. Kram
Svar på tråden Bebisar födda v.32-34