Bebisar födda v.32-34
Om du ändå känner att du vill ge välling, så blanda lite i ersättningen och utöka mängden välling eftersom. Då blir det inte lika stor smakskillnad.
iorlina: Ta det lugnt! Lukas kan ju jättemycket!
Men visst känns det ibland som om fullgångna bebisar får en flygande start i sin utveckling och de växer så det knakar.
Min tös är liten även om jag räknar korrigerat och vissa grejer kan hon inte även om jag jämför med dem som är födda runt hennes BF. Men hon utvecklas hela tiden, och på vissa grejer ligger hon lite före korrigerad ålder. Inte ens fullgångna barn utvecklas i samma takt på alla områden, vi får inte kräva att våra prematurer ska göra det heller. Även om vi helst skulle vilja det för att slippa oroa oss...
PS. Min 8,5-månaders tös kryper inte ännu.
Frappuccino: Vad roligt att hon tränar utan CPAP:en redan :) Det är lycka när de klarar sig utan den. Det blir mycket lättare att sitta känguru och hantera sitt barn då. I vilken vecka föddes de? Och att killen redan visar intresse för amning låter otroligt bra. Min dotter var inte alls intresserad av amning de första veckorna, hon ville bara sova vid bröstet och var trött p g a högt bilirubin.
Blåsljud är mycket vanligt, ibland är det inget fel alls. Du får fråga läkarna vad de tror att det beror på, om det växer bort eller ska medicineras. Att de tappar hull i början är också vanligt. Men man fortsätter att väga dem varje dag tills vikten går uppåt igen. Min dotter fick inte hull förrän hon fick kolik och ville äta hela tiden.
Min tjej är bara tio månader. Hon är lite mindre än jämnåriga barn även om man räknar korrigerad ålder. När det gäller utvecklingen har det verkligen varit olika beroende på vad man kollar på. Man ser på hennes sätt och kommunikation att hon är äldre än sin storlek. När det gäller motoriken så har hon bara precis börjat åla lite, medan hon varit tidig med finmotoriken i händerna.
Första leendet fick vi vid 3 månader (1 mån korrigerat) och våra läkare har poängterat vikten av att räkna i korrigerad ålder när det gäller utvecklingen. Prematura barn kan inte hoppa över två månaders utveckling bara för att de föds tidigare, på samma sätt som extremprematurerna inte kan hoppa över 3-4 månaders utveckling. Man får istället räkna med att utvecklingen (inklusive storleken) kan försenas lite i början eftersom det är mer ansträngande att leva utanför magen istället för att vara kvar. I magen slipper de andas, hålla värmen och äta och kan lägga sin energi på att växa istället.
Det blev visst ganska långt, men jag ville bara förklara att man måste ha lite tålamod och inte jämföra med fullgångna barn i början. Men när man får första ögonkontakten och sedan första leendet, så minskar oron att det ska var något fel och man kan njuta fullt ut av att vara mamma :)
Frappuccino: Vad skönt att de har bra neovård i Dubai. Inte så att jag trodde annat, men man har förstått att den svenska neovården är super, så man vill ju att andra länder ska ha det lika bra. Ni kan kanske fråga om de inte kan flytta ihop barnen till samma säng när de är stabila och utan hjälpmedel? Eller åtminstone ha sängarna tätt ihop?
KH: Vad vi vet har dottern inga problem. Inget som syns i alla fall. Hon är också kort och kompakt i kroppen. Började precis åla nu i helgen vid 10 mån ålder (korr 8 mån).