Inlägg från: Katarina76 |Visa alla inlägg
  • Katarina76

Bebisar födda v.32-34

thessires skrev 2009-09-02 18:49:22 följande:
    Hur har ni andra gjort när ni börjat ge välling? Mina verkar inte uppskatta vällingen alls. Äter lite sen spottar ut resten...
    Du behöver inte ge välling alls. Det går att ge ersättning istället, det är t o m nyttigare. Jag pratade med en barndietist om det tidigare idag. Förr gick man över till välling för de gamla ersättningarna var inte näringsanpassade för äldre barn. Nu är istället ersättningen uppdelad i olika åldrar och mer näringrik än välling. Ersättningen innehåller ex omega-3 fettsyror mm. Dietisten jag pratade med tyckte jag skulle fortsätta med ersättning p g a att min dotter inte gillar fisk ännu och då får i sig omega-3 via ersättningen.

Om du ändå känner att du vill ge välling, så blanda lite i ersättningen och utöka mängden välling eftersom. Då blir det inte lika stor smakskillnad.
  • Katarina76
    thessires skrev 2009-09-02 20:42:07 följande:
    Åh! Vad bra att veta. Men hur länge kan man egentligen ge ersättning som basföda. Mina är absolut inga storätare av gröt och puré, försöker att öka successivt men det går LÅNGSAMT!
    Jag började med smakportioner när dottern var 5 månader okorr (född 31+4,), då åkte det mest ut igen och mycket var äckligt.
    Nu är hon 8 månader och matmängden har successivt ökats till 2-3 mål mat varav ett grötmål och resterande mål ersättning (NAN 2).
    Du har gott om tid på dig att öva killarna att äta. Det handlar ju också om att munmotoriken blir bättre med tiden.
    Jag vet inte exakt hur länge man kan ge ersättning som huvudföda, men som en del av kosten ända upp till 1,5 års ålder enligt dietisten.
  • Katarina76

iorlina: Ta det lugnt! Lukas kan ju jättemycket!

Men visst känns det ibland som om fullgångna bebisar får en flygande start i sin utveckling och de växer så det knakar.
    Min tös är liten även om jag räknar korrigerat och vissa grejer kan hon inte även om jag jämför med dem som är födda runt hennes BF. Men hon utvecklas hela tiden, och på vissa grejer ligger hon lite före korrigerad ålder. Inte ens fullgångna barn utvecklas i samma takt på alla områden, vi får inte kräva att våra prematurer ska göra det heller. Även om vi helst skulle vilja det för att slippa oroa oss...

PS. Min 8,5-månaders tös kryper inte ännu.

• Katarina76
    Jezan skrev 2009-09-25 19:12:06 följande:
    missunderstood80 Har du ringt bm eller varit inne på undersökning? För mig gick lite av slemmisen på kvällen så lite så att det var svårt att avgöra om det verkligen var den. Hade inga värkar utan gick och la mig med lite orostankar men viftade bort det. Dagen efter var det fortfarnade inget utan jag åkte till jobbet som vanligt vid 7 fick jag ont i ryggen men trodde det berodde på att jag suttit på en pinnstol hela dagen innan och haft möte, 2 timmar senare gick vattnet. Emelie föddes 12 timmar senare i v 32+5 allt har gått jättebra och det gör det oftast för det barn som födds efter v 32 överlevnads % är 90. Anledningen till att hon kom för tidigt var en missbildning på matstrupe. Vill inte på ngt sätt skrämma dig utan det var så här det gick till för mig, men det kanske är bra om du åker in och blir lite uppkollad.
    Det jag har hört är att om barnet är friskt och föds efter v. 32 har det lika stora chanser att klara sig som ett fullgånget barn - inte bara 90%.
  • Katarina76
    Frappuccino skrev 2009-10-25 09:59:21 följande:
    Hej, hoppar in och frågar hur mycket era barn tappade i vikt efter födseln innan de började gå upp igen? Mina tvillingar kom i måndags och vägde 1610 g resp 1740g.
    Grattis till bebisarna!
    Min tjej vägde 1808g och tappade vikt till 1565g första veckan, sedan vände vikten uppåt. Hon låg i kuvös med CPAP första veckan, sedan värmebädd, sondmatning och solning.
  • Katarina76

Frappuccino: Vad roligt att hon tränar utan CPAP:en redan :) Det är lycka när de klarar sig utan den. Det blir mycket lättare att sitta känguru och hantera sitt barn då. I vilken vecka föddes de? Och att killen redan visar intresse för amning låter otroligt bra. Min dotter var inte alls intresserad av amning de första veckorna, hon ville bara sova vid bröstet och var trött p g a högt bilirubin.

Blåsljud är mycket vanligt, ibland är det inget fel alls. Du får fråga läkarna vad de tror att det beror på, om det växer bort eller ska medicineras. Att de tappar hull i början är också vanligt. Men man fortsätter att väga dem varje dag tills vikten går uppåt igen. Min dotter fick inte hull förrän hon fick kolik och ville äta hela tiden.

Min tjej är bara tio månader. Hon är lite mindre än jämnåriga barn även om man räknar korrigerad ålder. När det gäller utvecklingen har det verkligen varit olika beroende på vad man kollar på. Man ser på hennes sätt och kommunikation att hon är äldre än sin storlek. När det gäller motoriken så har hon bara precis börjat åla lite, medan hon varit tidig med finmotoriken i händerna.

Första leendet fick vi vid 3 månader (1 mån korrigerat) och våra läkare har poängterat vikten av att räkna i korrigerad ålder när det gäller utvecklingen. Prematura barn kan inte hoppa över två månaders utveckling bara för att de föds tidigare, på samma sätt som extremprematurerna inte kan hoppa över 3-4 månaders utveckling. Man får istället räkna med att utvecklingen (inklusive storleken) kan försenas lite i början eftersom det är mer ansträngande att leva utanför magen istället för att vara kvar. I magen slipper de andas, hålla värmen och äta och kan lägga sin energi på att växa istället.

Det blev visst ganska långt, men jag ville bara förklara att man måste ha lite tålamod och inte jämföra med fullgångna barn i början. Men när man får första ögonkontakten och sedan första leendet, så minskar oron att det ska var något fel och man kan njuta fullt ut av att vara mamma :)

• Katarina76
    Frappuccino skrev 2009-10-26 12:44:34 följande:
    Vad snällt att du delar med dig av dina erfarenheter. en fråga lite snabbt innan vi ska iväg till pluttarna. Har det gått bra med amning sen? Kram
    Nja, amningen krånglade ganska mycket. Känns som om man kan skriva en uppsats snart om det.

Det började med att hon inte var intresserad för hon var för trött. Ska kanske tillägga att hon föddes i v. 31. Sedan blev hon piggare, men blev inte nöjd med greppet. Troligen för att hon hade så liten mun och inte så mycket kraft att suga in bröstvårtan. Efter att ha trilskats i 3 veckor provade jag amningsnapp. Då ammade hon hela 20 min för första gången. Nackdelen med den var att de inte får ut lika mycket mjölk i varje sug, så amningstillfället tar lite längre tid. När vi drog sonden så gick hon inte upp i vikt av enbart amning, så vi började komplettera med flaskmatning av pumpad mjölk. Jag fortsatte flaskmata och pumpa efter varje amning och det var troligen mitt misstag. Efter en månad så vägrade hon ta bröstet och låg och skrek efter flaskan eftersom det var mindre ansträngande att äta så. Jag försökte amma utan amningsnappen också, men hon ville inte det heller. Jag fortsatte pumpa, men var tvungen att minska till bara 4 ggr om dagen för jag var så stressad och sliten. Det hade tagit mig 9-11 timmar om dagen att amma, flaska och pumpa eftersom Amanda hade lindrig kolik och bara ville vara i famnen hela tiden. Jag minskade ner pumpningen ännu mer och spädde ut med ersättning tills hon var 7 månader.

Det jag skulle göra annorlunda om det händer igen är att försöka ge flaska bara ett par gånger om dagen för att hon inte skulle vänja sig. Samt ge ersättning mycket tidigare och bara pumpa om jag orkar och inte så många gånger per dag. Amningsnapp fungerar för en del, så jag vill inte avråda till det. Vissa kan träna bort den när barnet blir äldre och starkare också.

Amningen kan komma igång bra för många prematurer också, men för många är det en svårare start eftersom bebisarna inte orkar eller så kan mamman sina av den stress det innebär att föda för tidigt och vara på neo.

Jag tycker det ser lovande ut att din pojke redan är intresserad och även om amningen blir jobbig och inte funkar, så har du gett dem din mjölk den första tiden.
  • Katarina76

Frappuccino: Vad skönt att de har bra neovård i Dubai. Inte så att jag trodde annat, men man har förstått att den svenska neovården är super, så man vill ju att andra länder ska ha det lika bra. Ni kan kanske fråga om de inte kan flytta ihop barnen till samma säng när de är stabila och utan hjälpmedel? Eller åtminstone ha sängarna tätt ihop?

KH: Vad vi vet har dottern inga problem. Inget som syns i alla fall. Hon är också kort och kompakt i kroppen. Började precis åla nu i helgen vid 10 mån ålder (korr 8 mån).

Svar på tråden Bebisar födda v.32-34