Inlägg från: Frappuccino |Visa alla inlägg
  • Frappuccino

Bebisar födda v.32-34

Hej, hoppar in och frågar hur mycket era barn tappade i vikt efter födseln innan de började gå upp igen? Mina tvillingar kom i måndags och vägde 1610 g resp 1740g.

• Frappuccino

skönt att höra era erfarenheter, tack! Vår pojke är nere på 1550 och imorgon en vecka gammal så hoppas det kommer vända kommande vecka. Blir ju så orolig när man ser hur tunna de små liven är fastän läkarna säger att allt är ok... man vill bara se lite hull på dom snart! De ska öka på mer i mat än de gjort och nu har jag börjat lite med amningen också, även om vi inte ska ställa så stora krav på lillen så gör han det riktigt bra så länge han orkar. Tjejen provar utan CPAP inatt och får se hur hon grejjar det. Hon ligger steget Små små framsteg varje dag, skönt.

En fundering till om någon av er hört att det är vanligt att prematura barn har blåsljud på hjärtat men att det inte behöver innebära problem, att det är något som växer bort? De har hört ett svagt svagt ljud på Filip, de ska undersöka om en vecka igen och se om det är borta, annars kommer de göra vidare undersökning.

Katarina76- hur har det gått för din tjej? Hur gammal är hon nu?
    Thessires- härligt att dina barn mår bra nu och växt på sig bra!

• Frappuccino
    Frappuccino skrev 2009-10-25 16:46:03 följande:
    skönt att höra era erfarenheter, tack! Vår pojke är nere på 1550 och imorgon en vecka gammal så hoppas det kommer vända kommande vecka. Blir ju så orolig när man ser hur tunna de små liven är fastän läkarna säger att allt är ok... man vill bara se lite hull på dom snart! De ska öka på mer i mat än de gjort och nu har jag börjat lite med amningen också, även om vi inte ska ställa så stora krav på lillen så gör han det riktigt bra så länge han orkar. Tjejen provar utan CPAP inatt och får se hur hon grejjar det. Hon ligger steget Små små framsteg varje dag, skönt. En fundering till om någon av er hört att det är vanligt att prematura barn har blåsljud på hjärtat men att det inte behöver innebära problem, att det är något som växer bort? De har hört ett svagt svagt ljud på Filip, de ska undersöka om en vecka igen och se om det är borta, annars kommer de göra vidare undersökning.Katarina76- hur har det gått för din tjej? Hur gammal är hon nu?Thessires- härligt att dina barn mår bra nu och växt på sig bra!
    Oj tappade lite text där Skulle skriva att "hon ligger steget efter sin bror"
  • Frappuccino
    Katarina76 skrev 2009-10-26 11:48:27 följande:
    Frappuccino: Vad roligt att hon tränar utan CPAP:en redan :) Det är lycka när de klarar sig utan den. Det blir mycket lättare att sitta känguru och hantera sitt barn då. I vilken vecka föddes de? Och att killen redan visar intresse för amning låter otroligt bra. Min dotter var inte alls intresserad av amning de första veckorna, hon ville bara sova vid bröstet och var trött p g a högt bilirubin. Blåsljud är mycket vanligt, ibland är det inget fel alls. Du får fråga läkarna vad de tror att det beror på, om det växer bort eller ska medicineras. Att de tappar hull i början är också vanligt. Men man fortsätter att väga dem varje dag tills vikten går uppåt igen. Min dotter fick inte hull förrän hon fick kolik och ville äta hela tiden. Min tjej är bara tio månader. Hon är lite mindre än jämnåriga barn även om man räknar korrigerad ålder. När det gäller utvecklingen har det verkligen varit olika beroende på vad man kollar på. Man ser på hennes sätt och kommunikation att hon är äldre än sin storlek. När det gäller motoriken så har hon bara precis börjat åla lite, medan hon varit tidig med finmotoriken i händerna.Första leendet fick vi vid 3 månader (1 mån korrigerat) och våra läkare har poängterat vikten av att räkna i korrigerad ålder när det gäller utvecklingen. Prematura barn kan inte hoppa över två månaders utveckling bara för att de föds tidigare, på samma sätt som extremprematurerna inte kan hoppa över 3-4 månaders utveckling. Man får istället räkna med att utvecklingen (inklusive storleken) kan försenas lite i början eftersom det är mer ansträngande att leva utanför magen istället för att vara kvar. I magen slipper de andas, hålla värmen och äta och kan lägga sin energi på att växa istället.Det blev visst ganska långt, men jag ville bara förklara att man måste ha lite tålamod och inte jämföra med fullgångna barn i början. Men när man får första ögonkontakten och sedan första leendet, så minskar oron att det ska var något fel och man kan njuta fullt ut av att vara mamma :)
    Vad snällt att du delar med dig av dina erfarenheter. en fråga lite snabbt innan vi ska iväg till pluttarna. Har det gått bra med amning sen? Kram
  • Frappuccino

K H - Kan också känna igen mig i det du beskriver och gått igenom. Känner också en stress och press och det är lätt till tårar stundtals. Har pumpat från första kvällen efter snittet..frustrerande i början när det kom så lite men sen har det ju blivit mer och mer. Personalen är på mig nu och frågar om jag pumpar, ammar etc..och jag GÖR det, gör mitt bästa säger jag. Inte lätt med tvillingar på 1500 g var att bara hitta tekniken på en gång..de är ju inte så "uthålliga" än. Svårt att veta hur mycket de får sig av amningen så resten blir på flaska. Kanske blir de vana med den men eftersom jag inte får vara på sjukhuset hos dom som inneliggande så är det praktiskt omöjligt att vara där hos dom dygmet runt (bor i Dubai och här fungerar det så) De äter ju mer och mer nu båda för varje dag och där kan jag känna att jag inte hinner med med pumpning så det mättar de båda små liven så småningom...med det får bli det som blir.. jag får acceptera att ersättning är ok det med för det viktigaste är att de får i sig nåt.

• Frappuccino

K H skrev 2009-10-27 11:51:12 följande:

Iorlina: Jag hade ungefär samma rutiner som du hade på sjukhuset. Man blev så stressad av det och man mådde så dåligt över situationen så att man hade inte tid att njuta av den lilla nyfödda. Det kanske inte var så man ville ha sitt första minne av tiden med sin nyfödda bebis. Personalen sade att det var så viktigt att ta nakenvikten på henne hela tiden innan och efter hon hade ätit så det blev ett väldigt jagande på den där vågen hela tiden som aldrig stod på samma ställe. Ock man blev så besviken när hon inte hade gått upp något alls utan ner när man trott att de hade fått i sig maten ordentligt.Sedan på neonatal så personalen till mig att det räckte med en nakenvikt på morgonen, där släppte stressen ganska mycket.Frappuccino: Min dotter hade blåsljud på hjärtat men det växte bort efter några dagar. I vilken vecka är dina tvillingar födda? Hur fungerar sjukvården i Dubai då? Fanns det inga platser på sjukhuset för dig eftersom du inte fick vara inneboende där eller får inga föräldrar  vara det?
    Hej! De tittade ut i v 33+4, de låg i den nedre gränsen i viktkurvan. Sjukvården är mycket bra det vi fått erfara. Detta sjukhuset har gott rykte när det gäller neonatal vård och de har stenkoll känns det som.. Bara negativt att det brister lite i information och kontakten med oss förädrar men tror också det finns en kulturell skillnad i det. lite mer psykologi skulle inte sitta fel, man blir lite behandlad som ett objekt men det får vi ta! Tyvärr är reglerna så att jag inte får bo kvar efter att jag var färdigbehandlad efter 3 nätter. Trist men kan inte påverka det., det är nog det tyngsta och jag hoppas innerligt att vi får ta med dom hem samtidigt, vet inte hur det praktiskt ska funka att tillbringa dagarna på sjukhuset hos den ena när vi fått hem ena plutten.
Svar på tråden Bebisar födda v.32-34