Bebisar födda v.32-34
Hejhej!
Min lille Knut är född vecka 34+5, fyllde 1 år 29/7. Han vägde 1980 g.och var 44 cm lång när han föddes. Nu väger han 9780 och är 74 cm lång. Enligt BVC är han helt ikapp utvecklingsmässigt. Exakt när han var det vet jag inte men jag minns att jag särskilt frågade om det på åttamånaderskollen och då var han ikapp sedan länge.
Året har gått väldigt fort och det har hänt otroligt mycket. Från första leendet i mitten på september, till att sätta upp sig själv i början på mars, krypa en månad senare och nu gå och klättra på allt som går. Knut är tidig verbalt, mamma sa han riktat första gången ett par dagar för åttamånadersdagen. Nu säger han många ord så som: pappa,titta, boll, bil, lampa, vänning (välling) och dessutom "vad är det?" som han upprepar hela dagarna och samtidigt pekar på alla saker i närheten.
När det gäller maten började vi med smakisar när Knut var fyra månader. Sedan veckan före midsommar äter han själv, vissa måltider. Bordsskicket är väl sådär bra, fingrarna går före skeden men han älskar mat och ser mycket stolt ut när han får äta själv. Skeden börjar så smått komma till användning. Favoritmaten är Falukorv och makaroner, alla kokta grönsaker går ner.
Nu vaknar lillkillen....