• K H

Bebisar födda v.32-34

Sofia vägde 2925g och var 44 cm lång vid födseln i v 34+6. Efter 1 vecka på BB spec vägde hon 2600g och höll fortfarande på att tappa i vikt, så hon fick läggas in på neonatal för sondmatning. Efter några dagars sondmatning så kom viktuppgången och vi kunde åka hem på permission. Skönt.
     Jag kände mig som en urusel mamma när jag inte kunde få i min nyfödda dotter den mat som hon verkligen behövde. Hon blev bara tröttare och tröttare och  jag försökte på alla sätt att få i henne mat, genom amning, bröstmjölk på kopp mm. Samtidigt som personalen sade till mig hela tiden att det var så viktigt att hon fick i sig mat. Jag blev så stressad av detta så till slut satt jag bara och grät på rummet{#lang_emotions_frown}
    Är det någon som känner igen situationen? Det är inte roligt att den första tiden med dottern skulle bli så fruktansvärdt jobbig. 

Nu är hon 8 månader om en vecka, snart 7 månader korrigerat. Hon håller på att lära sig att sitta ordentligt och hon börjar att röra sig bakåt när hon ligger på mage.
    Vid 7 månaders ålder så vägde hon 8600g och var 64,2 cm lång.
    Så hon är kort och kompakt!  

• K H

Iorlina: Jag hade ungefär samma rutiner som du hade på sjukhuset. Man blev så stressad av det och man mådde så dåligt över situationen så att man hade inte tid att njuta av den lilla nyfödda.
     Det kanske inte var så man ville ha sitt första minne av tiden med sin nyfödda bebis.
    Personalen sade att det var så viktigt att ta nakenvikten på henne hela tiden innan och efter hon hade ätit så det blev ett väldigt jagande på den där vågen hela tiden som aldrig stod på samma ställe. Ock man blev så besviken när hon inte hade gått upp något alls utan ner när man trott att de hade fått i sig maten ordentligt.

Sedan på neonatal så personalen till mig att det räckte med en nakenvikt på morgonen, där släppte stressen ganska mycket.

Frappuccino: Min dotter hade blåsljud på hjärtat men det växte bort efter några dagar. I vilken vecka är dina tvillingar födda? Hur fungerar sjukvården i Dubai då? Fanns det inga platser på sjukhuset för dig eftersom du inte fick vara inneboende där eller får inga föräldrar  vara det?

• K H

Är det några av era barn som föddes för tidigt  som har fått några funktionshinder av något slag? Är bara nyfiken, min dotter hade väldiga problem med synen fram tills hon var ca 6 månader. Hon kunde inte följa med blicken och hon hade ingen ögonkontakt alls. Läkarna trodde att det var DVM. Vi har varit på ett antal kontroller på ögonmottagningen och nu på fredag ska vi på nästa.

• K H

Nu har vi varit på BVC ingen.
    Nu vid 8 månaders ålder väger  hon 9140g och är 65,3 cm lång. Hon har vuxit 1 cm på en månad, det är inte mycket alls. Men hon ligger på sin kurva så det är väl ingenting att oroa sig för.

• K H

Ni som har äldre syskon till dessa små för tidigt födda bebisarna, ska ni vaccinera dem (syskonen) för svininfluensan ?

Svar på tråden Bebisar födda v.32-34