Inlägg från: Smillas och Mauritz mamma |Visa alla inlägg
  • Smillas och Mauritz mamma

Scrapbooking!

Hej!
    Finns det fler "scrappare" därute? Jag har inte hållit på så länge, ca 6 mån, men jag tycker det är såååå kul! Håller på med "min första bok" till Smilla, fast i egen tappning...Blanka sidor så jag kan göra egna rubriker o layouter. Så ge er tillkänna nu så vi kan inspirera o tipsa varandra

//Maria

• Svar på tråden Scrapbooking!

Hej!
    Brukar göra så att en sida blir ett tema, t ex en sida om babysimmet Smilla går på.
    Först utgår jag ifrån fotona jag vill använda. Vilka färger passar bäst ihop med dem?
    Sedan tänker jag ut vad jag vill skriva/berätta om. Å så grädden på moset...hur jag ska dekorera sidan på bästa sätt. Med klistermärken, papper, olika dekorationsrutor mm mm
    En sida jag har fått många idéer ifrån är:
    www.geocities.com/maddec/

Dock måste jag säga att jag inte scrappar så "amerikaniserat", dvs har bakgrundspapper, och MASSOR med dekoration och MALLAR...Det blir för mycket av det goda, tycker jag. Men smaken är som röven klöven...eller hur

flyttar upp!

Ja, eller hur? Ett riktigt gift när man väl har börjat...tur att papper och stansar inte är ett så dyrt "missbruk"

Tänkte skriva en liten lista på bra-att-ha-grejor när man ska scrappa
    *Klistermärken
    *Färgade papper (syrafria!)
    *Mönstersaxar
    *Bra pennor att skriva t ex bildtexter med
    *Några stansar t ex till dekorationsrutor eller annat du tycker passar sidan
    *Syrafria fästkuddar o fotohörn att fästa bilderna med i boken (finns på tex expert)
    *En skalpell att skära ut t ex bokstäver med

det här klarar man sig bra med i början...innan giftet sätter in och man vill ha MER . Då är det dags att införskaffa mönstrade papper, öljetter, mallar, MÅNGA fler stansar mm mm
    Jag har handlat fina papper på www.papprika.se

Smillas album köpte jag på "ordning o reda", ett gammerosa omslag m en flicka tryckt m röd färg på framsidan. Det är vit, kraftig kartong att scrappa på och sidorna har måttet 32 x 32 cm.
    och Aiwendil: när man utvecklar en ny hobby kan man ju chansa lite i början...några papper eller klistermärken för mycket har man ju inte dött av Det är ju trots allt en inverstering i en ny hobby (bra argument inför sambon när beställningarna kommer lite nu och då...hehe )

Kul att det finns fler därute! Nå´n som har gjort en jättebra scrapsida eller handlat på nåt bra ställe - do tell!!!

//Maria

*flyttar upp*

Hej igen!
    Nu har denna glada amatörscrappare lagt några sidor av Smillas bok i mitt kryps-ins bildgalleri. Titta gärna in och tyck till!
    Som sagt, jag har aldrig scrappat förut, utan jag började när min dotter föddes. Jag har sökt mycket inspiration på nätet, men jag gillar inte riktigt HELA scrapkonceptet. Det ska användas sååå mycket mallar, bakgrundspapper, tags o öljetter...Lite FÖR amerikanskt för mig . Så jag är väl en scrappare light , men det tycker jag är snyggare - man måste ju sätta sin egen prägel på sina sidor!
    För er som inte börjat scrappa än kan jag skiva vilka sidor jag har gjort till Smilla (annars kan ni ju tjuvkika i mitt första år-bok i bokhandeln)
    * ultraljudsbilden + text om när jag fick veta att jag var gravid
    * tjock mage-kort + text om detta fenomen
    * kort från BB (flera sidor!)
    * urklipp ur några tidningar från Smillas födelse 3 sep
    * mormor o morfar håller
    * alla grattiskort man fick klippte jag till och klistrade in
    * alla presenter ritade jag av (mest käder så de fick hänga på ett klädstreck)
    * badtajm i badbaljan
    ...å så dop, jul, mm mm mm

Tack så mycket för allt beröm !!!

//Maria

Bra tips ÄngelBängel att köpa minst 2 av fina papper

Svar på tråden Scrapbooking!