• Smillas och Mauritz mamma

Scrapbooking!

Hej!
    Finns det fler "scrappare" därute? Jag har inte hållit på så länge, ca 6 mån, men jag tycker det är såååå kul! Håller på med "min första bok" till Smilla, fast i egen tappning...Blanka sidor så jag kan göra egna rubriker o layouter. Så ge er tillkänna nu så vi kan inspirera o tipsa varandra

//Maria

• Svar på tråden Scrapbooking!
  • axelsmamma

Hallå,äntligen någon som håller på med detta.Själv har jag inte börjat ännu men vill så görna göra ett försök men har inte kommit i kontakt med någon som gör detta.
    Berätta hur gör du och var får du dina ideer ifrån??

Hej!
    Brukar göra så att en sida blir ett tema, t ex en sida om babysimmet Smilla går på.
    Först utgår jag ifrån fotona jag vill använda. Vilka färger passar bäst ihop med dem?
    Sedan tänker jag ut vad jag vill skriva/berätta om. Å så grädden på moset...hur jag ska dekorera sidan på bästa sätt. Med klistermärken, papper, olika dekorationsrutor mm mm
    En sida jag har fått många idéer ifrån är:
    www.geocities.com/maddec/

Dock måste jag säga att jag inte scrappar så "amerikaniserat", dvs har bakgrundspapper, och MASSOR med dekoration och MALLAR...Det blir för mycket av det goda, tycker jag. Men smaken är som röven klöven...eller hur

flyttar upp!

• miya

Fick då äntligen ett namn på mitt(som min man kallar det) klottrande och klistrande i barnens böcker

Men nu fick jag massa bra ideér till den boken jag tänkt göra om mina barn...hur mycket klottrande och klistrande som helst*ler finurligt*

Ska genast visa min man denna tråden...bara "råka" lämna den öppen

Gött att höra att det finns fler!

Ja, eller hur? Ett riktigt gift när man väl har börjat...tur att papper och stansar inte är ett så dyrt "missbruk"

• LindaHelen

jag ska börja snart med att köpa det "blocket" som jag hittade på bnokia lila pärmar med svarta blad man kanske skulle göra det i dag innan jobbet hmm pengarna har ju kommit som jag väntade på
    men jag är ju bara i v 5 än men vill gärna börja

• Englamor

Åh, vad roligt att hitta en sån här sida! Är precis i startgroparna för att fixa till vårt bröllopsalbum!
    Hade ju iofs inte tänkt mig att det skulle få kosta för mycket....men förstår ju att det är rätt bra med dessa syrafria papper..?! Vad kostar de på ett ungefär...?

Ska följa sidan med stort intresse. Sen tackar jag trådstartaren för den fina länken! (Tror jag sett densamma på Bt).

Tänkte skriva en liten lista på bra-att-ha-grejor när man ska scrappa
    *Klistermärken
    *Färgade papper (syrafria!)
    *Mönstersaxar
    *Bra pennor att skriva t ex bildtexter med
    *Några stansar t ex till dekorationsrutor eller annat du tycker passar sidan
    *Syrafria fästkuddar o fotohörn att fästa bilderna med i boken (finns på tex expert)
    *En skalpell att skära ut t ex bokstäver med

det här klarar man sig bra med i början...innan giftet sätter in och man vill ha MER . Då är det dags att införskaffa mönstrade papper, öljetter, mallar, MÅNGA fler stansar mm mm
    Jag har handlat fina papper på www.papprika.se

• Susie

HEJ!!

Jag älskar att "Scrappa"!!!! Tyvärr har det aldrig blivit gjort så som jag verkligen velat göra det. Har flera böcker med massa massa foton, berättelser, tågbiljetter, konsertbiljetter, våtservetter etc etc
    Men jag undrar EN sak.

Antingen får man ju köpa ett "album" och börja klistra in kort etc... men då kan man ju inte riktigt använda papper, kan kan man ju men det blir ju dubbla lager och känns väldigt dyrt osv...
    Är enda möjligheten då att köpa plastfickor och lägga i sina klara scrapsidor man gjort på tex färgat papper etc???
    Skulle gärna vilja ha tips på just själva valet av "bok"... om jag använder plastfickor måste jag väl sätta dem i en pärm liksom? Det känns så tråkigt tycker jag. Eller finns det något sätt man kan göra lösa papper och på något sätt få ihop det till en bok?
    Tack för tips! :)

• LindaHelen

hur vet man om allt är syra fritt och varför ska det vara de?

Svar på tråden Scrapbooking!