Scrapbooking!
Hejsan!
Jag har hållt på med scrapbboking i ett par år nu (har även haft en del kurser) och tänkte svrar på några av era frågor. Bidde kanse lite långt
Susie:
Jag brukar använda mig a plastfickor när jag gör mina sidor. Oftast använder jag mig dock inte av samma papper på baksidan eftersom jag oftast brukar göra dubbla sidor (dvs två sidor som hör ihop) och vill inte fortsätta med samma färger i en evighet. Sedan kan man också köpa (vad heter det tro) 3L:s remsor som har "pärmhål" i sig... Förstår du vad jag menar
)... En tredje variant som jag har sett är att man gjort hål med en hålslag innan man sätter in det i albumet.
Angående hur man ska sätt in sina sidor så har jag (efter flera år) inte kommit på det ultimata systemet. Jag har fortfarande mina sidor i tråkiga pärmar. Men jag ska försöka piffa upp dem snart....
LindaHelen:
Man ska bara använda syrafria produkter i sitt album för att fotona skall hålla längre. Är man som jag född på 70-talet eller tidigare så har Ni säkert erfarenhet av kort som tappar färgen. använder man syrafria produkter dröjer det längre innan korten blir försörda. Det förlänger alltså kortets liv. Det finns en hel del syrafria produkter att köpa i specialaffärer. I vanliga bokhandlar finns ofta Canson, Canford eller Maildor som alla tre är exempel på syrafria papper.
Fråga gärna mer om det är något!