• baby beluga

är det inte lite överdrivet det här med järn

jag läser lite överallt är på forumet folk som säger att de aldrig skulle göra egen gröt/välling till sina barn, och vissa ger till och med burkmat pågrund av det dåliga järnvärdet i hemlagat!?

några saker gör mig lite chockad med detta -

- att det gått så långt att folk litar mer till storföretag än sin egen förmåga att nära sina barn.

- att folk finner det så svårt att ge sina barn järn? jag gör eget grötpulver av pumpafrö, solrosfrö, sesamfrö (uteslutit allergi), boveteflingor och havregryn - kör allt till ett pulver i matberedare. skulle detta ge för lite järn? massor av järn ju! dessutom kan man ge med tex frysta blåbär eller till större barn jordubbar. ännu mer järn. på med banan - järn!

annars kan man väl kompensera med järnrikare kost i övrigt. jag slänger ALLTID ner lite frön, torkade ekologiska aprikoser, fikon osv i matberedaren när jag gör mat till min son. tar quinoa istället för ris etc.

det finns ju järn i en jäkla massa mer saker än välling/gröt pulver. vill man verkligen hellre ge sina barn skummmjölkspulver, vasslepulver och allt vad det är än att slänga i lite järnrika grejer här och där i maten?

tycker bara det är skrämmande att det låter son ett mantra folk blivit matade av företag som vill sälja en massa skit - "för lite järn, för lite järn" - är det verkligen så, eller har hela folket blivit hjärntvättade?

• Svar på tråden är det inte lite överdrivet det här med järn
  • Lundby87

Kanske många saknar din kunskap skoj att du delar med dig kanske någon som drar nytta av din kunskap

• Bliglin

He he, järntvättade menar du väl

Håller med.

Varför proppa sina bebbar fulla med industriprocessad gröt/välling bara för att den är vitamin- och järnberikad i stället för att ge barnen en allsidig kost från början. Fattar inte detta.

Jag järberikar inte ens gröten. Jag satsar på järnrik lunch och middag i stället och kör på med mannagryns- eller polentagrynsgröt med frukt till morgonmål och kvällsmål. Men sonen äter leverpastejsmörgås dagligen och vi är noga med andra järnkällor som broccoli, ärtor, haricots verts, nöt- och lammkött. Även små mängder spenat numer. Och mycket fisk.

• baby beluga

järntvättade...hehe :)

jomen precis. mat som liksom ska hålla i affären i ett par år - läskigt!

har alltid fryst broccoli och frysta ärtor hemma, så slänger man bara i en näve om man kokar ihop nåt. lätt som en plätt!

• Pirum

Om man tänker på att det är svårt att som vuxen allätare få i sig tillräckligt med järn via vanlig mat (gör en kostregistrering och räkna på det så syns det) så är det ännu svårare för barn som är för små för t ex blodpudding.

• Pirum

Lite avklippt inlägg märker jag:

Jag har tyckt att berikad gröt och välling varit jättebra så länge barnen varit små och inte kommit upp i tillräckligt stora mängder av de järnrika livsmedlen som krävs för att täcka behovet. Men det där ser olika ut för olika barn.

Min minsta är två och jag är jätteglad över att hon fortfarande dricker välling eftersom hon är lite periodare med vad av den vanliga maten som går ner.

Burkmat pga järn har jag inte hört någon som har gett, det är nog mer av praktiska skäl. ;)

• baby beluga

loly - men det är ju intressant. vad är det som gör det så svårt att få i sig järn? är det att järnet ofta kommer i sånt som även inhehåller mycket kalcium, så att de tar ut varandra. eller hur mkt järn behöver man egentligen proppa i sig för att få tillräckligt? är uppriktigt intresserad av denna fråga, har inte lyckats komma i underfund med VARFÖR det är så mkt snack om järn.

• Pirum

Det beror delvis på att kroppen har svårare att tillgodogöra sig järn från vegetabiliska källor. Järn från köttprodukter är lättare för kroppen att ta upp.

Sedan är det som jag skrev svårt att komma upp i de mängder som krävs.

Broccoli tex innehåller 0,7 mg järn/100 g. Som exempel tar jag rekommendationen för barn mellan 6 mån och 5 år vilket är 8 mg järn om dagen. Det betyder att om den enda järnkällan är broccoli så krävs det lite drygt ett kilo (försiktigt tillagat så näringsförlusten vid tillagning blir minimal) för att tillgodose dagsbehovet. (Självklart äter barnet annat med järn också under dagen men broccoli brukar nämnas som en grönsak med högt järninnehåll så jag tyckte det var ett bra exempel).

Leverpastej innehåller rätt mycket järn, mellan 5 mg och 8 mg /100 g, dvs 10 gånger så mycket som broccoli, men man käkar knappast 100 g leverpastej utan snarare kanske 15 g per macka.

För förskolebarn som äter riktiga portioner av det mesta, och dessutom äter blodpudding någongång i månaden brukar det vara lugnt. Däremot de mindre barnen "i vällingålder" som har börjat med mat men inte äter riktiga portioner av järnrika livsmedel (typ 6 mån-1,5 år beroende på aptit, lust till nya smaker osv) tror jag har svårt att komma upp i tillräcklig mängd utan berikning.

Kalcium som du nämner minskar järnupptaget och c-vitamin ökar det. Men den stora boven är mängden i livsmedlet jämfört med hur mycket av livsmedlet man faktiskt äter.

• Pirum

Beroende på hur mycket av de olika ingredienserna som ingår i gröten du beskriver i ts så tror jag att den till och med kan bli bättre med avseende på järnvärde än Sempervällingen, förutsatt att barnet äter tillräcklig mängd. Du får helt enkelt räkna lite på det om du vill vara på säkra sidan.;)

Enligt livsmedelsverkets
    Pumpafrön 15 mg
    Solrosfrön 6,8 mg
    Sesamfrö 7,8 mg
    Bovete 3,8 mg
    Havregryn 5,3 mg

Som jämförelse: I en portion (200g) Sempervälling (ngn fullkornsvariant) finns 2,4 mg järn. Det två gånger per dag täcker hälften av behovet.

• baby beluga

å vilken bra info! jamen jag får ta fram vågen då...:)

nej men jag tror han klarar sig...som sagt jag slänger i en näve fröer i annan mat också, och i princip alltid torkade aprikoser etc för att dryga ut. så i slutet av dagen har han nog fått i sig en del.

men tack för att jag äntligen fick lite klarhet i det hela!

Svar på tråden är det inte lite överdrivet det här med järn