• Bliglin

är det inte lite överdrivet det här med järn

He he, järntvättade menar du väl

Håller med.

Varför proppa sina bebbar fulla med industriprocessad gröt/välling bara för att den är vitamin- och järnberikad i stället för att ge barnen en allsidig kost från början. Fattar inte detta.

Jag järberikar inte ens gröten. Jag satsar på järnrik lunch och middag i stället och kör på med mannagryns- eller polentagrynsgröt med frukt till morgonmål och kvällsmål. Men sonen äter leverpastejsmörgås dagligen och vi är noga med andra järnkällor som broccoli, ärtor, haricots verts, nöt- och lammkött. Även små mängder spenat numer. Och mycket fisk.

• Bliglin

Det är väl för att deras mage och tarmar inte är mogna för så pass hårdsmält mat som fullkorn ändå är innan 8 mån. Och av samma skäl tror jag inte att det är bra med krossade frön i gröten till små under ca 8 mån. Jag tycker att det är bättre med andra järnkällor som leverpastej (outstanding om du frågar mig) och puré på torkade aprikoser (som fått dra i kokt vatten i 12 timmar och sedan mixats) till exempel.
    Vi kör ff mannagrynsgröt här hemma t ex och sonen har bra snurr på magen och bajsar varje dag.

Mycket fibrer kräver ju också mycket vätska, som ibland kan vara svårt att få i de små...

Om man känner att det blir för lite järn så finns ju järndroppar på Apoteket. Fast personligen tror jag att om man håller åtminstone 2 mål mat kalciumfria under en dag och "bombaerderar" på med järnrik kost och c-vitamirik frukt/grönsaker så klarar man täcka deras järnbehov med kosten.

Aquavit skrev 2009-08-27 08:48:41 följande:
    Vad hände med den här bra tråden? Ingen som kan svara på mina frågor? En annan fråga - varför ska inte bebisar ha fullkorn innan 8 månaders ålder? Hur gamla är era bebisar?
  • Bliglin

Glömde, min är nu 14 mån (korr)

Svar på tråden är det inte lite överdrivet det här med järn