• LML

Alkoholfri cider, bara 0,7 % alkohol???

Ska på kräftskiva i morgon och jag ska köra och min väninna väntar barn, så vi tänkte att lite flädercider kan vi ju lyxa till med när alla dricker.
    In på willys o handlar... Och det enda som finns är Alkoholfri cider.... bara 0,7% alkohol.

Min fråga är då - hur mkt kan hon dricka innan det är skadligt för fostret och hur mycket kan ja dricka utan att åka dit på rattfylla?
    Känns lite trist o dricka saft hela kvällen.

Vore snällt om nån kunde svara eller kanske ha en tanke i varje fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 23:36
    Hur mkt alkohol innehåller alkoholfritt vin?

• Svar på tråden Alkoholfri cider, bara 0,7 % alkohol???
  • AnnaT

trist?
    det är väl bättre det än att riskera att något händer?

• LML
    AnnaT skrev 2009-08-07 23:26:21 följande:
    trist?det är väl bättre det än att riskera att något händer?
    ha ha ja självklart, men varför heter det då ALKOHOLFRI cider om folk som ska köra eller väntar barn inte får dricka den... för att den innehåller alkohol..... Helt fel tycker ja. Vill ju ha lite flädercider till maten. Känns bra mkt "roligare" än cola/saft.

Hur mkt alkohol är det i alkoholfritt vin???
  • Toka2

Ingen vet riktigt var gränsen går för fosterskador, det är därför gravida kvinnor råds att undvika alkohol helt. Och var din gräns går för rattonykterhet, det går bara att mäta i ett laboratorium.

Det går att räkna på hur många centiliter ren alkohol du får i dig om du dricker tex två flaskor 0,7%-ig dryck, och i snitt förbränner levern 2 cl alkohol per timme. Men en del människor bränner mer, en del mindre. Vågar ni chansa??
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • AnnaT

jag vet inte, för att det inte räknas som alcohol? vet inte.
    men varför inte bara köpa riktig alcohol fri cider?

det vet jag inte, det är nog olika, samma sak med alcohol fri öl.
    konstigt

• Toka2
    Danitrass skrev 2009-08-07 23:39:47 följande:
    0,7 är ingenting. Det går bra att dricka hur mycket man vill.
    Backa gärna upp det med fakta
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • tessepesse

de finns cider på ica o hemköp som är helt alkohol fritt, de brukar ja o mina barn dricka när vi vill festa till de.

• StorFot

Du kan bälga i dig hur mycket som helst, risken finns att du blir bra mätt innan du har ens kommit upp i ngn promillehalt...

Svar på tråden Alkoholfri cider, bara 0,7 % alkohol???