• LML

Alkoholfri cider, bara 0,7 % alkohol???

Ska på kräftskiva i morgon och jag ska köra och min väninna väntar barn, så vi tänkte att lite flädercider kan vi ju lyxa till med när alla dricker.
    In på willys o handlar... Och det enda som finns är Alkoholfri cider.... bara 0,7% alkohol.

Min fråga är då - hur mkt kan hon dricka innan det är skadligt för fostret och hur mycket kan ja dricka utan att åka dit på rattfylla?
    Känns lite trist o dricka saft hela kvällen.

Vore snällt om nån kunde svara eller kanske ha en tanke i varje fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 23:36
    Hur mkt alkohol innehåller alkoholfritt vin?

• Svar på tråden Alkoholfri cider, bara 0,7 % alkohol???
  • GothicEve

Jag drack upp en flaska flädercider igår med 0,2% alkohol i. Köpte den på affären.
    Det är faktiskt det enda med någon gnutta alkohol i jag har intagit under hela graviditeten (är i vecka 39 nu). Så det finns med lägre halt också om man är riktigt orolig, och den var riktigt god =)

• StorFot

0,5 liter = 50cl

50cl * 0,007 (%en) = 0,35 cl alkohol i 50 cl cider

Levern förbränner i snitt 2 cl alkohol i timmen...

2,00/0,35=5,71

5,71 * 50 cl = 285,5 = 2,855 liter per timme för att få upp ngn alkoholhalt alls i kroppen... annars förbränner ju levern löpande...

Alltså.... Nästan 6 50cl burkar cider per timme för att BÖRJA få upp ngn alkoholhalt i kroppen....

• LML
    StorFot skrev 2009-08-07 23:55:13 följande:
    0,5 liter = 50cl50cl * 0,007 (%en) = 0,35 cl alkohol i 50 cl ciderLevern förbränner i snitt 2 cl alkohol i timmen...2,00/0,35=5,715,71 * 50 cl = 285,5 = 2,855 liter per timme för att få upp ngn alkoholhalt alls i kroppen... annars förbränner ju levern löpande...Alltså.... Nästan 6 50cl burkar cider per timme för att BÖRJA få upp ngn alkoholhalt i kroppen....
    Låter ju riktigt bra. O några 3 liter får nog varken ja eller hon i sig :)
  • StorFot

Exakt... Och då måste du fortsätta dricka samma mängd hela tiden för att levern inte skall hinna med och då får du ökad promillehalt, alltså 3 liter i timmen MINST är det som gäller isf...

• Danitra
    StorFot skrev 2009-08-07 23:55:13 följande:
    0,5 liter = 50cl 50cl * 0,007 (%en) = 0,35 cl alkohol i 50 cl cider Levern förbränner i snitt 2 cl alkohol i timmen... 2,00/0,35=5,71 5,71 * 50 cl = 285,5 = 2,855 liter per timme för att få upp ngn alkoholhalt alls i kroppen... annars förbränner ju levern löpande... Alltså.... Nästan 6 50cl burkar cider per timme för att BÖRJA få upp ngn alkoholhalt i kroppen....
    Tack för att du förbarmade dig över uträkningen - jag orkade inte.
  • liv10

jag har då druckit alkoholfria öl hela sommaren, och det är 0,5% i dem (men det står alkoholfri).
    jag dricker kanske 2 på en hel kväll (eller idag faktiskt tre då vi hade jobbfest) så jag är inte ett dugg orolig.

• StorFot
    liv10 skrev 2009-08-08 00:17:29 följande:
    jag har då druckit alkoholfria öl hela sommaren, och det är 0,5% i dem (men det står alkoholfri). jag dricker kanske 2 på en hel kväll (eller idag faktiskt tre då vi hade jobbfest) så jag är inte ett dugg orolig.
    Meeen gud människa, vågar du verkligen chansa, tänekr du inte på fosterskador och sånt (läs allt detta som ironi!)
  • liv10
    StorFot skrev 2009-08-08 00:20:29 följande:
    Meeen gud människa, vågar du verkligen chansa, tänekr du inte på fosterskador och sånt (läs allt detta som ironi!)
    ja, visst är jag hemsk

och tänk att min första son överlevde detta missbruk oxå så jag tänkte att då borde väl nästa bebis göra det också...
Svar på tråden Alkoholfri cider, bara 0,7 % alkohol???