• Gung Ho
    trettioplus skrev 2009-08-16 11:28:36 följande:
    Precis som heteroSEXuell då?
    Exakt!

Är man heteroSEXuell så vill man bara ha sex med det motsatta könet (förutom sig själv...).
  • Gung Ho
    trettioplus skrev 2009-08-16 11:32:56 följande:
    Och det har INGENTING att göra med vem man blir kär i, vilken man har relationer med etcetera?!?
    Har jag någonsin hävdat det?

• Gung Ho
    Thaleya skrev 2009-08-16 02:07:09 följande:
    Jag har också tänkt på det där, att namnet borde bytas, det är gammalt och förlegat och missvisande enligt mig :)
    Namnet på VAD?

Jag menar att det 'räcker' att tända på båda könen för att vara 'bisexuell'.

De som hävdar motsatsen (bla trettioplus) menar då alltså att man inte är bisexuell om man 'bara' tänder på båda könen, vilket verkar väldigt krystat enligt mig när just namnet är biSEXuell.

Problemet med att 'räkna bort' de som 'bara' tänder sexuellt på båda könen från gruppen bisexuell är att jag då skulle tro att majoriteten försvinner.

Att sedan de som blir kära i båda könen kan kallas ngt annat, det har jag inte uttalat mig om. Biemotionell eller ngt liknande kanske är bättre än Birelationell då det handlar om känslor.
  • Gung Ho
    Thaleya skrev 2009-08-17 16:34:39 följande:
    Jag tycker inte att det borde finnas ett ord som beskriver vilka vi endast tänder på eller vilka vi endast vill ligga med eller ligger med.
    Varför?

Det är ju ett faktum, varför inte kunna beskriva det?
  • Gung Ho
    Thaleya skrev 2009-08-18 00:18:47 följande:
    -därför att det är ett sånt oväsentligt faktum. Det är som att hitta på ett ord för alla som alltid har paraply i väskan, förmodligen rätt så många och rejält ointressant.
    -Nästan alla kan väl tänka sig att ligga med någon av samma kön någon gång.
    -Om man på något sätt skall diskutera folk som vill ligga med båda könen, blir är det ganska jobbigt att vid varje tillfälle man skall skriva 'bisexuell' istället skriva 'en människa som är sexuellt attraherad av båda könen'. Det blir lätt lite förstoppad svenska då.

-Detsamma gäller de med parably i väskan, men jag antar att denna grupp människor inte är föremål för diskussion såpass ofta att det skapats ett ord för dem. Du får gärna dra ditt strå till stacken om du känner att ett för svenskan väsentligt ord saknas..

BTW, jag tror långt ifrån 'nästan alla' i praktiken kan tänka sig ligga med någon av samma kön.
  • Gung Ho
    Cerasus skrev 2009-08-17 16:57:21 följande:
    Tycker det luktar jävligt mycket unket hela diskussionen faktiskt. Ingen skulle ju lägga alla dessa definitionskrav på att vara hetero eller hur? Känner man sig bi så är man bi, oavsett vem man ligger med eller är kär i. Sånt är ju mer en fråga om erfarenhet, tillfälle och tajming. Man kan ju själv veta att man är tvärgay utan att ha haft sex med, eller varit kär i, någon av samma kön. Problemet är väl att pga ett korkat och trångsynt samhälle så har olika sexualiteter tvingats in i ett tankesätt där sexualitet behäftats med identitet och andra värdeladdade storheter. Om ingen blev pissigt behandlad för att de bryter mot den så kallade "normen" utan var fria att ligga med vem de ville så skulle man inte behöva knyta upp så mycket identitet vid det.
    Som en kille jag träffade en gång. Han definierade sig kort och gott som 'sexuell'...
Svar på tråden Bisexuell