• Superomam

tre dagars feber?

Hejsan!

Lite orolig här, tänkte kolla om någon vet angående tre dagars febern, symtom och sånt? Hur vet man med säkerhet att det är just tre dagars febern hon fått?

Min dotter (11 månader) fick feber i lördags, hade feber toppar på 40, lägsta var 39,1 vi ger henne alvdeon, men det verkar inte bita på henne, har trots det hög feber. Har henne så sval som möjligt endast blöja och body på, inget täcke osv

Skulle gärna vilja veta om någons barn haft feber kramper? Hur blir barnet då? Vad gör man? Det såg ut som kramper igår kväll, hon ryckte i armar och ben, men det varade kanske i endast några sekunder, stod med henne vid balkongen så hon blev sval, huga hela händelsen var obehaglig, kan det möjligen ha vart feber kramper? Usch man blir ju skraj själv Inge kul när dem små e sjuka, man lider så förbaskat med dem själv också...

Säkert en massa stavfel hit och dit men skrev det här inlägget med superfart!

*Kram*

Tacksam för snabba svar!!

• Svar på tråden tre dagars feber?
  • Superomam

buhuuu jag får inga svar

• Angel med Kevin

Hej

Keven fick 3 dagars febern i onsdagskväll..

Han fick 39.6 på kvällen och hade hög feber hela torsdagen trots att vi gav alvedon...det sänker en aning men tar inte bort febern..

PÅ fredagen låg den runt 38,6 men kunde oxå gå upp till 39 när alvedonen slutat verka...på lördagen var han näst intill feber fri och igår kom alla utslag..

Det jag fått veta är att typsikt för 3dgr feber är att det är hög feber fösta dagen..kan vara även andra..och sen sjunker den gradvis...tecekn på att det är just det sjukdomen är utslagen dom får på 3.e dagen.

Jag var oxå orolig och det kändes som alvedonen inte tog...men det gör det...och se till att ge mycket vatten och ha inte på henne för mycket kläder...

ha svalt i sovrummet osv.

har ingen erfarenhet av feber kramper tyvärr...men är du jätteorolig tycker jag du ska ringa sjukvårdsupplysningen så kan dom säkert hjälpa dig med dina frågor ..

Men i övrigt så kommer inte utslagen efter 3.e dagen tycker jag du bör uppsöka läkare.

Kram

• Mamma4

Vid feberkramp ska du kyla ner barnet snabbt. Gärna en kall dusch eller om det är häftiga kramper, så kyl ner den lille med is. Är det vinter ska man gå ut. Ring alltid ambulans om ditt barn får kramp, det ska kollas upp på sjukhus så att det inte uppstått skador på barnet. Kramperna tar du inte misste på. De är väldigt obehagliga. Hoppas ni slipper!! Kram

• kramizen

Feberkramper är inge skoj (min dotter har haft 28st)
    Feberkramperna kommer när febern stiger hastigt och inte för att man har hög feber..

Oftast så blir barnet kallt om händer å fötter å dyligt, då blodet rusar till dom delar som behöver det mest.. Och barnen kan då bli lila/blå om händer, fötter å läppar..
    Barnet bli okontakt barn, stela som pinnar..

Öppna fönster /balkong, Lägg barnet på sidan vid det öppa fönstret (kan hända att den kräks när krampen släpper), ta temp, ge febernedsättande (ej i munnen), Prata med barnet och var uppmärksam på när den kommer tillbaka från krampen.

Vid första feberkramp åk in till akuten, då dom gärna vill undersöka det hela, informera etc.

Något som är oklart fråga gärna.. känns som om jag börjar bli van nu..
    Det ser värre ut än vad det är.

• knasen

Min son har precis haft 3 dagars febern...de går inte att bestämma det själv för de får bara feber som knappt vill gå ner med alvedon..det kan ju lika bra vara öroninflammation..jag åkte in till akuten med min son så de fick ta blodprov o kolla i hals o öron! men de var 3 d febern...nu e han prickig över hela kroppen

• Superomam

Tack för alla svar och tips.
    Åkte in med henne till sjukan igår togs en hel del prover, dem vi fick svar på direkt var normala *lättad* väntar på urinprovs svaret.

På tal om prickarna barnen får vid tre dagars febern, uppstår dem överallt på kroppen eller på vissa delar bara? Och är prickarna stora eller små? Såg igår kväll att hon hade jätte små prickar på ryggen, fast det kanske bara var svett prickar?? Kan ju få det då hon svettats var o varannan timma plus att hon inte fått bada på en hel massa dagar.

Skönt att forumen finns, man får ju får ju massa bra info och hjälp här

Kram

• Anne M

Halloj!

Amanda hade tredagarsfeber för 1,5 halv vecka sedan. Hon hade mellan 38,7-40,0 i tre dagar, på den fjärde dagen hade hon en morgontemperatur på 35,5 & sedan kom prickarna, som ett brev på posten. Undertemperaturen var vanlig att få när febern sjunker drastiskt.

Amanda hade en feberkramp för ett tag sedan. Hon hade öroninflammation & sov då väldigt mycket & länge, så på eftermiddagen när jag tyckte att hon skulle vakna för att få i sig lite vätska så hittar jag henne medvetslös & stel som en pinne i hela kroppen & ryckandes med armar & ben. *PANIK* Jag ringer sjukhuset & får direktiv om vad jag skulle göra... Jag klädde av henne naken, blötte en handduk med kallt vatten, som jag sedan virade runt hennes kropp, vi gick ut på balkongen & så fick hon en supp. Alvedon. Krampen varade i kanske 3-5 minuter. När hon hade krampat klart så åkte vi in, med taxi, till barnsjukhuset (vi skulle ha åkt ambulans sade de på sjukhuset). Vi fick ligga kvar för observation under en natt & fick med oss kramplösande medicin, ifall det skulle hända igen.

HOPPAS att din lilla dotter är pigg 6 kry nu!

KRAM
    /Anne & Amanda

• kramizen

Jag har en bok hemma som heter "barnsjukdomar, barnolycksfall - en praktisk föräldrahandbok" utgiven av Bonniers förlag..

Måste bara tipsa om den, har hjälpt mejj en hel del..

www.barnboken.nu/cgi/kort/9100570192.shtml på den här sidan står det mer om boken..

• knasen

Min pojke har pricka över precis hela kroppen !!
    Men i böckerna står det att de får prickar på ben o mage

• kramizen

I den boken jag har (se ovan) så står det

" Barnet fr plötsligt hög feber, 39 - 40 grader, utan andra symtom. Febern varar i 3-4 dagar. Trots febern verkar barnet må ganska bra, äter och sover normalt men är kanske lite kinkigt och gnälligt.
    Samtidigt som febern sjunker till normal nivå, tredje eller fjärde dygnet, får barnet utslag - grynstora, blekröda, åtskilda fläckar.
    De förkommer mest över hela kroppen och upp på halsen och försvinner vanligen efter ett par dygn. Ibland försvinner de så snabbt att man knappt lägger märke till dem. När utslagen försvunnit är sjukdomen över."

• Superomam

Tack för svaren, skall nog beställa hem boken, kan inte vara helt fel.
    Min dotter hade på tis kväll lite prickar, men igår morse såg hon ut som en liten prickigkorv så det var nog "tre dagars febern" idag har prickarna avtagit en hel del, lite kvar på ryggen och magen. Hur är det nu, dem är väl immuna mot sjukdomen eller?

*kram*

• Loén

Hej! Var inne på lätt akuten med min lilla 11månaders för att febern blev så hög och Alvedon inte hjälpte så mycket. Då fick vi tipset att ge en ipren supp i rumpan samt 2,5 - 5 mg flytande Alvedon för att chocka febern lite och att vi skulle fortsätta så om febern under dessa tre dygn gick upp massa. Att ta Alvedon var fjärde timme och Ipren var sjätte. Nu är det dag tre och febern har börjat sjunka och har börjar ana lätta röda prickar. Så vi får se vad som kommer.

Svar på tråden tre dagars feber?