• kramizen

tre dagars feber?

Feberkramper är inge skoj (min dotter har haft 28st)
    Feberkramperna kommer när febern stiger hastigt och inte för att man har hög feber..

Oftast så blir barnet kallt om händer å fötter å dyligt, då blodet rusar till dom delar som behöver det mest.. Och barnen kan då bli lila/blå om händer, fötter å läppar..
    Barnet bli okontakt barn, stela som pinnar..

Öppna fönster /balkong, Lägg barnet på sidan vid det öppa fönstret (kan hända att den kräks när krampen släpper), ta temp, ge febernedsättande (ej i munnen), Prata med barnet och var uppmärksam på när den kommer tillbaka från krampen.

Vid första feberkramp åk in till akuten, då dom gärna vill undersöka det hela, informera etc.

Något som är oklart fråga gärna.. känns som om jag börjar bli van nu..
    Det ser värre ut än vad det är.

• kramizen

Jag har en bok hemma som heter "barnsjukdomar, barnolycksfall - en praktisk föräldrahandbok" utgiven av Bonniers förlag..

Måste bara tipsa om den, har hjälpt mejj en hel del..

www.barnboken.nu/cgi/kort/9100570192.shtml på den här sidan står det mer om boken..

• kramizen

I den boken jag har (se ovan) så står det

" Barnet fr plötsligt hög feber, 39 - 40 grader, utan andra symtom. Febern varar i 3-4 dagar. Trots febern verkar barnet må ganska bra, äter och sover normalt men är kanske lite kinkigt och gnälligt.
    Samtidigt som febern sjunker till normal nivå, tredje eller fjärde dygnet, får barnet utslag - grynstora, blekröda, åtskilda fläckar.
    De förkommer mest över hela kroppen och upp på halsen och försvinner vanligen efter ett par dygn. Ibland försvinner de så snabbt att man knappt lägger märke till dem. När utslagen försvunnit är sjukdomen över."

Svar på tråden tre dagars feber?