• Velour

Hammarby Sjöstad

Finns det någon här som bor i Hammarby Sjöstad eller brukar vara där ofta? Min syster och hennes sambo ska flytta dit en obestämd tid och jag var där och tittade runt lite. Det var en vacker stad med trevliga människor. Men jag skulle ändå vilja veta för- och nackdelarna med staden.

Ett minus redan är att det inte finns alternativ till dyra Coop. Vart kan man åka om man vill handla billigare? (syster har ingen bil)

• Svar på tråden Hammarby Sjöstad
  • Velour

Jag kan säga att den lägenheten kostar lite mindre än den de har i vår nuvarande stad Men det är etta på ca. 20 kvm och kostar 5.400 som de fick hyra genom hennes sambos arbete. Vill man bo bättre kommer det att kosta skjortan. Enligt min syster hittade hon en trea för 8000 kr! Mycket dyrt. Men jag hoppas att både de och jag en dag faktiskt får råd att bo där.

Men - jag undrar ändå om det finns billigare alternativ till Coop Konsum.

• Mrs Moneybags

Det finns Ica och Hemköp vid Skanstull och Sabis vid Gullmarsplan.

Tyvärr har jag läst att Konsum i Hammarby Sjöstad är en av Europas dyraste matbutiker, t om betydligt dyrare än NK:s matbutik!

I Sickla finns Willys.

• Velour

Ojsan! En av de dyraste? Men vad bra att det finns Willys i Sickla. Det är nog inte så värst långt från där min syster ska bo.

• Argo

Själlöst och tråkigt. Stora glas- och putsfasder - du kan garanterat se grannens nakna morgonpromenad i lägenheten genom de stora fönsterrutorna som går ända ned till golvet. Dyrt. Ont om barnomsorg. Ont om parkeringar för bil. Husen är fuskbyggen med mögel- och fuktproblem. Ligger inklämt mellan Hammarby Sjö (som är vacker) och Södra Länken (som är ful och sprider avgaser och buller). Har jag glömt något?

De som bor där har betalat dyra pengar så de är säkert nöjda. Jag menar, vad annat kan de säga?

• Velour

Vad synd. Den enda gång jag var där och vandrade runt, tyckte jag att det var vackert och lugnt som få. Hur länge har du bott där?

Argo skrev 2009-08-14 13:04:35 följande:
    Själlöst och tråkigt. Stora glas- och putsfasder - du kan garanterat se grannens nakna morgonpromenad i lägenheten genom de stora fönsterrutorna som går ända ned till golvet. Dyrt. Ont om barnomsorg. Ont om parkeringar för bil. Husen är fuskbyggen med mögel- och fuktproblem. Ligger inklämt mellan Hammarby Sjö (som är vacker) och Södra Länken (som är ful och sprider avgaser och buller). Har jag glömt något? De som bor där har betalat dyra pengar så de är säkert nöjda. Jag menar, vad annat kan de säga?
  • Argo

Vackert?, Smaken är onekligen delad. Tja kanske en del av Sickla Kanalgata då, med den lila udden. Där kan man huka bakom vassen och blunda och drömma sig bort ...

Hammarby Sjöstad har säkert sin målgrupp, men hela området är lite som restaurangen Jimmys Steakhouse som ligger där nere vid kajen. Väldigt dyrt och inte direkt prisvärt. Har man pengarna för att bo i Hammarby Sjöstad finns det trevligare områden att lägga samma slant på.

Har för övrigt inte bott där alls, av ovan nämnda skäl, men har tillbringat tillräckligt mycket tid där, både privat och i arbetet, för att anse mig kunna ha en åsikt om saken.

• Velour

Ok. Ja, Jimmys har man inte hört något bra om. Var skulle du rekommendera någon att bosätta sig?

Argo skrev 2009-08-14 13:37:50 följande:
    Vackert?, Smaken är onekligen delad. Tja kanske en del av Sickla Kanalgata då, med den lila udden. Där kan man huka bakom vassen och blunda och drömma sig bort ... Hammarby Sjöstad har säkert sin målgrupp, men hela området är lite som restaurangen Jimmys Steakhouse som ligger där nere vid kajen. Väldigt dyrt och inte direkt prisvärt. Har man pengarna för att bo i Hammarby Sjöstad finns det trevligare områden att lägga samma slant på. Har för övrigt inte bott där alls, av ovan nämnda skäl, men har tillbringat tillräckligt mycket tid där, både privat och i arbetet, för att anse mig kunna ha en åsikt om saken.
  • Argo
    Velour skrev 2009-08-14 14:02:50 följande:
    Var skulle du rekommendera någon att bosätta sig?
    I Sockholm är det enskilt viktigaste att bo så att man har bra kommunikationer till jobbet. Annars kan det bli mååånga timmar i kollektivtrafiken eller bilkö.

Med det argumentet ur vägen så är givetvis svaret: "Beror på vad man intresserar sig för". Men talar vi om "nära till city" så skulle jag hellre lägga ut pengarna på någonting på västra Kungsholmen än på Hammarby Sjöstad. Antingen i det gamla Fredhäll mfl eller i det som byggs nytt nu, lite längre norrut på K-holmen. Kanske till och med på Stora Essingen, men då blir det lite mer förort av det hela. Jag skulle också hellre bo bortåt Gärdet, Värtan osv.

Personligen vill jag inte bo så citynära utan prioriterar mer natur och liknande och bor därför i Älvsjö, med gångavstånd till bla Långsjön och Älvsjöskogen. Söder om detta börjar sedan Huddinge kommun.
  • Velour

Tack för tipsen! Är det dyrt i Älvsjö?

Argo skrev 2009-08-14 14:23:45 följande:
    I Sockholm är det enskilt viktigaste att bo så att man har bra kommunikationer till jobbet. Annars kan det bli mååånga timmar i kollektivtrafiken eller bilkö. Med det argumentet ur vägen så är givetvis svaret: "Beror på vad man intresserar sig för". Men talar vi om "nära till city" så skulle jag hellre lägga ut pengarna på någonting på västra Kungsholmen än på Hammarby Sjöstad. Antingen i det gamla Fredhäll mfl eller i det som byggs nytt nu, lite längre norrut på K-holmen. Kanske till och med på Stora Essingen, men då blir det lite mer förort av det hela. Jag skulle också hellre bo bortåt Gärdet, Värtan osv. Personligen vill jag inte bo så citynära utan prioriterar mer natur och liknande och bor därför i Älvsjö, med gångavstånd till bla Långsjön och Älvsjöskogen. Söder om detta börjar sedan Huddinge kommun.
Svar på tråden Hammarby Sjöstad