• Velour

Hammarby Sjöstad

Finns det någon här som bor i Hammarby Sjöstad eller brukar vara där ofta? Min syster och hennes sambo ska flytta dit en obestämd tid och jag var där och tittade runt lite. Det var en vacker stad med trevliga människor. Men jag skulle ändå vilja veta för- och nackdelarna med staden.

Ett minus redan är att det inte finns alternativ till dyra Coop. Vart kan man åka om man vill handla billigare? (syster har ingen bil)

• Svar på tråden Hammarby Sjöstad
  • Argo
    Velour skrev 2009-08-14 14:42:00 följande:
    Tack för tipsen! Är det dyrt i Älvsjö?
    Villor börjar på 3,5 miljoner för "skokartongerna" på 65+65m2 och sedan uppåt. toppriserna ligger väl kring 7 miljoner lite drygt.

Lägenheter börjar kring 20.000 + per kvadratmeter och sedan uppåt. För nyproducerade lägenheter (det börjar bli en del sådana i området nu) börjar det förmodligen 24-25.000 per kvadratmeter och sedan uppåt.

Det gäller för riktiga Älvsjö, dvs de gamla fina villaområdena. Sedan finns det andra områden med sämre social status som officiellt räknas in i Älvsjö när man läser bostadsannonser, men där är det billigare att köpa en lägenhet (till stor del pga befolkningssammansättningen).
  • Velour

OK, så ett riktigt rikemansområde. Men bra att veta.

Argo skrev 2009-08-15 13:20:46 följande:
    Villor börjar på 3,5 miljoner för "skokartongerna" på 65+65m2 och sedan uppåt. toppriserna ligger väl kring 7 miljoner lite drygt. Lägenheter börjar kring 20.000 + per kvadratmeter och sedan uppåt. För nyproducerade lägenheter (det börjar bli en del sådana i området nu) börjar det förmodligen 24-25.000 per kvadratmeter och sedan uppåt. Det gäller för riktiga Älvsjö, dvs de gamla fina villaområdena. Sedan finns det andra områden med sämre social status som officiellt räknas in i Älvsjö när man läser bostadsannonser, men där är det billigare att köpa en lägenhet (till stor del pga befolkningssammansättningen).
  • Argo
    Velour skrev 2009-08-15 14:07:40 följande:
    OK, så ett riktigt rikemansområde. Men bra att veta.
    Njae, i alla fall inte mer "rikemansområde" än det Hammarby Sjöstad som du frågar om. Sjöstaden är dyrare än Älvsjö. Där ligger utrop på lägenheterna mellan 30-40.000 per kvadratmeter istället för 20-25.000 som i Älvsjö.

En skillnad är att i Älvsjö finns det villor också.

Det är lite det jag menar med att har man pengarna att bo i Sjöstaden så finns det bättre boende att få. För en lägenhet med 4 r.o.k. på 95 m2 och ungefär 3,8 miljoner i Hammarby Sjöstad kan du få en villa med 4-5 rum och trädgård i Älvsjö. Men det förutsätter förståss att du vill ha en trädgård.
  • Velour

Jo, jag vet att Sjöstad är dyrt också. Att det även saknas villor är något som systerns sambo anmärkte på. Men även det kanske kommer i framtiden?

Ja, precis, vill man bo i villa så låter ju Älvsjö riktigt bra, så som du beskriver. Det där får nog bli deras framtidsplan när de skaffar barn och så. Får prata med dem så de kan kolla lite hur det ser ut i Älvsjö. Kanske blir något även mig. Har ni bostadsrätter också?

Argo skrev 2009-08-15 22:45:31 följande:
    Njae, i alla fall inte mer "rikemansområde" än det Hammarby Sjöstad som du frågar om. Sjöstaden är dyrare än Älvsjö. Där ligger utrop på lägenheterna mellan 30-40.000 per kvadratmeter istället för 20-25.000 som i Älvsjö. En skillnad är att i Älvsjö finns det villor också. Det är lite det jag menar med att har man pengarna att bo i Sjöstaden så finns det bättre boende att få. För en lägenhet med 4 r.o.k. på 95 m2 och ungefär 3,8 miljoner i Hammarby Sjöstad kan du få en villa med 4-5 rum och trädgård i Älvsjö. Men det förutsätter förståss att du vill ha en trädgård.
  • Glaadis

Ni har ju alltid sickal , där det finns willys och ica kvantum som är bra. Jag bor vid Globen och brukar åka dit komunalt för jag har ingen bil.
    Från Hammarbysjöstad tar det bara ett par minuter med snabbspårvägen till sicklakaj och sen kan man ta bussen tre minuter eller ta en liten promenad på 10 till sicklaköpcentrum.

• Glaadis

Söder är fint och där jag bor Globen finns grönområden och bra kominikation till stan med tunnelbana på 10 minuter, du har olika bussar hit och dit och snabbspårvägen.
    Eriksdalsbadet nära och att gå över bron till skanstull tar 5 minuter.

• Velour

Tack för tips!

Glaadis skrev 2009-08-16 09:23:22 följande:
    Ni har ju alltid sickal , där det finns willys och ica kvantum som är bra. Jag bor vid Globen och brukar åka dit komunalt för jag har ingen bil. Från Hammarbysjöstad tar det bara ett par minuter med snabbspårvägen till sicklakaj och sen kan man ta bussen tre minuter eller ta en liten promenad på 10 till sicklaköpcentrum.
  • Argo

Det kommer aldrig att bli villor i Hammarby Sjöstad. Det finns det inte plats för och det skall snarare bli en ny del av Citykärnan än en ytterligare söderförort av standardtyp. Bara flerfamiljshus alltså. Bostadsrätter och en del hyresrätter.

Det egentliga Älvsjö (Herrängen, Långbro, Långsjö och Gamla Älvsjö) domineras helt av villaområden.

Solberga räknas också till Älvsjö, men det är en helt annan typ av områden. Mestadels flerfamiljshus och jag tror att majoriteten är kommunala hyresrätter. Solbergas socioekonomiska status (som det så fint heter) blir också därefter. Dock har mna börjat förtäta området med bostadsrätter också eftersom det finns ett sug efter sådana här kring Älvsjö - oavsett hur det exakta närområdet ser ut.

Det byggs en hel del bostadsrätter just nu i riktiga Älvsjö (framförallt kring Gamla Älvsjö = vid centrum, Älvsjö station) och det finns en anings hyresrätter insprängt i området med, men då är det mest privata sådana vi talar om.

En annan sak att tänka på om man flyttar till Stockholmsområdet (förutom resväg till jobbet) är att det skiljer en hel del i skatt mellan kommunerna. precis bara på andra sidan långsjön börjar Huddinge kommun och vips så var skatten 32,9% mot någonstans kring ganska exakt 30% i Stockholm kommun. Sådant gör en stor skillnad i vardagslivet. Att bo i en "lågskattekommun" är en fördel på de flesta sätt.

• Velour

OK, vad synd att Sjöstad inte lägger till några villor. Men det gör inget egentligen. Lägenheterna var väldigt fina ändå.

Så i Älvsjö kan man hitta det mesta som passar ens smak och plånbok alltså? Det gör inget att det i Solberga finns en annan socioekonomisk status, alla har ju inte råd att bo i flermiljonersvillor. T.ex. ensamstående föräldrar som mig. Bara det är ett fint och lugnt område, bra priser på mat etc. Eller är det stökigt i Solberga?

Vad intressant att du tog upp skatter. Vad betalar ni för skatt i Älvsjö?

Argo skrev 2009-08-16 09:44:56 följande:
    Det kommer aldrig att bli villor i Hammarby Sjöstad. Det finns det inte plats för och det skall snarare bli en ny del av Citykärnan än en ytterligare söderförort av standardtyp. Bara flerfamiljshus alltså. Bostadsrätter och en del hyresrätter. Det egentliga Älvsjö (Herrängen, Långbro, Långsjö och Gamla Älvsjö) domineras helt av villaområden. Solberga räknas också till Älvsjö, men det är en helt annan typ av områden. Mestadels flerfamiljshus och jag tror att majoriteten är kommunala hyresrätter. Solbergas socioekonomiska status (som det så fint heter) blir också därefter. Dock har mna börjat förtäta området med bostadsrätter också eftersom det finns ett sug efter sådana här kring Älvsjö - oavsett hur det exakta närområdet ser ut. Det byggs en hel del bostadsrätter just nu i riktiga Älvsjö (framförallt kring Gamla Älvsjö = vid centrum, Älvsjö station) och det finns en anings hyresrätter insprängt i området med, men då är det mest privata sådana vi talar om. En annan sak att tänka på om man flyttar till Stockholmsområdet (förutom resväg till jobbet) är att det skiljer en hel del i skatt mellan kommunerna. precis bara på andra sidan långsjön börjar Huddinge kommun och vips så var skatten 32,9% mot någonstans kring ganska exakt 30% i Stockholm kommun. Sådant gör en stor skillnad i vardagslivet. Att bo i en "lågskattekommun" är en fördel på de flesta sätt.
  • Velour

Helst vill jag ju bo i bostadsrätt, så att man har gjort en investering också.

• Argo

Stökigt och stökigt ... Det är inte som Tensta och Rinkeby precis, men visst finns det fler problem i Solberga än i det riktiga Älvsjö. Bidragsberoendet är högre där, skolan har sämre genomsnittsbetyg, arbetslösheten är högre, drogberendet större osv. Men allt är relativt och det är absolut inget värstingområde med Stockholmsmått mätt.

Det var i Solberga som den lätt radikala muslimska friskolan Al-Sahra fösökte kuppa genom att få ta över den kommunala skolon - varvid varenda kristen förälder i området ställde sina barn i kö till andra skolor. Det gick inte genom och Al-Sahra hamnade i en ny lokal i Bagarmossen istället.

Så ungefär ser det ut.

Funderar du på ett sådant område som acceptabelt för dig och din familj så skulle jag hellre rekommendera exempelvis Fruängen som ligger alldeles bredvid Älvsjö på sydvästra sidan, mot E4 till. Klart trevligare och väldigt up-and-coming (om du frågar mig). Bara 10 minuter med tunnelbanan till Södermalm coh fortfarande klart humana prinser på bostadsrätter. Snart mitt emellan City och en ny stadskärna som håller på att uvecklas kring Skärholmen/Kungens Kurva. Men det förutsätter att du har jobb antingen i City eller på södra sidan av stan.

Varning dock: en bostadsrätt är alls inte enbart en investering. Det finns många nu som köpte kring 2006-2007 som har fått se sina lägenheter tappa i värde.

• Velour

Nja, jag skulle inte vilja leva i ett område där det liksom flödar av droger och kriminalitet (nu skrev du ju inte riktigt så), men samtidigt kommer jag aldrig att ha råd att bo i ett överklassområde heller.

Nu får du utveckla det där med Al-Sahra och deras planer på att ta över kommunala skolan. Menar du att de ville göra det till en stor, muslimsk friskola? Vill veta om händelsen.

Hur är det med andra (normala) friskolor? Jag har funderat mycket på Engelska skolan, Vittraskolan och Internationella skolan Atlas som i Linköping fick bäst resultat. Vad har ni för friskolor hos er? Eller andra skolor där resultaten varit mycket bra, inte bara barnens prestationer utan allt som har med studiemiljön att göra (mobbning, disciplin, lärarnas stöd etc.)

Argo skrev 2009-08-16 10:12:01 följande:
    Stökigt och stökigt ... Det är inte som Tensta och Rinkeby precis, men visst finns det fler problem i Solberga än i det riktiga Älvsjö. Bidragsberoendet är högre där, skolan har sämre genomsnittsbetyg, arbetslösheten är högre, drogberendet större osv. Men allt är relativt och det är absolut inget värstingområde med Stockholmsmått mätt. Det var i Solberga som den lätt radikala muslimska friskolan Al-Sahra fösökte kuppa genom att få ta över den kommunala skolon - varvid varenda kristen förälder i området ställde sina barn i kö till andra skolor. Det gick inte genom och Al-Sahra hamnade i en ny lokal i Bagarmossen istället. Så ungefär ser det ut. Funderar du på ett sådant område som acceptabelt för dig och din familj så skulle jag hellre rekommendera exempelvis Fruängen som ligger alldeles bredvid Älvsjö på sydvästra sidan, mot E4 till. Klart trevligare och väldigt up-and-coming (om du frågar mig). Bara 10 minuter med tunnelbanan till Södermalm coh fortfarande klart humana prinser på bostadsrätter. Snart mitt emellan City och en ny stadskärna som håller på att uvecklas kring Skärholmen/Kungens Kurva. Men det förutsätter att du har jobb antingen i City eller på södra sidan av stan. Varning dock: en bostadsrätt är alls inte enbart en investering. Det finns många nu som köpte kring 2006-2007 som har fått se sina lägenheter tappa i värde.
  • Velour

Jo, en bostadsrätts värde stiger ju inte hela tiden, utan har sina upp och nedgångar. Man får hoppas på bra marknadspriser den dag man ska sälja.

• Argo
    Velour skrev 2009-08-16 10:23:10 följande:
    Nja, jag skulle inte vilja leva i ett område där det liksom flödar av droger och kriminalitet (nu skrev du ju inte riktigt så), men samtidigt kommer jag aldrig att ha råd att bo i ett överklassområde heller.
    Ett område som Fruängen borde fungera då. Typiskt normalt svensson-område. Sossarna är fortfarande största parti där.

Det är bättre än Solberga i alla fall. Lite alkisar i centrum (som för övrigt är riktigt bra får jag säga) tack vare Bolaget, men inget överdrivet spännande i övrigt. Givetvis finns fler områden typ "Fruängen" runt om i Stockholm, men jag känner inte till dessa så jag kan bara nämna Fruängen. Du får leta.
    Nu får du utveckla det där med Al-Sahra och deras planer på att ta över kommunala skolan. Menar du att de ville göra det till en stor, muslimsk friskola? Vill veta om händelsen.
    Just exakt så. De försökte ta över en kommunal grundskola med vikande elevunderlag (Solbergaskolan, folk flyttade/flyttar(?) nämligen hellre bort sina barn därifrån än lät dem gå kvar i den skola som ligger närområdet) och flytta in sin gravt muslimskt inriktade skola i lokalerna eftersom de hade behov av nya lokaler. Givetvis skulle de nuvaranrande eleverna vara välkommna att gå i skolan, men det var ingen icke-muslimsk förälder direkt intresserad av. Al-Zahraa förlorade i alla fall och det blev inget av saken. Hamnade i DN till och med:

www.dn.se/sthlm/fristaende-aktor-utmanar-kommunal-skola-i-alvsjo-1.576857

www.dn.se/sthlm/friskoleforslag-avslogs-i-namnden-1.640688
    Hur är det med andra (normala) friskolor? Jag har funderat mycket på Engelska skolan, Vittraskolan och Internationella skolan Atlas som i Linköping fick bäst resultat. Vad har ni för friskolor hos er? Eller andra skolor där resultaten varit mycket bra, inte bara barnens prestationer utan allt som har med studiemiljön att göra (mobbning, disciplin, lärarnas stöd etc.)
    Älvsjö är delat i Norra skoldistriktet (med bla Solberga) coh södra skoldistriktet. Vi tillhör södra enligt närhetsprincipen och det tänker vi utnyttja. De kommunala skolaorna i södra är väldigt bra på alla sätt och vis. En typisk produkt av att området är socialt stabilt emd föräldrar som har utbildning, jobb och tid för sina barn. Det norra distriktet är lite mer ... sisåsdär .. men åtminstone Kämpetorpskolan är ett seriöst alternativ för den som bryr sig om sina ungar.

Tre friskolor känner jag till i området: Olympen (med idrottsinriktning, påstår de åtminstone), Orfeus (med musikinrikting) och Kunskapsskolan i Fruängen centrum (fast den är bara för åk 6-9).

Jag känner att de kommunala skolorna är så pass bra här att jag inte är intresserad av privata. Dessutom har jag i en annan tråd skrivit om Olympen och deras dagisverksamhet. Den är i mångt och mycket näst intill bluffartad och nu är de anmälda till kommunen. Jag vet inte om de klarar av att sköta en grundskola bättre än de sköter sitt dagis. Ah, jag är skeptisk!

Överhuvudtaget är jag inte särskilt imponerad av vad friskolor coh fri-förskolor gör. Åtminstone inte i jämförelse med de kommunala vi har här.

Här är en tråd på FL om dagis i Älvsjö:

www.familjeliv.se/Forum-3-26/m46032089-1.html

Vill du kolla upp statistik kring skolor och betyg (dock bara åk 9) så kollar du här (längst ned, "Uppgifter på skolnivå"):

www.skolverket.se/sb/d/1637

Vi betalar förresten 30,4% i skatt här i Brännkyrka församling, Sthlm k:n.
  • Velour

Tack för info!

Argo skrev 2009-08-16 22:21:19 följande:
    Ett område som Fruängen borde fungera då. Typiskt normalt svensson-område. Sossarna är fortfarande största parti där. Det är bättre än Solberga i alla fall. Lite alkisar i centrum (som för övrigt är riktigt bra får jag säga) tack vare Bolaget, men inget överdrivet spännande i övrigt. Givetvis finns fler områden typ "Fruängen" runt om i Stockholm, men jag känner inte till dessa så jag kan bara nämna Fruängen. Du får leta. Älvsjö är delat i Norra skoldistriktet (med bla Solberga) coh södra skoldistriktet. Vi tillhör södra enligt närhetsprincipen och det tänker vi utnyttja. De kommunala skolaorna i södra är väldigt bra på alla sätt och vis. En typisk produkt av att området är socialt stabilt emd föräldrar som har utbildning, jobb och tid för sina barn. Det norra distriktet är lite mer ... sisåsdär .. men åtminstone Kämpetorpskolan är ett seriöst alternativ för den som bryr sig om sina ungar. Tre friskolor känner jag till i området: Olympen (med idrottsinriktning, påstår de åtminstone), Orfeus (med musikinrikting) och Kunskapsskolan i Fruängen centrum (fast den är bara för åk 6-9). Jag känner att de kommunala skolorna är så pass bra här att jag inte är intresserad av privata. Dessutom har jag i en annan tråd skrivit om Olympen och deras dagisverksamhet. Den är i mångt och mycket näst intill bluffartad och nu är de anmälda till kommunen. Jag vet inte om de klarar av att sköta en grundskola bättre än de sköter sitt dagis. Ah, jag är skeptisk! Överhuvudtaget är jag inte särskilt imponerad av vad friskolor coh fri-förskolor gör. Åtminstone inte i jämförelse med de kommunala vi har här. Här är en tråd på FL om dagis i Älvsjö: www.familjeliv.se/Forum-3-26/m46032089-1.html Vill du kolla upp statistik kring skolor och betyg (dock bara åk 9) så kollar du här (längst ned, "Uppgifter på skolnivå"): www.skolverket.se/sb/d/1637 Vi betalar förresten 30,4% i skatt här i Brännkyrka församling, Sthlm k:n.
Svar på tråden Hammarby Sjöstad