Nja, jag skulle inte vilja leva i ett område där det liksom flödar av droger och kriminalitet (nu skrev du ju inte riktigt så), men samtidigt kommer jag aldrig att ha råd att bo i ett överklassområde heller.
Nu får du utveckla det där med Al-Sahra och deras planer på att ta över kommunala skolan. Menar du att de ville göra det till en stor, muslimsk friskola? Vill veta om händelsen.
Hur är det med andra (normala) friskolor? Jag har funderat mycket på Engelska skolan, Vittraskolan och Internationella skolan Atlas som i Linköping fick bäst resultat. Vad har ni för friskolor hos er? Eller andra skolor där resultaten varit mycket bra, inte bara barnens prestationer utan allt som har med studiemiljön att göra (mobbning, disciplin, lärarnas stöd etc.)
Argo skrev 2009-08-16 10:12:01 följande:
Stökigt och stökigt ... Det är inte som Tensta och Rinkeby precis, men visst finns det fler problem i Solberga än i det riktiga Älvsjö. Bidragsberoendet är högre där, skolan har sämre genomsnittsbetyg, arbetslösheten är högre, drogberendet större osv. Men allt är relativt och det är absolut inget värstingområde med Stockholmsmått mätt. Det var i Solberga som den lätt radikala muslimska friskolan Al-Sahra fösökte kuppa genom att få ta över den kommunala skolon - varvid varenda kristen förälder i området ställde sina barn i kö till andra skolor. Det gick inte genom och Al-Sahra hamnade i en ny lokal i Bagarmossen istället. Så ungefär ser det ut. Funderar du på ett sådant område som acceptabelt för dig och din familj så skulle jag hellre rekommendera exempelvis Fruängen som ligger alldeles bredvid Älvsjö på sydvästra sidan, mot E4 till. Klart trevligare och väldigt up-and-coming (om du frågar mig). Bara 10 minuter med tunnelbanan till Södermalm coh fortfarande klart humana prinser på bostadsrätter. Snart mitt emellan City och en ny stadskärna som håller på att uvecklas kring Skärholmen/Kungens Kurva. Men det förutsätter att du har jobb antingen i City eller på södra sidan av stan. Varning dock: en bostadsrätt är alls inte enbart en investering. Det finns många nu som köpte kring 2006-2007 som har fått se sina lägenheter tappa i värde.