• Angels

Underhåll för 13 åring

Anonym (anonym) skrev 2009-08-09 20:27:06 följande:

Menar du att han ska betala 1275kr per mån? Eller är det för lågt?
    Ja, eller 1273 är det väl om de inte höjt. Vill hon ha högre och de inte är överens får hon stämma honom på underhållet.
  • Angels

Har ni inte fått underhåll under tiden barnen bott hos er?

Fast å andra sidan. Har de två barn ihop? I så fall behöver de inte betala något underhåll till varandra. Däremot kan man söka underhållstöd från fk, som de betalar ut och inte kräver från den andra föräldern.

• Angels

Anonym (anonym) skrev 2009-08-09 23:24:30 följande:

Jag tror inte att det är aktuellt att stämma honom på underhåll! Det är väl inte så stor mening, har läst någonstans att det kan röra sig om hundralappen hit eller dit, men jag kanske har fel?
    Beror helt på vad han tjänar. Tjänar han säg 6-700.000 varje år och hon bara 150.000 så lär hon kunna få mer underhåll om hon stämmer honom. Men tjänar de ungefär lika mycket så är nog inte risken allt för stor.

Sen får han ju göra avdrag också på underhållet när han har barnet.
  • Angels
    Anonym skrev 2009-08-09 23:35:10 följande:
    Jag tror att ni vida familjerätten kan ta hjälp hur ni räknar ut underhållsbidrag.Det är det som ni betalar efter betalningsförmåga, då kan ni räkna in vad barnet kostar och saker som ska ingå.1273 är bara ett minimibelopp och en 13åring kostar bra mycket mer än så.
    Självklart, men beloppet räknas på 4 barn (de två exet och pappan har tillsammans och de två de två barnen pappan har med ts), så det är inte troligt att det blir så mycket mer för det OM inte pappan tjänar betydligt mer än mamman dvs.
  • Angels
    poppii skrev 2009-08-09 23:55:54 följande:
    Underhållet ligger på 1273 kr per månad, och det blir det du och din man får betala till pojkens mamma.Men sen, om ni t.ex är arbetslösa eller låginkomsttagare så kontaktar ni försäkringskassan så får ni sänkt belopp och de betalar in mellanskillnaden. Så hade jag o mitt ex när han var arbetslös. Men vi har fortsatt med FK efter det med, så dom betalar ut till mig o han får betala till dom sen.,
    Wow, så schyssta är de inte mot oss. Sambon var 0 taxerad förra året och har inte fått in en enda krona detta året heller. Trots detta måste han betala fullt underhåll. Det är först till nästa år han slipper. Har han då ett jobb, så kan vi "leva bra" under två år. *suck*
  • Angels

fast alltså, helt ärligt talat. 1273:- i månaden x2 är 2546:- (båda föräldrarna ska ju bidra lika mycket. Sen tillkommer ju barnbidraget också på 1050:- eller vad det är nu för tiden. Det ger 3596:-. Det är inte så lite trots allt. Om barnet spelar tex hockey eller fotboll så kan man ju dela på den kostnaden utöver dessa 3596:-.

• Angels
    Anonym skrev 2009-08-10 15:58:52 följande:
    undrar bara varför det är så många som trors sig veta att även boföräldern skall bidra med 1273 kr , vart har ni fårr det ifrån ? Mamman ( el boföräldern ) bidrar ju med mera ansvar som innebär att ha barnet hos sig. Dvs den faktiska vården om barnet. Att UG förälder får betala 1273kr ( via fk ) är en piss i mississippi vad en tonåring kostar.
    Jag hoppas du skämtar! Okej om det vore ett dagis, men här är det föräldrar vi pratar om. Självklart ska båda föräldrarna bidra!
  • Angels

Varför ska alla gnälla så? Anser man att pengar är viktigare än att se sina barn växa upp, så kanske barnen ska bo hos den andra föräldern.

• Angels

Ja jag tycker ni gnäller för 1273:- i månaden är faktiskt inte så dåligt och sen med barnbidraget på det, så blir det en hel del (man måste ju bidra själv till barnet också). Sen ska båda föräldrarna bidra till dyra aktiviteter. Det ingår inte i de 1273:- vad jag förstått.

Ska pappan "ge" alla sina barn lika mycket så blir det 5092:- i månaden. Det är en hel del om man sen ska betala mat till sig själv, hyra, mm. Hade FK ansett att 1273:- var lite så hade de ju inte sänkt beloppet om man inte tjänar så mycket.

• Angels
    Syster Luring skrev 2009-08-13 12:25:39 följande:
    Vad härligt det vore om det alternativet fanns! Jag är såklart överlycklig att min tonårsson valt att leva heltid hos oss men för hans skull hade det känts bra om pappan ifråga hade ställt mer krav på umgänge och velat bidra till någon endaste pinal utöver de 1273 kronorna. Men icke. Vi har råd att försörja honom men kan du föreställa dig hur det känns i en 14-åring när pappan frågar om han har med sig fickpengar till Gröna Lund den ENDA ggn de har en ledig helg tillsammans hela sommaren? Nä, tänkte det.
    Hm, jo det kan jag. Själv har jag sett båda sidor av det hela, då jag både haft mina bonusar boende hos oss och inte boende hos oss. Och jag hade gärna haft barnen boende hos oss utan att få en krona för det än att ha det som vi har det nu.

Pengar betyder ingenting för mig! Barnen betyder allt!
  • Angels

Anonym (123) skrev 2009-08-13 19:02:03 följande:

Tycker ockskå detta är helt vridet. Vet inte om jag har haft extrem otur, eftersom jag jag förlorade. Trodde inte alls att jag skulle förlora och det trodde inte advokaten heller, då jag bara har sjukpension och aldrig kommer att kunna jobba och inte har råd att försörja varken mig eller mitt barn.
    Kan inte pappan ha barnet boende hos sig då? Jag menar, så du får det lättare ekonomiskt. Måste vara jättetufft att ha ont om pengar och ha barn att försörja.
  • Angels

Anonym (123) skrev 2009-08-13 19:42:07 följande:

Det hade ju vart ett allternativ, om han hade varit intresserad. Han träffar väl barnet 1 gång per år. Mer vill han inte.
    Så trist!
Svar på tråden Underhåll för 13 åring