• Anonym (anonym)

Underhåll för 13 åring

Hej! Många på familjeliv har bra koll på detta med underhåll! Ni kanske kan hjälpa en okunnig som jag. Min man och jag har två gemensamma samt hans två tidigare barn vv. Nu vill den stora pojken bo hos sin mamma och komma hit varannan helg. Det är helt ok, frågan är nu hur man gör upp ekonomiskt. Min man och hans ex har ofta bråkat om pengar så det är ett känsligt ämne sedan tidigare. Hur gör vi för att det ska gå så friktionsfritt som möjligt?

• Svar på tråden Underhåll för 13 åring
  • Cat3

på fk:s hemsida finns ju en hel del info.

Om pojken bor hos henne ska ju hon ha ett underhåll men därmed inte sagt att du och din man måste betala hela beloppet., det beror av inkomst och försörjningsbörda.

• Anonym (anonym)

Menar du att han ska betala 1275kr per mån? Eller är det för lågt?

• Angels

Anonym (anonym) skrev 2009-08-09 20:27:06 följande:

Menar du att han ska betala 1275kr per mån? Eller är det för lågt?
    Ja, eller 1273 är det väl om de inte höjt. Vill hon ha högre och de inte är överens får hon stämma honom på underhållet.
  • Angels

Har ni inte fått underhåll under tiden barnen bott hos er?

Fast å andra sidan. Har de två barn ihop? I så fall behöver de inte betala något underhåll till varandra. Däremot kan man söka underhållstöd från fk, som de betalar ut och inte kräver från den andra föräldern.

• Anonym (anonym)

Jag tror inte att det är aktuellt att stämma honom på underhåll! Det är väl inte så stor mening, har läst någonstans att det kan röra sig om hundralappen hit eller dit, men jag kanske har fel?

• Angels

Anonym (anonym) skrev 2009-08-09 23:24:30 följande:

Jag tror inte att det är aktuellt att stämma honom på underhåll! Det är väl inte så stor mening, har läst någonstans att det kan röra sig om hundralappen hit eller dit, men jag kanske har fel?
    Beror helt på vad han tjänar. Tjänar han säg 6-700.000 varje år och hon bara 150.000 så lär hon kunna få mer underhåll om hon stämmer honom. Men tjänar de ungefär lika mycket så är nog inte risken allt för stor.

Sen får han ju göra avdrag också på underhållet när han har barnet.
  • Anonym

Jag tror att ni vida familjerätten kan ta hjälp hur ni räknar ut underhållsbidrag.
    Det är det som ni betalar efter betalningsförmåga, då kan ni räkna in vad barnet kostar och saker som ska ingå.

1273 är bara ett minimibelopp och en 13åring kostar bra mycket mer än så.

• Angels
    Anonym skrev 2009-08-09 23:35:10 följande:
    Jag tror att ni vida familjerätten kan ta hjälp hur ni räknar ut underhållsbidrag.Det är det som ni betalar efter betalningsförmåga, då kan ni räkna in vad barnet kostar och saker som ska ingå.1273 är bara ett minimibelopp och en 13åring kostar bra mycket mer än så.
    Självklart, men beloppet räknas på 4 barn (de två exet och pappan har tillsammans och de två de två barnen pappan har med ts), så det är inte troligt att det blir så mycket mer för det OM inte pappan tjänar betydligt mer än mamman dvs.
  • Anonym
    Angels skrev 2009-08-09 23:46:18 följande:
    Självklart, men beloppet räknas på 4 barn (de två exet och pappan har tillsammans och de två de två barnen pappan har med ts), så det är inte troligt att det blir så mycket mer för det OM inte pappan tjänar betydligt mer än mamman dvs.
    är mamman ensamstående?
  • Alltid

För stt det ska gå så friktionsfritt som möjligt och att de ska bråka om pengar så lite som möjligt är det enklast att gå via försäkringskassan.

Pappan får då betala till f-kassan och mamman får då sina pengar oavsett vad mannen tjänar. Om ni har barnet mer än sex dygn permånad har ni rätt att göra avdrag på underhållet. Är barnet varannan helg fre-mån har ni rätt att göra avdrag för dessa dygn. Är barnet fre-sön är underhållet 1273 kr/månad.

Svar på tråden Underhåll för 13 åring