• h8him

Underhåll för 13 åring

Anonym skrev 2009-08-10 11:52:41 följande:
    Känns som om det bästa vore om pojken bodde vv om de inte kan komma överens. I övrigt tycker jag det är bra att FK betalar ut så slipper man bråka. Själv hade jag då aldrig kunnat bråka om underhåll. Det är ju ett val att ha sitt barn på heltid.
    Om barnet bor vv måste man ju kunna samarbeta om ekonomin och kostnader. Fk betalar bara ut ett minimum. Tonåringar är dyra. Barnet väljer att bo hos sin mamma på heltid, varför ska mammans ekonomi kanske krasha och barnet drabbas ekonomiskt bara för det?
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 12:53:22 följande:
    Ts talar om fk så verkar inte som föräldrarna är överens, om dem är överens då kan man tala om underhållsbidrag. Med tanke på hans låga inkomst och två hemmavarande barn blir underhållsbidraget lägre än underhållstödet så kanske bäst att mamman söker underhåll från fk då? 1273 är inget minimum för den betalande föräldern eller för boende föräldern, man kan aldrig få mer än 1273 från fk och man behöver aldrig betala mer än 1273 till fk. Då även boende förälder är skyldig till att bidra till barnets kostnader blir barnets bellopp 1273 gånger 2 + barnbidraget alltså 3596. Det täcker gott och väl barnets kostnader.
    Just därför skulle det vara bra om fler boendeföräldrar vågade stämma den underhållsskyldige på högre underhåll. Många barn får alldeles för lite pengar av de frånvarande föräldrarna. Tonåringar kostar mycket, deras intressen och nöjen likaså. Från utgången av 9:an får barnet bara studeimedel på 1050 kr/månad, men inte under sommarlovet.
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 14:24:50 följande:
    Jag anser att 3596 kr är oerhört mycket för en 13 åring, om föräldrarna inte har råd med lyx då är det inget barnet får iheller. Förstår din poäng om den frånvarande föräldern är rik eller har betydligt högre inkomst än boende föräldern men i detta fallet har föräldrarna lika lite i inkomst men den andre föräldern har fler barn att försörja och jag svarar TS med dem uppgifterna som grund.
    Det där stämmer inte. Ts skriver INTE att pappan tjänar lika lite som mamman. Ett barn bor vv det andra ska bo större delen hos mamman. Det står ingenstans att pappan har fler barn så kanske är det ts som har egna barn som bor hos dem. Hur många barn mamman har totalt sett vet vi inte heller. En 13 åring beräknas kosta 59 920 kronor det året och inte blir de billigare innan de flyttar ut. Bäst för ekonomin är ju om mamman låter pappan ha barnet boende på heltid och bara återbetalar till Fk på underhållsbidrag..
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 21:02:05 följande:
    klart du ska vara tacksam! han försörjer ju dig! *ironisk*
    Ja, är det inte märkligt att alla dessa uf anser sig försörja bf på den enorma summa de bidrar med via Fk? Dessutom kräver de gärna att bf ska skicka med kläder och saker till uf så att barnen har kläder och prylar till umgänget. Dessa fantastiska MÄNniskor.
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 22:00:26 följande:
    Jag bara går och väntar på att mitt ex ska göra detsamma nu när han haft sonen en HEL vecka på sommaren.
    Det kommer, klart han ska använda sig av rätten att dra av kostnaden då han haft barnet. Han har helt säkert betalat både mat och glass, om de inte besökt farföräldrarna, men då har han ju lagt ut för bensinen!
  • h8him
    Astarte skrev 2009-08-10 22:04:19 följande:
    Även om jag vet att BF inte behöver skicka med saker tycker jag att man kan göra det, det viktigaste i alla fall. Det blir tufft för en UF som ska pröjsa underhåll att dessutom ha de nödvändiga sakerna som kläder, ett rum, basutbus av åldersanpassade leksaker etc hos sig. Det blir verkligen inte mycket över att köpa roliga extrasaker för, såsom betala en kul hobby för barnet, köpa saker de inte behöver, men ändå vill ha etc.
    Allt beror givetvis på uf´s ekonomi. Om man räknar på försäkringskassan så kan man få fram en rimlig bedömning på hur mycket en uf ska betala. En uf behöver inte ha ett rum fullproppat med leksaker, dator, sportutrustning osv om denne inte har barnet varannan vecka. Om en uf med normal inkomst har lite att röra sig med så kan denne börja fundera på vad en bf med låg inkomst gör som klarar att överleva själv trots att barnet kostar så mycket och kanske uf fundera på att de ska hjälpas åt att hitta sätt att dela rättvist för barnets kostnader!
  • h8him
    Anonym skrev 2009-08-10 22:05:35 följande:
    hihi.. som om vi BF inte betalar glass på sommaren.. får vi extra för det då? jag menar.. det är ju så dyrt.. och bensinen till alla aktiveteter kostar oxå..  men enligt en del UF (inte enligt alla ska inte dra alla över en kam) så ska visst allt ingå i underhållet..  tänk vad kronan är mycket värd då 1273 kr ska täcka precis allt!
    Nej, bf ska vara tyst och tacksam, lära sig trolla men knäna och kunna koka soppa på en spik!
  • h8him
    Astarte skrev 2009-08-10 22:15:30 följande:
    Visst har du rätt i det! Jag utgick bara från oss, och det kunde vara svårt att få ihop två underhåll, betala rummet och ha, om än bara lite, möbler, saker, cd-skivor och leksaker (spel och annat "vanligt"). Det blev lite körigt att dessutom få ihop till hälften av mopeder och ridlektioner och allt vad det var som dessutom skulle delas "extra". Men, som du skrev, det bästa är ju om man kan prata med varandra.
    Du verkar ju absolut vara med och betala extra på de stora sakerna också så att knappt något blir kvar för dig att leva på när allt till barnet är betalt. Så i det fallet påminner du kanske mer om en stor mängd bf som knappt får det att gå ihop eftersom uf inte vill betala mer än minsta möjliga. Fast det hänger på hur ditt barns "bf" har det ekonomiskt. Förstår du hur jag menar?
  • h8him
    Mamsis skrev 2009-08-10 22:36:45 följande:
    Ett litet inlägg bara, läste någonstans att underhållet höjts med 100 kr på 20 år, kan någon säga om det stämmer eller inte? För det är skandal tycker jag.
    Det stämmer inte. -94 blev det en höjning med 100 kronor till 1173 och -06 höjde man det med 100 kronor till.
  • h8him

Maximalt bidrag är 6250 nokk/månad eller max 25% av inkomsten om jag inte minns fel.

Svar på tråden Underhåll för 13 åring