• Lillsnörpa

Din tvååring ska vara utomhus en sommardag i skuggan utan kläder, smörjer du med solskyddd?

Som rubriken lyder under följande förutsättningar. En sommardag med växlande molnighet, alltså fint väder men inte helt klarblå himmel. Barnet ska vara ute hela dagen, eller säg åtminstone 10-14. Barnet kommer vara i skuggan i en plaskbadbalja som står på gräsmattan alternativt i skuggan på en stor träaltan (med nytt, ljust trä). Barnet kommer enbart vara i skuggan.

Barnet har ljus nordisk hy och är van att vara ute hela dagarna även i solen. Då alltid med solhatt o solskyddsfaktor 50 i ansiktet samt med långärmad, ljus T-shirt. Kinderna blir lite, lite röda vid enstaka tillfällen trots faktor 50. Barnet har varit utan kläder utan solskydd i solen på sen em/kväll (endast efter kl 16-17) men aldrig på dagtid. På dagtid i full sol har barnet korta stunder haft T-shirt med kort ärm och solskyddsfaktor 50 på armarna.

Smörjer du in barnet och i så fall hur? Motivera gärna svaret.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 09:22
    Hittills har 87.5% svarat att de hade smörjt eller haft solskyddskläder. Hoppas fler vill svara.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 12:49
    Om man aldrig skulle låtit barnet gå utan kläder med de förutsättningarna får man såklart svara så.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 08:42
    Tack för alla svar. 80% av de som svarat i skrivande stund hade skyddat barnet med solkräm och/eller kläder/solskyddskläder. Några av kommentarerna så här långt:

Skugga lär motsvara ca solskyddsfaktor 8 ( på en ljus träaltan lär det väl vara mycket sämre skydd än på en mörkgrön gräsmatta). Solstrålar passerar moln. Solen tar även i skuggan. En skriver att 15 min hade varit OK utan solskydd men inte 4 timmar som i exemplet. En annan skriver att man inte hade varit utomhus under de mest strålningsintensiva timmarna vid soligt väder. Om huden blir "bara lite röd" så har man ändå en solskada. Även enstaka solskador vid unga år kan leda till melanom.

Många skriver att de alltid skyddar sina barn oavsett om man är i skuggan eller ej. En del skriver att de alltid använder kläder eller solskyddskläder även i skuggan under de mest strålningsintensiva timmarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 09:27
    Vill tillägga att barnet i TS normalt är inomhus och äter lunch+sover mellan kl 12 och 14 på vardagar (dagis). Dagislediga dagar sover hon dock middag senare eller inte alls.

• Svar på tråden Din tvååring ska vara utomhus en sommardag i skuggan utan kläder, smörjer du med solskyddd?
  • Livshlädje

Jag avvaktar insmorning men håller uppsikt, och smörjer på om jag tycker huden ser påverkad ut. Jag försöker hålla balans mellan att smörja så lite som möjligt pga att krämerna innehåller så mycket osunt, och att rädda barnet från att bränna sig.

• Me o Mike

Jag har som vana nu på sommaren att smörja in barnen när dom ska ut och det är fint väder..
    Beroende på deras kläder så smörjer jag armar, axlar, rygg och ansikte.. Tror det är faktor 16-26 nånting..

• snoj

De få ggr om året vi är ute å badar använder jag en sån där solskyddsfaktor 40 dräkt+mössa på min son. Men smörjer ändå lite på kinder.

Jag resonerar som såhär - rätt om inte solkrämerna är det sundaste man kan ha på sina barns kroppar väger det inte upp för risken att de kan bli brända. Vi använder ju kanske det 10 ggr på ett år!

• Lillsnörpa
    snoj skrev 2009-08-10 08:30:06 följande:
    De få ggr om året vi är ute å badar använder jag en sån där solskyddsfaktor 40 dräkt+mössa på min son. Men smörjer ändå lite på kinder. Jag resonerar som såhär - rätt om inte solkrämerna är det sundaste man kan ha på sina barns kroppar väger det inte upp för risken att de kan bli brända. Vi använder ju kanske det 10 ggr på ett år!
    Sonen har alltså soldräkt även om han bara är i skuggan?
  • Me o Mike

Men hur vet man att ungen sitter still där?!

Lillsnörpa skrev 2009-08-10 08:52:45 följande:
    Sonen har alltså soldräkt även om han bara är i skuggan?
  • Gladhannapanna

Vi smörjer alltid in vår dotter med faktor 50 i ansiktet, armar och ben. Hon har solskyddsdräkt när hon badar. De gånger hon vill vara naken smörjer vi in hela henn. Vill inte riskera att hon bränner sig!!! Alltså även om det är lite mulet eller hon ska vara i skuggan. Det är lätt hänt att glömma av att hon inte är insmord om hon vill flytta sig till soligare plats!

• Lillsnörpa

Zack o Bella skrev 2009-08-10 08:55:29 följande:

Men hur vet man att ungen sitter still där?!
    Still i skuggan och inte springer iväg ut i solen menar du? I vårt fall så är det staket. Borde kanske skrivit det i TS?
  • Me o Mike

Aha! Ja men är det halvmulet och barnet ENBART är i skugga så kanske man inte behöver toksmörja..

Lillsnörpa skrev 2009-08-10 09:10:40 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-08-10 08:55:29 följande:
    Still i skuggan och inte springer iväg ut i solen menar du? I vårt fall så är det staket. Borde kanske skrivit det i TS?
  • Maria222

Ja i det läget hade jag självklart smörjt barnet. Solens strålar kommer även åt i skuggan.

Min pojke har 25% thailändskt i sig och det märker vi nu på sommaren. Förre smmaren var han i skuggan hela tiden, i år när han är 2 år har han solskyddskläder alternativt solskyddsmedel, det är väldigt korta stunder han är utan solskydd i solen, men trots det har han fått väldigt mycket färg. Han har inte blivit rosa alls, utan direkt brun. Precis som sin pappa :) Så om det hade varit min pojke som skulle vara i skugga nästan hela dagen hade jag inte smörjt.

Men eftersom han har ljust hår och blå ögon trodde vi nog att han skulle vara lite känsligare i huden...

Svar på tråden Din tvååring ska vara utomhus en sommardag i skuggan utan kläder, smörjer du med solskyddd?