• Lillsnörpa

Din tvååring ska vara utomhus en sommardag i skuggan utan kläder, smörjer du med solskyddd?

Som rubriken lyder under följande förutsättningar. En sommardag med växlande molnighet, alltså fint väder men inte helt klarblå himmel. Barnet ska vara ute hela dagen, eller säg åtminstone 10-14. Barnet kommer vara i skuggan i en plaskbadbalja som står på gräsmattan alternativt i skuggan på en stor träaltan (med nytt, ljust trä). Barnet kommer enbart vara i skuggan.

Barnet har ljus nordisk hy och är van att vara ute hela dagarna även i solen. Då alltid med solhatt o solskyddsfaktor 50 i ansiktet samt med långärmad, ljus T-shirt. Kinderna blir lite, lite röda vid enstaka tillfällen trots faktor 50. Barnet har varit utan kläder utan solskydd i solen på sen em/kväll (endast efter kl 16-17) men aldrig på dagtid. På dagtid i full sol har barnet korta stunder haft T-shirt med kort ärm och solskyddsfaktor 50 på armarna.

Smörjer du in barnet och i så fall hur? Motivera gärna svaret.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 09:22
    Hittills har 87.5% svarat att de hade smörjt eller haft solskyddskläder. Hoppas fler vill svara.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 12:49
    Om man aldrig skulle låtit barnet gå utan kläder med de förutsättningarna får man såklart svara så.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 08:42
    Tack för alla svar. 80% av de som svarat i skrivande stund hade skyddat barnet med solkräm och/eller kläder/solskyddskläder. Några av kommentarerna så här långt:

Skugga lär motsvara ca solskyddsfaktor 8 ( på en ljus träaltan lär det väl vara mycket sämre skydd än på en mörkgrön gräsmatta). Solstrålar passerar moln. Solen tar även i skuggan. En skriver att 15 min hade varit OK utan solskydd men inte 4 timmar som i exemplet. En annan skriver att man inte hade varit utomhus under de mest strålningsintensiva timmarna vid soligt väder. Om huden blir "bara lite röd" så har man ändå en solskada. Även enstaka solskador vid unga år kan leda till melanom.

Många skriver att de alltid skyddar sina barn oavsett om man är i skuggan eller ej. En del skriver att de alltid använder kläder eller solskyddskläder även i skuggan under de mest strålningsintensiva timmarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 09:27
    Vill tillägga att barnet i TS normalt är inomhus och äter lunch+sover mellan kl 12 och 14 på vardagar (dagis). Dagislediga dagar sover hon dock middag senare eller inte alls.

• Svar på tråden Din tvååring ska vara utomhus en sommardag i skuggan utan kläder, smörjer du med solskyddd?
  • lövet2

Jag smörjer aldrig mina barn. Å andra sidan har ingen av dem den där riktigt kritvita hyn som alltid blir röd och aldrig brun.

Just do as he says!
  • ploten
    Lillsnörpa skrev 2009-08-10 09:34:30 följande:
    Det är ju just det som är frågan, hur mycket skyddar skuggan.
    När vår son bara var ett par veckor gammal satt han ute i sin babysitter, i skuggan, under ett bord som dessutom var skuggat av en parasoll. Han hade kläder på kroppen men brände sig på kinderna och näsan så att huden flagnade av. Så "bra" skyddade skuggan en liten nyfödd bebis i det fallet...

Nu är sonen 2 år och inte lika känslig, men jag skulle definitivt smörja om han skulle vara ute så länge som 10-14, även om det bara var i skuggan (inte minst med tanke på den erfarenhet jag berättade om ovan). Vi smörjer med solskyddsfaktor 30, och i sommar har han fått fin brun färg i ansiktet och på armar och ben utan att bränna sig.
  • näradig
    Lillsnörpa skrev 2009-08-10 09:34:30 följande:
    Det är ju just det som är frågan, hur mycket skyddar skuggan.
    jag tror att det har ca solskydsfaktor 8 eller något sådant. inte mycket alltså.
  • Busbellan

Barnet i Ts hade jag smörjt, mina barn hade jag inte smörjt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Vasen

Ja, jag har två i det närmaste kritvita ungar, som blir röda som signalkräftor om det är halvmulet ute.

• Blå Flygare

Barnet i TS hade jag smörjt, mitt barn kanske eftersom det är just de timmarna. Åtminstone i början av sommaren.

Jag smörjde min dotter (3 år) i början av sommaren, men inget längre. Håller oss hellre inne mellan 11-14 och använda kläder som solskydd. Hon har inte bränt sig något.
    Det har heller inte lillebror (4 mån) trots att han nu sitter/ligger näck i skuggan allt som oftast. Så bra skyddar skuggan på morgonen/sen eftermiddag Han svettas så, så jag vill inte ha på honom mer än nödvändigt plus att han måste lufta rumpan några timmar varje dag. Alt hade varit att vara inne, och det hade vi ju fått vara om det visade sig att han inte tålde denna behandling. Men mina barn tål solen bättre än mig

• Norrland09

ang kemikalier så skulle jag gissa, rätt vilt, att dessa små kemikalier som man tillför huden under så kort period som några soldagar per år inte är ett dugg farliga. Dock är brännskador och hudcancer rätt allvarliga skador som uppkommer om man inte skyddar sina små.

Hur får man en tvååring att sitta i skuggan i flera timmar?!

Nä, är det finväder o bara lite moln så smörjs ungen.

• Mealla

Jag hade smorjt, jag smorjer alltid. Forstar inte vafor man i Sverige ar sa hysteriskt radd for sunblock. Ni vet val att man kan bli brand ordentligt aven i skuggan och att det ar varre att bli brand ju yngre man ar och att brannskador under ens livstid spas pa. UV stralningen nar fram aven i skuggan.

Damage from sun exposure is cumulative over one's lifetime. Cumulative exposure to the sun imparts damage to the epidermis (the outer layer) and the dermis, (the deeper layer where the skin's framework exists). Damage to the dermal layer changes the structural components, causing Elastin fibers to thicken and become more numerous. Collagen is damaged and degraded and 'reticulin' fibers appear throughout the dermis rather than outlining the specific dermal-epidermal junction

Riskerna med att branna sig overstiger vida riskerna med sunblock.

• Aros

Givetvis smörjs barnen in. Solen tar även om det är skugga. Har barnet solskyddskläder smörjer jag de delar av kroppen som inte är täckta.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
Svar på tråden Din tvååring ska vara utomhus en sommardag i skuggan utan kläder, smörjer du med solskyddd?