-
Postis skrev 2009-08-11 18:17:18 följande:SysterAnna: Jag är jätteintresserad av en träff, men känner att jag inte orkar ta tag i att ordna en. Någon annan med överskottsenergi kanske gör det...?
-
Haha, skadeglädjen är den bästa glädjen... Jag gråter av skratt:
"> -
Det är Tomas och hans (i det här fallet också min) humor.Singha01 skrev 2009-08-11 21:53:19 följande:Var hittar du allt........*fniss*
-
Oktober låter väl bra och jag är gärna med och försöker fixa till något Singha
Drew: Fantastiskt mycket grattis! -
Mirakelträff 17/10 i Arboga
Singha + 2 barn
Horribly + 2 barn -
Postis: Vad trist. Jag känner ju igen det hela dock, från motsatt perspektiv. Ture är inne i värsta "göra illa andra" perioden och det är jättetröttsamt. Jag längtar tills det blir dagis i morgon så de äldre flickorna och pojkarna får "tukta" honom litegrann, samt att jag kan få en paus själv under de tre timmarna han får vara där. Dock är det svårt det där med hårdhänthet, jag tolerar det inte en sekund, men vad gör man om de inte slutar med det? Jag tycker att man vid 3 års ålder borde börja vara lite mer försiktig, eller jag förutsätter att Ture tills dess är så pass mogen att han förstår att han inte får slåss, knuffas osv. Någon här med äldre barn som var lite ruffliga som små, hur är det nu? Och hur hanterade ni det?
-
Apropå det här med barn och slåss och knuffande, så har jag fått stort hjälp av följande svar i en annan tråd. www.familjeliv.se/Forum-15-314/m43986508.html
Ture är ju en sådan som tyvärr agerar genom att t.ex knuffas. För mig hjälpte det att läsa att beteendet är helt normalt och att jag gör helt rätt som hjälper Ture så ofta och mycket det bara går med att styra upp leken med andra. Min tro är att han växer ur beteendet om jag fortsätter vara konsekvens i att det aldrig är OK att slåss, knuffas osv och att hans utveckling gör att han själv förstår det. -
Singha: Nä, det är riktigt svårt emellanåt.
-
Mysgos: Jag förstår inte heller. Men jag antar att hon kanske är trött på att hennes åsikter om något alltid leder till en diskussion? Det mesta här glider ju liksom bara igenom utan att vi argumenterar eller diskuterar det direkt ingående (vilket är synd kan jag tycka).
-
Vill bara förtydliga, eftersom diskussionen verkar röra sig mot barn som slåss med "vilje", att Ture knuffas går, i dagsläget iaf, inte att separera från leksaker. Alla barn jag träffat hittills har använt våld i olika situationer, inte för våldet i sig utan för att uttrycka känslor som de inte kan förmedla med språket. Ture kan helt enkelt inte hantera detta att förhandla om leksaker, och vill gärna ha alla leksaker för sig själv. Han är helt enkelt inte riktigt mogen att dela sina leksaker, utan leker helst ensam. Ture slåss ju inte för slåendets skull, utan för att han inte kan hantera att andra leker med "hans" leksaker. Det bör man ju förklara för de barn som är inblandade när situationer uppstår. Det är dem känslorna vi som föräldrar måste förklara, hjälpa till att sätta ord på. T.ex Nu knuffade Ture dig för han så gärna ville leka med saken som du just nu lekte med, men det är inte OK att knuffas utan han ska ju fråga om han får låna den av dig osv osv. Inte enbart fokusera på "våldet" som inte alls är våld, utan ett sätt att hantera en situation som iaf Ture inte är mogen för ännu.
Nu ska vi gå på dagis igen!