• Asia1

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

Hej! Jag är inte förälder, men jobbar med ungdommar som har autism och utvecklingsstörning. Det bästa jobbet nånsin! Det finns så mycket att lära sig så jag vet inte vart jag ska börja! Jag har jobbat i knapt 10 år med barn/ungdommar innom autismspektrat men ändå bara skrapat på ytan känns det som. Några ungdomar har gåt på dieter men merparten har inte det. Inte heller många har fått intensiv träning. Jag läser med spänning och lust att lära mer, mer mer!

• Asia1
    Krickeline skrev 2009-08-14 13:07:35 följande:
    Hej Asia och välkommen hit!Vi har träffats en gång, på sjalträff i Vallentuna. Du var där med din då nästan nyfödda L. Du berättade att du jobbade på ett aspergerboende i kyrkbyn där jag bor. Jag tyckte det lät intressant men fick inte tillfälle att fråga mer. Vad jag inte visste då var att min lilla tjej som var med på träffen -som då var tre år- skulle få aspergerdiagnos ett halvår senare... Kan du berätta lite om hur de ungdomar du jobbar med är; vilka är de största problemen för dem, kommer de att klara sig på egen hand som vuxna, ser du skillnad på dem som har gått på diet och fått intensivträning som barn respektive de som inte fått det? Jag tycker det är jätteintressant att höra dina perspektiv som jobbat länge med detta. Jag har läst enormt mycket litteratur om AS, men inte så mycket praktisk erfarenhet förutom från det jag lärt mig av mitt eget barn.
    hej! jag kommer inte på vem du är! jag jobbar med ungdomar som har autismdiagnos i kombination med utvecklingsstörning. av AS har jag lite mindre erfarenhet. Av de ungdomar som gått på diet har jag faktiskt inte sett någon förändring alls. jag vet däremot att den ena mamman slarvade med gluten och en annan familj började införa mjölk i kosten igen efter kanske ett år. Det kan ju ha med saken att göra. De barn som fått intensiv träning var ganska små när jag jobbade med dem. men man märkte på vissa en vilja att jobba för belöning, och i viss mån mer vilja till interaktion.
  • Asia1
    Krickeline skrev 2009-08-14 19:30:51 följande:
    Tack för svar! Nej jag förstår att du inte minns mig. Vi träffades rätt kort och bara en gång, hemma hos Groover på sjalbarnsajten Jag hade fullt upp med att hålla koll på dottern så jag fick inte så mycket chans att prata med folk.
    Ja jag antog att det va där och min hjärna arbetar förfullt med att komma ihåg alla ansikten. Inte jättelätt!
  • Asia1
    kaffemamma skrev 2009-08-25 10:55:16 följande:
    vill bara dela med mig vad en erfaren mamma skrev til mig: "Jag har som sagt prövat allt men de terapier som har fungerat hittills är CST, HBOT och Neurofeedback. Förutom diet."
    nu känner jag mig okunnig men vad står förkortningarna för?
  • Asia1
    Krickeline skrev 2009-08-25 18:45:51 följande:
    Kan bara svara för HBOT: det är behandling där man ger barnet syrgas under tryck ( i en tryckgaskammare). Erbjuds inte till autistiska barn via sjukvården idag, men många svenska familjer har åkt utomlands och behandlat sina autistiska barn med HBOT där. Googla på HBOT och Victor så får du upp en svensk mammas blogg som fint beskriver hur deras som utvecklats enormt av behandlingar han fått i Turkiet.
    Tack! JAg kännde igen förkortningen men kom inte på vad det va. Ska genast Googla! Jag arbetar med en tjej som har behandlats i tryckkammare just i Turkiet. Tyvärr verkar det inte ha gett något resultat.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5