Krickeline skrev 2009-08-14 13:07:35 följande:
Hej Asia och välkommen hit!Vi har träffats en gång, på sjalträff i Vallentuna. Du var där med din då nästan nyfödda L. Du berättade att du jobbade på ett aspergerboende i kyrkbyn där jag bor. Jag tyckte det lät intressant men fick inte tillfälle att fråga mer. Vad jag inte visste då var att min lilla tjej som var med på träffen -som då var tre år- skulle få aspergerdiagnos ett halvår senare... Kan du berätta lite om hur de ungdomar du jobbar med är; vilka är de största problemen för dem, kommer de att klara sig på egen hand som vuxna, ser du skillnad på dem som har gått på diet och fått intensivträning som barn respektive de som inte fått det? Jag tycker det är jätteintressant att höra dina perspektiv som jobbat länge med detta. Jag har läst enormt mycket litteratur om AS, men inte så mycket praktisk erfarenhet förutom från det jag lärt mig av mitt eget barn.
hej! jag kommer inte på vem du är! jag jobbar med ungdomar som har autismdiagnos i kombination med utvecklingsstörning. av AS har jag lite mindre erfarenhet. Av de ungdomar som gått på diet har jag faktiskt inte sett någon förändring alls. jag vet däremot att den ena mamman slarvade med gluten och en annan familj började införa mjölk i kosten igen efter kanske ett år. Det kan ju ha med saken att göra. De barn som fått intensiv träning var ganska små när jag jobbade med dem. men man märkte på vissa en vilja att jobba för belöning, och i viss mån mer vilja till interaktion.