• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • kaffemamma

åh, jag blir galen av alla dessa aspekter på olika dieter. Vi har ju gått från GF / CF / SF till SCD under en månad i sommar, nu gått tillbaka till den första men med fortsatt begränsade kolhydrater. När vi tog bort kolhydraterna i så stor utsträckning så blev mycket mat baserad på mandelmjöl och nu har han istället fått problem med för höga oxalathalter är jag ganska övertygad om. Mandlar har väldigt hög oxalathalt. Problemen yttrar sig så att han kissar i sängen jätteofta, har aldrig gjort förut och igår hade han ont i snoppen och sprang och kissade säkert 15 gånger efter varandra. Jag ringde sjukvårdsupplysningen - som inte hade någon info om oxalater så klart - för att fråga om det kunde vara något med urinvägar eller njurar, men idag verkar det vara borta och då tyckte de inte vi behövde kolla. Så nu ska jag försöka mig på att tänka low-oxelate diet kombinerat med GF / CF / SF och en släng av SCD. Puh. Bara som en liten varning om ni tänker minska på kolhydraterna: tänk på att inte överdosera nötter/mandlar!

• Alice Alice

vill fråga om någon här har två söner med autism. det tycks ju vara ärftligt och mer framträdande hos pojkar. i höst börjar vår utredning.

• plilja

Jag har läst att några ger sina barn magnesium som kosttillskott. Undrar om man märkt någon skillnad på barnen efter att de fått magnesium en tid? Vad heter i så fall magnesiumtillskottet ni ger?

• kaffemamma

Magnesium ingår i de flesta kalciumtillskott, så därigenom har vår pojke fått det så länge vi kört dieten. Nu har vi ökat dosen: enligt DAN läkaren ska han ha 600 mg magnesium och 1000 mg kalcium per dag. Han går så mycket upp och ner och fram och tillbaka på alla möjliga sätt så det är svårt att säga vad som ger vad tyvärr. Nu var magnesium extra viktigt när vi tycks ha fått oxalat problem. Kissandet i sängen har blivit bättre sen magnesiumdosen höjts i alla fall.

• Jonathanmamma

Magnesium har jag börjat med sedan jag fick tips av en aktad medlem på AFF om det. Vi började i juni och Jonathan har utvecklats hur mycket som helst under sommaren - pratar mera etc. Däremot får han ont i magen av tabletterna och jag har nu gått ner på litet mindre än en halv tablett men jag tycker att effekten avtar också - har du något råd där Kaffemamma?? Kanske något annat tillskott??

Skulle även vilja höra mig för om B12 - någon som har prövat det som kosttillskott och var man i så fall får tag i det?

Någon som har gjort prover via Scandlab??

MVH
    Anna

• kaffemamma

Här var en bra artikel om kost och kostillskott vid autism: www.nourishinghope.com/FitParentAutismDietArticle.jpg

Anna, vi har gjort Scanlab tester och sen har den Norske Dan läkaren utgått från dem i den behandling han har föreslagit. Vi har inte extra B12 än så länge, det finns i liten mängd i multivitaminen han får, men jag tror du kan hitta det i hälsokosten. Kanske ska du testa annat Magnesiumtillskott- annat märke helt enkelt? Eller en kombinationstablett med kalcium? Eller om det har att göra med om man ska ta det till eller mellan måltiderna? I artikeln ovan skriver de lite om vanliga tillskott. Men jag tror att det är bra att göra individuell bedömmning för varje barn beroende på brister osv.

Vad är AFF förresten?

• kaffemamma

hörrni, igår hittade jag recept på en jättegod glass som var allt: GF / CF, SCD, Low oxalat. på den här sidan: www.lowoxalate.info/recipes.html

kan däremot inte rekommendera cocosbrödet - eller så var det fel på doseringen på honung - blev på tok för sött - jag försöker göra skorpor av det. Ett annat tips om ni liksom jag bakar en hel del misslyckat GF CF bröd som ingen gillar: det mesta blir gott om man skär små stavar och steker i olivolja och salt, och ibland vitlök....

• Pink

Hej!
    Ny här på tråden. har en son som är under utredning. har ännu inte fått ngn diagnos. Eftersom han har eb´n känslig mage har vi börjat med en mjölkoch glutenfri diet har även tillskott av vitaminer och magnesium och då b12. ger även omega 3. Han har gjort stora frfamsteg redan efter ett par dagars diet och pratar mer och mer för varje dag nu. Annars har han ett eget språk och väldigt konstiga läten. Vem är denna Norske DAN läkaren?

• Pink

Sorry! Läste lite slarvigt. Hittat hemsidan nu.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2009-08-12 12:18:22 följande:
    Vad är AFF förresten?
    Det är den andra stora föräldrasajten, www.alltforforaldrar.se/ Där finns ett forum för autismspektrum. Både de som har diagnos själva och de som har barn med spektrumdiagnos deltar i den. Det är dock inte så många med små barn där.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5