• cruz

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

Varför vill han att ni ska avstå vaccination? Det låter ju rätt farligt när det gäller sjukdomar som polio, stelkramp och difteri? Eller menar han på att om pojken fått tidigare vaccinationer så har han ett tillräckligt bra skydd? Om det beror på rädsla för kvicksilver så får man ju i sig betydligt högre halter av kvicksilver genom att äta östersjöfisk tex.

• cruz

Kaffemamma: OK, vad jobbigt. Mässlingsprutan innehåller ju levanande försvagat vaccin liksom BCG sprutan och bör nog inte ges till barn med försvagat immunförsvar. Men poliovaccinet som används i Sverige är avdödat och ska vara ofarligt för högriskgrupper. Men kolla upp med vaccinationsexpert för säkerhets skull.

• cruz

Menar levande försvagat virus (angående MPR) såklart.

• cruz

Kaffemamma: Skönt, då borde det vara OK att ge 5-års vaccinationen (det är bara MPR och BCG som ges som levande här, de andra är avdödade virusdelar och rekombinanata vacciner och ofarliga för de flesta). Smittskyddsinstitutet och socialstyrelsen har info om de olika typerna av vacciner som ges i Sverige och vilka kontraindikationer som finns.

• cruz

Min kollegas sambo håller på (tillsammans med några andra) att starta ett projekt angående ridterapi och handikappade barn (framför allt autistiska barn om jag har förstått det hela rätt). Det kommer att vara ett slags forskningsprojekt och jag vet inte riktigt var själva ridningen kommer att ske, men jag vet att min jobbarkompis sambo varit ute i Järna på studiebesök. De söker anslag för detta projekt, vilket betyder att det är gratis för de barnen som deltar i studien. Tyvärr vet jag inte mer än så men jag ska ta reda på mer så fort jag kan. Återkommer.

• cruz

Kaffemamma: Har inte hört något mer om dietstudierna. Inget är publicerat ännu i alla fall.

• cruz

Vad säger ni om riskerna med att ta Omega 3 under pågående influensaepidemi? Detta är nyligen publicerat i Läkartidningen:

NYA RÖN

Omega 3-tillskott bör sannolikt undvikas under influensapandemin
    Magnus Lindskog
    med dr, enheten för klinisk farmakologi, Uppsala universitet

Ett tillräckligt intag av omega 3-fettsyror i vår kost är viktigt såväl för normal utveckling av det lilla barnets hjärna som för att bibehålla hälsan hos vuxna individer. Vetenskapliga studier har visat gynnsam effekt på flera normalfysiologiska funktioner såsom syn och minnesförmåga samt på hjärtats retledningssystem och blodfetter. Det finns även epidemiologiskt stöd för att ett högt omega 3-intag sannolikt skyddar mot uppkomst av vissa tumörsjukdomar. Studier talar dessutom för att omega 3-syror kan dämpa inflammatorisk aktivitet.

På molekylär nivå medieras ome­ga 3-syrornas effekter sannolikt via flera mekanismer såsom genreglering och förändrad balans mellan prosta­glan­diner och leukotriener samt genom direkta effekter på cellmembranernas struktur och funktion. I vår diet är fet fisk från kalla hav särskilt rik på omega 3-syror.

Är omega 3-syrorna då alltigenom nyttiga och sjukdomsförebyggande? Om man får tro hälsokosttillverkarna tycks det vara så. Under den nu allt snabbare accelererande influensapandemin kan det emellertid vara av vikt att belysa en potentiell hälsorisk med omega 3-syrorna.

Jämfört med vanlig influensa karakteriseras den nya influensan (H1N1) bl a av att individer som insjuknar drabbas av mer uttalade skador på luftvägsslemhinnan, och de tycks ha högre risk för aggressivt förlöpande viral pneumoni.

Det är i detta sammanhang relevant att sammanfatta en handfull vetenskapliga studier som talar för att infektionsförsvaret, i synnerhet det antivirala immunsvaret, tycks hämmas av omega 3-syror. Redan 1999 visades att möss som givits fiskolja och sedan infekterats med influensavirus hade signifikant högre virusnivåer, sänkt produktion av inter­feron-γ och försämrad produktion av specifika IgA- och IgG-antikroppar jämfört med djur som fått standarddiet [1]. Samma forskargrupp kunde senare visa att fiskolja försämrar cytotoxiciteten hos virusspecifika T-lymfocyter i möss [2].

I en studie av friska unga män ledde omega 3-tillförsel (dokosahexaensyra) till signifikant reduktion av dels NK-cellsaktivitet, dels sekretion av cytokiner som IL-1β och TNFα [3]. I en kohortstude där födointaget hos 83 000 friska amerikanska kvinnor följdes prospektivt under tio år med hjälp av validerade enkäter fann man att ett högt intag av omega 3-syror ökade risken för samhällsförvärvad pneumoni med 24 procent jämfört med ett lågt intag [4].

I juninumret av tidskriften Nutrition visar nu en forskargrupp från University of North Carolina att möss som under två veckor fått en diet berikad med omega 3-syror och sedan infekterats med in­fluensavirus (influensa A/Puerto Rico/8/34) uppvisade 40 procent högre mortalitet än möss som fått en kontrolldiet [5]. Författarna visar även att virusbördan i försöksdjurens lungor var 70 procent högre i omega 3-gruppen än i kontrollgruppen. Lungorna från försöksdjur som fått fiskolja hade signifikant färre CD8-positiva T-celler och ett minskat mRNA-uttryck av flera typer av interleukiner såsom TNFα och IL-6 än de djur som fått standarddiet. Av de försöksdjur som överlevde infektionen behövde möss som fått omega 3-berikat foder signifikant längre tid för återhämtning än kontrolldjuren.

Sammanfattningsvis finns nu flera välgjorda försöksdjursstudier som samstämmigt talar för att omega 3-tillskott försämrar immunsvaret mot influensavirus. Studier på människa talar likaledes för att den antivirala immuniteten försämras av dessa populära kosttillskott. Även om större kliniska studier ännu saknas bör försiktighetsprincipen tillämpas. Med tanke på den rådande influensapandemin bör läkarkåren ta ansvar för att avråda från omega 3-tillskott i nuläget.

1. Byleveld PM, et al. J Nutr. 1999;129:328-35.

2. Byleveld M, et al. Clin Exp Immunol. 2000;119:287-92.

3. Kelley DS, et al. Lipids. 1999;34:317-24.

4. Alperovich M, et al. Nutrition. 2007;23:196-202.

5. Schwerbrock NM, et al. J Nutr. 2009;139(8):1588-94.

• cruz

SaramedM: Jag lutar nog också åt att låta bli att ge Omega3 så länge.

• cruz

Hej alla .

Kul att träningen går framåt för endel iaf! Här tycker jag inte att språkutvecklingen går så fort framåt längre, som det gjort tidigare. Det som glädjer mest nu är att Max mer och mer börjar bjuda in oss i lek. Igår bad han mormor att springa tafatt tillsammans med honom. Mig kommer han ofta och hämtar och vill leka "tvättmaskin" (ny favoritlek och nytt intresse). Vi brukar också bygga "torn" av lego som vi sedan leker tåg med. I dessa lekar immiterar han mig spontant när jag försöker lägga in nya saker för att utveckla leken, plus att han själv lägger in saker som han snappat upp ifrån sina favoritprogram på TVn. Det tråkiga som hänt är att självskadebeteendet med att dunka huvudet i golvet kommit tillbaka. Han har väldigt mycket utbrott öht och vi har svårare än någonsin att avbryta en pågående aktivitet.

När det gäller projektet med ridterapin så vet jag fortfarande inte så jättemycket, mer än att det planeras att starta till våren och kommer att vara både i Enskede och Hässelby. En av de ansvariga för projektet heter Pia och hon har en hemsida: www.stiftelsenhippocampus.se. Jag har dock fått tag på ett tfn nummer till hennes assistent som jag ska kontakta för att få mer info (har inte kommit till skott ännu). Vad jag förstår så kommer de ha ett föräldramöte för intresserade i januari. Det som är tråkigt är att de kommer att använda hyrda hästar till ridterapin. Dessa hästar är inte specialtränade på samma sätt som hästarna i Järna och det kan ju naturligtvis dra ned kvalitén. Å andra sidan så ligger ju Enskede och Hässelby bekvämligt nära jämfört med Järna.

Vad intressant workshopen om floortime låter! Är det någon som ska gå?

En fråga till: Har era barn med autism gått igenom trotsåldern på liknande sätt som "vanliga " barn?

• cruz

Hej allihopa. Jag ska läsa ikapp och återkommer sedan. Ska kolla om jag får tag på artikeln, Kaffemamma. Vi fick barn i tisdags och njuter av nyfödd bebis just nu, så jag är inte inloggad allt för ofta.

När det gäller kritiken mot hab och deras enkelspårighet när det gäller träningsprogram så håller jag med, men jag tycker det är tråkigt om folk avstår ifrån IBT i dagsläget bara för att de är rädda för att det går till som det gjorde enligt Lovaas. Jag själv tvekade till att hoppa på IBT just pga av detta. Nu valde jag att ge IBTn en chans och hittills har jag inte ångrat mig. Jag ska någongång (när jag få tid) filma hur vi tränar och lägga upp på youtube. Det är fullt möjligt att träna IBT utan att kränka barnet eller att tvinga det. Träningen ska vara lustfylld och lekfull och anpassad efter barnet. Sedan så finns betydligt nyare forskning som stödjer IBT, bla studier av Svein Eikeseth, men även många fler. Men jag håller med om att habiliteringen behöver vidga sina vyer och även intressera sig för andra träningssätt.

Jag tycker IBT är OK, men inte optimalt och jag som många andra är intresserade av fler alternativ också. Men har man chansen att med habiliteringens hjälp, tillsammans med förskolan kunna få till tidig intensivträning baserad på TBA så bör man absolut överväga att prova. Det är det enda som finns i dagsläget och det är absolut inget dåligt alternativ. Min son har diagnosen autistiskt syndrom med en utvecklingsförsening. Han hade inget språk då han fick diagnosen (några enstaka ord bara). På dagis låg han bara på golvet och drog eller snurrade leksaker framför sig. Hemma gjorde han oftast också samma sak. Gissa om hans utveckling har exploderat efter 8 månaders intensivträning bara! Nyss kom han fram till mig, tog mig i armen, tittade mig i ögonen och sade: "Mamma, vill kolla på bebisen". Jag lyfte upp honom så att han kunde titta på lillebror som låg i vagnen. Då klappade han sin lillebror på huvudet ochvar så nöjd.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5