• SaramedM

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

Vaccineras man vid 5 år ålder? vi har inte ens blivit kallade dit och M fyllde i maj!

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-08-25 10:55:16 följande:
    vill bara dela med mig vad en erfaren mamma skrev til mig: "Jag har som sagt prövat allt men de terapier som har fungerat hittills är CST, HBOT och Neurofeedback. Förutom diet."
    Vad står CST coh Neurofeedback för?

Ja jag kan inte nog understrycka vilken betydelse dieten har haft för oss
  • SaramedM
    zelia skrev 2009-09-02 15:27:47 följande:
    Min kollegas sambo håller på (tillsammans med några andra) att starta ett projekt angående ridterapi och handikappade barn (framför allt autistiska barn om jag har förstått det hela rätt). Det kommer att vara ett slags forskningsprojekt och jag vet inte riktigt var själva ridningen kommer att ske, men jag vet att min jobbarkompis sambo varit ute i Järna på studiebesök. De söker anslag för detta projekt, vilket betyder att det är gratis för de barnen som deltar i studien. Tyvärr vet jag inte mer än så men jag ska ta reda på mer så fort jag kan. Återkommer.
    ja, vad spännande, här har du fler friviliga!

M rider då och då men helt privat och lite för sällan egentligen men hon tycker väldigt mycket om det
    vi har valt bort grupper utan rider med min kusin på en liten ponny
    Första gången var hon väldigt tveksam och jag trodde inte hon skulle prova men sen vill hon inte gå av
    Numer travar hon som hon aldrig gjort annat( mycket motion för den som leder mao)
  • SaramedM

hm....

Jag måste säga att jag nog inte kommer att fortsätta ge M omega 3 så länge influensan pågår

zelia skrev 2009-09-05 21:31:36 följande:
    Vad säger ni om riskerna med att ta Omega 3 under pågående influensaepidemi? Detta är nyligen publicerat i Läkartidningen:NYA RÖNOmega 3-tillskott bör sannolikt undvikas under influensapandeminMagnus Lindskogmed dr, enheten för klinisk farmakologi, Uppsala universitet Ett tillräckligt intag av omega 3-fettsyror i vår kost är viktigt såväl för normal utveckling av det lilla barnets hjärna som för att bibehålla hälsan hos vuxna individer. Vetenskapliga studier har visat gynnsam effekt på flera normalfysiologiska funktioner såsom syn och minnesförmåga samt på hjärtats retledningssystem och blodfetter. Det finns även epidemiologiskt stöd för att ett högt omega 3-intag sannolikt skyddar mot uppkomst av vissa tumörsjukdomar. Studier talar dessutom för att omega 3-syror kan dämpa inflammatorisk aktivitet. På molekylär nivå medieras ome­ga 3-syrornas effekter sannolikt via flera mekanismer såsom genreglering och förändrad balans mellan prosta­glan­diner och leukotriener samt genom direkta effekter på cellmembranernas struktur och funktion. I vår diet är fet fisk från kalla hav särskilt rik på omega 3-syror.Är omega 3-syrorna då alltigenom nyttiga och sjukdomsförebyggande? Om man får tro hälsokosttillverkarna tycks det vara så. Under den nu allt snabbare accelererande influensapandemin kan det emellertid vara av vikt att belysa en potentiell hälsorisk med omega 3-syrorna.Jämfört med vanlig influensa karakteriseras den nya influensan (H1N1) bl a av att individer som insjuknar drabbas av mer uttalade skador på luftvägsslemhinnan, och de tycks ha högre risk för aggressivt förlöpande viral pneumoni. Det är i detta sammanhang relevant att sammanfatta en handfull vetenskapliga studier som talar för att infektionsförsvaret, i synnerhet det antivirala immunsvaret, tycks hämmas av omega 3-syror. Redan 1999 visades att möss som givits fiskolja och sedan infekterats med influensavirus hade signifikant högre virusnivåer, sänkt produktion av inter­feron-γ och försämrad produktion av specifika IgA- och IgG-antikroppar jämfört med djur som fått standarddiet [1]. Samma forskargrupp kunde senare visa att fiskolja försämrar cytotoxiciteten hos virusspecifika T-lymfocyter i möss [2]. I en studie av friska unga män ledde omega 3-tillförsel (dokosahexaensyra) till signifikant reduktion av dels NK-cellsaktivitet, dels sekretion av cytokiner som IL-1β och TNFα [3]. I en kohortstude där födointaget hos 83 000 friska amerikanska kvinnor följdes prospektivt under tio år med hjälp av validerade enkäter fann man att ett högt intag av omega 3-syror ökade risken för samhällsförvärvad pneumoni med 24 procent jämfört med ett lågt intag [4]. I juninumret av tidskriften Nutrition visar nu en forskargrupp från University of North Carolina att möss som under två veckor fått en diet berikad med omega 3-syror och sedan infekterats med in­fluensavirus (influensa A/Puerto Rico/8/34) uppvisade 40 procent högre mortalitet än möss som fått en kontrolldiet [5]. Författarna visar även att virusbördan i försöksdjurens lungor var 70 procent högre i omega 3-gruppen än i kontrollgruppen. Lungorna från försöksdjur som fått fiskolja hade signifikant färre CD8-positiva T-celler och ett minskat mRNA-uttryck av flera typer av interleukiner såsom TNFα och IL-6 än de djur som fått standarddiet. Av de försöksdjur som överlevde infektionen behövde möss som fått omega 3-berikat foder signifikant längre tid för återhämtning än kontrolldjuren. Sammanfattningsvis finns nu flera välgjorda försöksdjursstudier som samstämmigt talar för att omega 3-tillskott försämrar immunsvaret mot influensavirus. Studier på människa talar likaledes för att den antivirala immuniteten försämras av dessa populära kosttillskott. Även om större kliniska studier ännu saknas bör försiktighetsprincipen tillämpas. Med tanke på den rådande influensapandemin bör läkarkåren ta ansvar för att avråda från omega 3-tillskott i nuläget.1. Byleveld PM, et al. J Nutr. 1999;129:328-35.2. Byleveld M, et al. Clin Exp Immunol. 2000;119:287-92.3. Kelley DS, et al. Lipids. 1999;34:317-24.4. Alperovich M, et al. Nutrition. 2007;23:196-202.5. Schwerbrock NM, et al. J Nutr. 2009;139(8):1588-94.
  • SaramedM
    zelia skrev 2009-09-05 22:41:20 följande:
    SaramedM: Jag lutar nog också åt att låta bli att ge Omega3 så länge.
    Jag vet alla fördelar men vågar inte riktigt riskera att dessa nackdelar finns just nu
  • SaramedM

Jag tycker M har konstant trotsålder .....

Är det någon härifrån som ska på BAN träffen imorgon?

• SaramedM

Länge sen jag skrev nått vettigt men nu har jag nått vägs ände med mina tankar

M är så svullen igen om magen, har mer eller mindre samma som innan vi började med GF/CF diet och hon har ont nästan varje dag
    Hon har inte gått upp i vikt utan stått still coh blivit längre så hon borde verkligen inte ökat midjemåttet( hon är rätt stor så många reagerar inte på att hon är svullen)

Mycket strul med magen också, förstoppningar och små små harpluttar.
    Vilket skiljer sig från hur det var innan dietet, då var hon lös jämt.
    Eksemet som hon haft hela livet på rumpan, fult, rött och ilsket
    Ett eksem som ingen läkare kan förstå att hon har ju där! Inkl läkaren på autismcenter, hon hade inte sett nått liknande
    Det eksemet vart bättre ett tag isamband med att vi tog bort gluten och mjölk

Nu är det jätteilla, har varit det länge trots alla möjliga försök att få bort det.

Min känsla i magen är att det är nått mer hon inte tål men vad? kan man på nått sätt få svenska läkare att skriva remiss för samma prover som scanlab gör?

Alla de "vanliga" allerigproverna är tagna och utan anmärkning

Vad gör jag nu? hur ska man gå vidare med detta?

• SaramedM
    Nilsfar skrev 2009-09-29 16:15:40 följande:
    Har du testat att undvika soja också. Tillsammans med gluten och mjölk hör det till de vanligaste födoämnen som våra barn har problem med.
    ja, hon äter ingen soja mer än väldigt sällan(grädde på tårta på kalas och då verkar hon inte reagera)

Men tack ändå

jag funderar mig galen just nu
  • SaramedM

Idag är hon ännu mer spänd, det är som en trumma! Hade hon varit smal och tunn hade man sett bättre hur svullen hon är, nu syns det inte för utomstående eftersom hon är så kraftig.

Helt sjukt, har gett henne lite magmassage nu och det släppte det värsta men vad jag lider med henne just nu

Små barn med kolik ger man ju ibland akupunktur, kanske man kan testa det?

• SaramedM
    Nattljus skrev 2009-10-02 14:01:03 följande:
    Filmen är verkligen förskräcklig. Vi har tränat IBT i två år och jag känner inte igen mig överhuvud taget i sättet de bemöter barnen på i filmen. Jag vet att du är anhängare av son-rise pedagogiken och jag tycker också den pedagogiken verkar bra på många sätt, men man kan inte jämföra rakt av med det de ser på filmen och hur IBT metoden tillämpas och lärs ut idag. Oavsett vilken "träningsmetod" man använder för att hjäpa sitt barn, så får man inte glömma bort att respektera barnets integritet och självbestämmande, det är oerhört viktigt och det har dem på filmen missat totalt. Jag tycker också att de borde erbjuda fler alternativ på habiliteringen, men jag tycker det är fel att ta denna film som ett exempel på hur IBT går till, det känns lite som skräckpropaganda. Själv tror jag det viktigaste är att vara öppen för att alla barn är olika och svarar olika på olika träningsupplägg. Därför tror jag det är viktigt att erbjuda ett bredare utbud, och vi är också olika som föräldrar.För vår son har IBT -träningen varit väldigt positiv. IBT liknar ju mycket vanligt skolarbete, man har olika uppgifter att träna på, bygger på kunskap succesivt eftersom. Jag ser inte IBT- träningen som ett förhållningssätt i vardagen, som man nog kan kalla Son-rice, utan som en möjlighet att mer strukturerat sätt ge barnet träning. För vår del har stor fokus varit att utveckla språket, nöta in ljud osv. Vår pojke har alltid velat kommunicera, först med teckenspråk och så småningom med ord. Vi har stimulerat språkutvecklingen på många sätt och IBT har varit en del. Idag är föräldrar ofta mycket pålästa och kunniga, och jag tror få "köper" ett koncept till 100% och sedan följer det. Man ser till sitt barns bästa och anpassar träning/förhållningsätt efter barnet, det är jag övertygad om.
    Jag tror inte heller att detta är vad som lärs ut idag men jag måste säga att vissa filmklipp jag såg under första steget på HAB också gjorde mycket illa till mods
    Framför allt minns jag filmen om Pecs och där barnet kommunicerar, ignoreras eftersom det är fel sätt enligt metoden och sen den andra vuxna med sina händer hjälper barnet att göra rätt och då ges belöningen ( jos tror jag)
    Vilket klippet med mamma(?) och den lilla flickan och tränaren som ger yogurt påminner väldigt mycket om
  • SaramedM
    Nilsfar skrev 2009-10-05 21:36:42 följande:
    Jag gillar faktiskt den bäst också. Beställde tio ex av den boken i förra veckan för att ha i personal&kundbiblioteket för utlåning.Förra Julen fick föräldrarna till våra kunder med autism just den boken i julgåva En liten rättning. Raun, som är vd på OI idag har inte skrivit några böcker. Det är hans pappa som skrivit dem, Bears, eller Barry Neil som han kallade sig tidigare. Däremot var Raun naturligtvis huvudpersonen i en av dem Bears har ju väldigt mycket fokus på attityden och hur man jobbar med den i sina böcker. Det tog ett tag att ta till sig den men efterhand så insåg jag ju att det är den biten som gör hela skillnaden om det skall fungera för mig eller assistenterna både i och utanför lekrummet.
    Går den att beställla via Option?
  • SaramedM
    Busfrömamman skrev 2009-10-06 08:43:05 följande:
    När jag läser de olika rubrikerna så tycker jag det borde vara så självklart, ska beställa boken. Läser Bears bok nu samtidigt som Engaging Autism för att få lite större inblick. Är fortfarande förvirrad, undrar ibland om det någonsin går över, angående vår dotters träning.... Vissa saker av habiliteringens ibt tycker jag går bra. KOm övningar går bra för där snurrar jag henne i luften eller blåser henne i nacken så det gillar hon och tar initiativ till själv Är säkert inte IBT då? "Titta där" går också bra för jag lägger ut tidningar som hon älskar att bläddra i och då tittar hon där jag pekar. Däremot inte om jag använder spec.pedagogens bild på en solros... Blev bekymrad när personalen på förskolan berättade om att E visar att hon vill att de ska sjunga I ett hus. Kul tyckte jag och att de då gör det många gånger. Men sen säger de stopp, E blir förtvivlad och förösker visa att hon vill att de ska sjunga igen och då säger de nej och sjunger något annat. Kan någon förklara varför? För mig är det att E tar initiativ, att hon kommunicera det tydligt vad hon vill och att det borde resultera i hur många I ett hus som helst?!! Eller har jag fel?Skriver mer senare om fler tränings funderingar, lilla T har vaknat, dags för amning
    Nej du har helt rätt! varför ska de inte sjunga den fler gånger, vad ledsen jag blir
  • SaramedM

Finns det ingen som fått tag i en vettig lkare i Sverige som kan i alla fall lite om kost och autism?

Jag känner mig väldigt utelmnad och ifrågasatt just nu

• SaramedM
    zelia skrev 2009-10-12 16:58:56 följande:
    SaramedM: Vet inte, men E.F på autismcenter då? Hon är ju insatt i själva frågan, även om hon inte tycker att det finns tillräckligt med evidens när det gäller kostens effekt på autismen generellt. Men jag har ändå den uppfattningen att hon inte heller avråder från kostomläggning ifall man vill köra det.
    Nej tyvärr inte, hon hade inte kunskap att hjälpa oss vidare även om hon är ganska ödmjuk i sin framtoning
  • SaramedM
    zelia skrev 2009-10-17 16:42:11 följande:
    [citat]
    Nu har jag anmält mig till kursen i DIR/Floortime (www.speciella.com) som går i november december. Någon mer som ska gå ?
    [/citat

Hm, blir sugen men vi lär inte kunna få barnvakt för att gå bägge två

Funderar på pom man kan övertala tex svärmor eller M´s ledsagare att följa med?
  • SaramedM

Vad kan jästsvamp ge för symtom menar läkarna?

• SaramedM

jag har också hört det och glömt bort det

Funderar kring M´s mage så mycket, hon har så himla ont

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-11-04 15:58:15 följande:
    Har ni fått göra test ang jäst, streptockocker och parasiter? Min son har tex Blastocystis Hominis (www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsr... ) som enligt vanlig läkare inte är det minsta konstigt och inget man gör något åt, men enligt andra ställer till massa problem. Ibland behandlar man den inom vanlig sjukvård.
    Nej jag tror inte det, kan man göra de proverna även via vanliga läkare? vi har en bra just nu som gärna vill hjälpa oss och om jag är tillräckligt påläst inför måndag kanske jag kan komma någon vart...
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-11-05 10:35:44 följande:
    absolut, man kan göra de testerna! Länken ovan är ju från hyfsat officiellt håll. Även detta hittade jag förut via smittskyddsinstitutet om en av de amöbor sonen har: www.smittskyddsinstitutet.se/upload/smittskyd...(11)119-121.pdf Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod där, men de är ju inte helt främmande för att den kan ha att göra med magproblem. Om du säger att du är orolig för parasiter, streptokocker och svamp och att ni inte kommit någon vart med de andra undersökningarna så tycker jag att ni borde få ta prover, även om läkarna är fortsatt skeptiska till om de kan ha med saken att göra. Ta med lite papepr och undersökninga om du hittar det. Lycka till!
    Ja jag tror att hon kommer att lyssna på oss, jag tog med foton på M i somras och nu
    Jag vill inte lägga ut bilderna här men jag mailar dig dom när jag kommer hem så kan du se varför jag är orolig
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5