• Ejnie

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

kaffemamma skrev 2009-08-20 15:26:06 följande:
    Han menar att autismen i vårt fall kan vara orsakat av bla den berömda 18-månaders vaccineringen och därigenom har vår son en historia av att reagera negativt på vaccin. Hm. På de amerikanska siterna som propagerar för mer måttfulla vaccinationsprogram (usa har ju betydligt fler) har jag läst att det framför allt är de vacciner med levande virusstammar så att säga som man vill undvika: polio tex finns i en annan variant, jag vet inte vilken variant som används här. Av någon anledning kan jag inte kopiera text härifrån, men här står mer om olika rekommendationer och vaccinationstyper: www.generationrescue.org/pdf/user_friendly.pd... Jag orkar inte riktigt sätta mig in i detta just nu, så vad jag helst önskar är att få reda på att man kan skjuta upp beslutet ett år eller så.... ska försöka ta reda på om jag kan ha tur där.
    Hej på dej!
    Hur menar han (DAN-dr) då? Jag trodde det spelade roll vad man vaccinerades mot, inte bara vaccinationer i allmänhet? Går ni hos han i Norge? Tänker försöka ta med Sonen dit när han kommer i höst och höra vad han säjer.
  • Ejnie
    kaffemamma skrev 2009-09-01 14:53:07 följande:
    Jag tänker testa ridterapi för sonen. Kan hittas på: www.ridterapi-novalis.se/lankar_rt.html Idag har jag bokat "vanlig" handikappridning för 120 kr på eolhälls 4H gård. Blir säkert trevligt, men jag tror ännu mer på de specifika ridterapiställena. Jonna, jag inboxar!
    JAAAAAAAAA! Detta har jag letat efter - men uppenbarligen letat på fel ställe! Tack för länken, har du hunnit komma fram till någon bra och relativt nära?
  • Ejnie

Hässelby, Gustavsberg, Järna... hmm, inte nästgårds något av dem... Gustavsberg är väl enklast antagligen... Tack för tipsen

• Ejnie

Zelia,

jag är också intresserad av ridterapi!!

(och har anmält mig til BAN för att få komma på fikaträffen - hittills var det bara maken som var med...)

• Ejnie

Ni som har folk hemma och inte har eget bolag - begär ni referenser på dem?
    Jag blev lite förvånad av att bli uppringd av vår leverantör idag. Tjejen som var på intervju blev förvånad över att vi ville intervjua henne och be om referenser för hon tyckte ju att hon redan gjort detta när hon anställdes på Företaget som vi får våra tjänster ifrån...
    Är det bara jag som blir lite förvånad?

Och så undrar jag om det är någon med få timmar (40/mån just nu) som startat eget företag för att styra detta eller om man måste ha många timmar för att det ska vara vettigt...? Jag vill styra detta SJÄLV!

• Ejnie
    Nilsfar skrev 2009-10-14 22:54:34 följande:
    Du skall få styra detta själv även om du inte driver assistansen själv. Det är du som bestämmer vilka delar du vill kontrollera.Ställ krav på din anordnare hur du vill ha det - ställer de inte upp på det så byt!Att anställa en assistent till våra barn handlar ju så otroligt mycket om personliga egenskaper så assistansbolaget kan bara sortera bort de uppenbart olämplga. Vilka som sedan är lämpliga och passar ihop med våra barn och familjen, det kan bara vi själva avgöra.Vi gör mestadekls så vid anställningar att en större grupp bjuds in till en presentation där vi presenterar hur vi arbetar. Därefter gör vi en snabbintervju på några minuter med var och en av dem som är intresserade. Efter den är det mycket lättare att avgöra vilka som skall få komma på en djupare intervju och träffa Nils. Ett CV säger ju inte mycket om de personliga egenskaperna som krävs.
    Tack, det som förbryllade mig var att personen som var på intervju tyckte vi var underliga som ställde krav på referenser - för mig är det självklart. Men det var väl en hel del som var underligt, männskan kom nästan en timme sent för att hon åkt vilse mm.
  • Ejnie
    Krickeline skrev 2009-10-21 20:51:55 följande:
    Ok, det visste jag inte. Tack för info.Idag på Uppdrag Granskning var det om särskolor versus vanliga skolor, om någon är intresserad. Vi står verkligen i valet och kvalet när det gäller skolval; AS-skola eller vanlig. Någon som har skolbarn som går i vanlig klass? Hur funkar det? I januari är det dags för oss att välja *gulp*
    VI kommer slåss för att sonen ska få ett extraår på dagis (som ju är BRA) så han har chans att komma ikapp lite till. Jag har pratat lite med andra föräldra och de sa att de verit runt mer än andra för att titta på lämplig skola eftersom det gäller än mer att det passar just ens eget barn. I grunder måste det väl vara bäst med vanlig skola men det väsentliga är väl att våga välja mer stöd om det är det som är rätt. Eftersom grundsyftet är att barnet ska få så bra utbildning som möjligt.
    Det är möjligt att gå i vanlig klass med assistent även som särskoleelev. Och att gå i liten klass i vanlig skola. Eller gå i skola för A-barn. Det finns så många varianter...
  • Ejnie
    kaffemamma skrev 2009-10-25 08:09:03 följande:
    Ejnie, vi är i samma läge. Man ska vara noga med att få beviljat att de även ska få gå 6 års sen efter det extra dagisåret, annars blir det 1:an direkt har jag förstått. Däremot har vi inte fått svar på än vart vi vänder oss för att ansöka om extra år - vet du?
    Ja och jag inboxar dig om det.
  • Ejnie

Är det någon som använt praxisbilder och vet var man kan ladda ned dem?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5