• cruz

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

Kaffemamma: Jag har skickat artikeln som pdf via maillistan.

Bollas: Välkommen till tråden . Vi började träna IBT med sonen då han var 2 år och fyra månader, men det går nog att sätta igång tidigare. Här är ett par IBT-länkar:

www.banyancenter.se
    www.habiliteringsinsats.se/
    www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Timothy%20Tore%20Hebb%20om%20autism%203_08.aspx
    www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Kampen%20for%20John%203_08.aspx

Här är floortime, teacch och Hanen länkar:
    www.floortime.org
    www.hanen.org
    www.teacch.com/

Nilsfar har redan länkat till son-rise.

• cruz

Busfrömamman: Hinner bara svara snabbt, men jag tycker också att personalen gör fel. Är det under träningen som detta sker, eller under gemensam samling med de andra barnen? Jag tycker att personalen bör, så gott det går, försöka uppmuntra varje försök till kommunikation som din dotter gör, även om det innebär att de sjunger samma sång 20 ggr. Så har vi jobbat initialt med Maximilian iaf. Nu när min son kommit ganska långt med kommunikationsbiten så kan vi också säga nej ibland och föreslå något annat, men i början är det ju jätteviktigt att barnen lär sig förstå vitsen med att kommunicera.

• cruz

Krickeline: Tack . Vad roligt att din dotter kommit så långt med träningen. Min spontana tanke är att det absolut är rätt väg att gå att fokusera på lek och socialt samspel i första hand, när man som du har ett barn som fixar språkbiten och skolbänksfärdigheterna utan större problem.

• cruz

Busfrömamman: Ja, visst är det mysigt med en liten . När det gäller ditt sätt att träna IBT så tycker jag att det låter helt OK. Precis som Jonathanmamma och Kaffemamma skriver så är det helt rätt att anpassa träning efter barnet och att utföra träningen i naturliga situationer och inte bara vid bordet. Det där med att peka på näsan kan ju kännas meningslöst, men det är ett sätt att öva ordförståelse, innan barnet lärt sig säga ordet expressivt. Men det kanske är bättre att börja med att peka på saker som barnet är mer intresserat av. När jag lärde Max peka på näsan så gjorde jag det till en buslek där jag killade honom på magen varje gång som han försökte peka på näsan. I början visade jag honom genom att ta hans finger och peka på hans näsa. Han tyckte det var kul så det lärde han sig snabbt.

Jonathanmamma: Vilket underbart tips av din sons logoped (bilbanan). Måste testa här hemma. Min son är också galen i tåg, så det får nog bli ett räls.

Lyktan: Låt det ta sin tid. Man kan inte sätta sig in i allting på en gång och ibland får man prova sig fram till vad som funkar bäst. Har du kommit i kontakt med habiliteringen ännu? De kan också hjälpa till med träningsprogram iaf om man är intresserad av beteendeterapi. Kolla runt lite bland länkarna här i tråden också och se om du fastnar för något. Dieten som många barn får är gluten och kaseinfri. Många autistiska barn har magproblem och blir bättre av dieten. Endel upplever också att det autistiska beteendet minskar.

• cruz

Lyktan: Oj, såg inte att du redan fått en förklaring angående dieten .

Krickeline: Ja, det förstås. Svårt. Har ni kört ett års IBT sa du? De flesta barn behöver minst två år säger de ju på Banyan, men det finns ju också barn som lär sig snabbare än så. Ja, jag vet nog inte hur jag skulle göra. Kanske reducera antalet träningstimmar lite iaf och köra samspel och lek framför allt?

• cruz

När det gäller hur man räknar träningstid så är jag inte helt säker heller. Max får 30 timmar i veckan som är planerade och hyfsat förberedda, men där ingår både bordsträning eller en-till-en träning, omvänd integrering (några barn från avdelningen eller bekantskapskretsen tränas med Max i träningsrummet) och integrering (Max deltar i vanliga dagisverksamheten, fast med resurserna som hjälper honom in i aktiviteterna). Utöver detta får han också flera timmar naturlig träning i veckan som sker spontant när vi leker och umgås med Max och hans bror, eller när vi tex. lär barnen att tvätta händerna och klä av sig ytterkläderna eller gå på pottan. Exakt hur många timmar det rör sig om har jag ingen aning om.

• cruz

Busfrömamman: Att tvinga barnet har bara negativa effekter, det är min bestämda uppfattning. Vi fick rådet att träna på golvet istället för vi bordet vid de tillfällen då det inte funkat att sitta vid bordet. Dessutom skulle vi bara köra enkla roliga övningar för att få igång samspelet. Successivt kunde sedan svårare övningar plus träning vid bordet smygas in utan att det blev frågan om tvång.

• cruz

SaramedM: Vet inte, men E.F på autismcenter då? Hon är ju insatt i själva frågan, även om hon inte tycker att det finns tillräckligt med evidens när det gäller kostens effekt på autismen generellt. Men jag har ändå den uppfattningen att hon inte heller avråder från kostomläggning ifall man vill köra det.

• cruz

Nu har jag anmält mig till kursen i DIR/Floortime (www.speciella.com) som går i november december. Någon mer som ska gå ?

• cruz

RBK: Hur gick mötet med Maggie Dillner?

• cruz

Kaffemamma: Jag tror att det är vanligt att man hittar högre halter av olika miljögifter hos barn jämfört med vuxna och delvis så beror detta på att barn inte har lika välutvecklade system för nedbrytning av gifter. Vad jag har sett i min egen forskning så verkar det som vissa proteiner som är involverade i nedbrytning och transport av olika toxiska ämnen inte produceras i lika stor mängd hos unga individer som hos vuxna. Detta kan vara en förklaring, men säker inte den enda.

Busfrömamman: Jag tror att det spelar roll ifall man själv inte tror på träningsmetoden. Hur ska man då övertyga barnet? Den i vårt träningsteam som lyckas bäst att motivera Maximilian är den resursen som tror och brinner mest för IBT. Hon kör by the book och hon tycker att det är jättekul, vilket smittar av sig på Max. Själv känner jag lite som dig ibland. Nu håller vi tex. på att lära Max "byggimmitation" och jag har väl lite svårt att motivera både mig och Max. Men på dagis går den övningen utmärkt.

RBK: Vad roligt!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5