• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

Min granne fick fantastiska resultat på bebis med kolik och akúpunktur. Jag tror att det bara får göras i "forskningssyfte" på barn under 8 år - och det är vad jag vet bara en akupunktör i Stockholm som gör detta. Jag kan få fram hennes kontaktuppgifter om du vill.

Jag tror också på att gå till botten med dieten för att försöka hitta vad hon inte tål. Något vi slarvar med mycket är loggbok så att säga. Nu har jag gjort det - extremt noggrant några dagar för att kunna ge till dieteisten: exakt vad han äter, vad allt innehåller, hur humöret, sömnen, huden magen är vid olika tidpunkter på dagen. Även om man kanske tänker på det annars så blir det tydligare när man skriver ner allt. Se om man hittar något misstänkt på det sättet, plocka bort ett livsmedel i taget, se vad som händer osv. Jobbigt, men det låter som om det kan vara värt det för er. Och så är det stor skandal att ni inte får proffshjälp från någon gastro-enhet. Kan det hjälpa att boka tid på vidar-kliniken på Rosenlund och se om de är mer villiga till tester?

• kaffemamma

absolut! Han tycker det är fantastiskt roligt och det är verkligen bra träning på massa sätt: kontakt, motorik, balans, språk och empati tycker jag.

• kaffemamma

Krickeline - GRATTIS! Vad underbart att få höra att de tycker dottern fungerar så bra. Vad det gäller vad "normala" barn kan i den åldern så är det så klart väldigt olika, men ja, min dotter fixade de sakerna när hon var 5. Ibland med en hel del tjat, ibland helt själv. Säkert behöver hon fortfarande träning och stöd, men kanske på ett annat sätt?

Busfrömamman,
    jag tror inte att något av det du gör betraktas som "fel" enligt IBT. Vår handledare skulle då rakt inte göra det. Hon brukar säga att det är viktigt att träna in en ny färdighet i en kontrollerad miljö (bordet tex) först, men sen är det ju otroligt viktigt att generalisera det till alla tänkbara miljöer och situationer. Och det räknas som träningstid.

Nu ska jag iväg på möte på Banyan med hela teamet och norske ibt-experten. Hoppas på lite nytändning. Det går strålande på dagis, men vi föräldrar har svårt att få igång entusiasm och vad som känns som vettig träning nu sen alldeles för lång tid tillbaka.

• kaffemamma
    Krickeline skrev 2009-10-06 20:46:19 följande:
    Vi har gått med på något som heter autismactionplan.org där det finns en jättemängd info om biomedicinsk behandling. Förutom CFGF-diet (som vi ska testa) så trycker de väldigt hårt på att man ska pröva vitamin B12-behandling (sprutor eller nässpray). Tyckte inte om tanken på sprutor först men blir mer och mer intresserad av att ändå prova. Någon som har erfarenhet? I så fall, hur får man tag på dessa sprutor? På autismactionplan har de färdiga recept som man går med till sin läkare som skriver under och så kan man gå till apoteket och hämta dem. Så funkar det ju inte riktigt här... De ska kylförvaras så det verkar svårt att beställa från utlandet, plus att jag kan tänka mig att de fastnar i tullen.Tänk ändå om det hade funnits en DAN-läakre på autismcenter man kunde få hjälp av! Inte för att det lär hända, men drömma kan man ju
    Hej,
    jag var i kontakt med autismactionplan en del och frågade lite hur man skulle lösa det där med recept och liknande. Det skulle nog gå att ordna men var en del krångel. Men jag tyckte det verkade som en bra tjänst - berätta gärna! En del kanske går att beställa från norske läkaren även om man inte är kund där? www.medhelse.no . Jag har också förstått att det kan vara olika koncentration osv på det man köper så att man ska vara noga med att få rätt sort. Vi har inte kommit till Mb12 i vårt protokoll ännu, har lite annat att göra först, men sen måste jag ju säga att vitaminer i nässpray eller piller känns betydligt närmare till hands än sprutor - även om jag fick lite annan syn på det efter BAN fikan sist. Där var det ju en som fått dålig reaktion på MB12, och flera som fått väldigt bra. DAN läkaren sa till oss att han tyckte det var bra att börja med en spruta eftersom resultatet blev så tydligt så kunde man avgöra efter det om det var värt att fortsätta - i den formen eller annan. Jag har inte bestämt mig än som sagt. Annars har ju bland annat Inger som har den här bloggen testat, hon vet säkert hur du får tag i det. blogg.aftonbladet.se/19054/ De senaste inläggen handlar också om ett homeopat-medel som flera använt med bra resultat för att kelera sina barn. Jag har lite svårt att tro på homeopati, men kommer mer och mer i kontakt med det. Det som lockar mig med detta var att man får med testutrustning för att själv kunna följa resultatet (urinprov) och att homeopatmedel känns extremt ofarligt. Gick att beställa från sverige på något som hette Vital Body & Soul.
  • kaffemamma

Vår träningstid har gått ner betydligt efter att vi fått nya direktiv från Banyan på hur vi ska räkna tiden: endast aktiv träningstid. En timme i träningsrummet ger då ibland inte mer än 35 min aktiv träning. Samtidigt så räknar vi in - och de säger Banyan att vi ska - några minuter här och där på sådant som uppkommer i vardagen, matbordet ger ju lite sådan tid tex, vissa stunder av lek med systern.

Busfrömamman, du undrade också över dokumentationen. Kanske har ni bara inte kommit igång med det än fär att det inte ska bli för mycket i början? Vi har en pärm med alla aktiva övningar. Där står alla steg i övningen beskrivna, vad som krävs för att vi ska vara säkra på att han kan, att övningen är etablerad så att säga (ofta gäller tex att han ska göra rätt 3 ggr, sen en distraktion, sen 2 ggr, distraktion, 1 ggr). Man skriver i vilket datum steget introducerades, och när han klarat det enligt bemästringskriterierna (3-2-1 eller 9 av 10 rätt i mix). När övningen klarats hemma eller på förskolan ska den andra också testa den och sätta ett ok om den fungerar där också. Så, väldigt noga dokumenterat hela tiden. Och så anteckningar bakom varje övning om det är något man vill kommunicera, fråga eller bara komma ihåg.

• kaffemamma

okej, fastnat en stund i artikelträsket... men det här verkar intressant:
    sev.prnewswire.com/health-care-hospitals/20091007/NY8891007102009-1.html

Groundbreaking Study by Dr. Robert Melillo and Dr. Gerry Leisman, Offers New Hope for Parents of Children with Autism Spectrum Disorders, ADHD and Dyslexia For The First Time, Researchers Propose a Universal Theory Of Autism; May Eventually Lead To Cure

Key study findings include:

A possible treatment solution exists that has the potential of correcting Autism, ADHD and Dyslexia permanently.
    How Functional Disconnection with reduced activity and coherence in the right hemisphere would explain all of the symptoms of autistic spectrum disorder as well as the observed increases in sympathetic activation.
    Best way to address the symptoms of these disorders: improving brain coordination through increasing right hemisphere activity to the level that it becomes temporally coherent with the left hemisphere.
    The physical, immune, digestive, and biochemical issues, or the sensory and motor issues, that previous papers do not address.
    An explanation of the neurological, cognitive, psychological, as well as both the sensory and motor issues.

Men är det någon som fattar bättre än jag hur och om man kommer åt själva studien - inte bara information om den?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5