• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

artikel om dietstudie på www.theautismnews.com/ idag.
    Lite oklar artikel dock - fattade att de kommit fram till att dieten var bra och gav fördelar, men såg ingenting om studiens storlek elelr annat. Får väl kolla upp vid tillfälle.

• kaffemamma

Vi, som många, har provresultat som visar höga halter av kvicksilver och andra tungmetaller hos vår son. Och i den biomedicinska världen omnämns det ofta som om det vore fakta att barn med autism har högre halter av detta än andra barn. Men stämmer det verkligen? Hur ofta tas blodprov på friska barn för att kolla tungmetaller? Här står om en studie som visar att det inte var någon skillnad, www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp&nyheter=1&artikel=3178431

Jag är nyfiken på om alla barn hade höga halter? Det är förstås förskräckligt, och visst kan det vara så att vissa individer är känsligare, men i så fall är det ju många tvärsäkra påståenden som inte stämmer.

Här är också en annan mamma som gjort hemmatester på hela familjen, barn med autism likväl som "friska" hade högre halter än vuxna; blogg.aftonbladet.se/19054/

Någon som har några tankar om detta?

• kaffemamma
    Krickeline skrev 2009-10-20 14:22:11 följande:
    Idag träffade jag en dietist på Astrid Lindgrens ang dotterns magproblem och passade på att fråga om hennes åsikt rörande megadoser av B6 och B12. Hon visste inte alls om de kunde hjälpa, men sa att det i alla fall inte borde vara skadligt att pröva. Ett kosttillskott (multivitamin) som vi vill prova innehåller tex 12000% av det rekommenderade dagsintaget av B6. Så det är verkligen jättedoser det handlar om.
    Tyvärr är det så att B6 tydligen kan göda streptokocker, om man har problem med sådana. Vi har tagit bort till och med multivitaminen med B6 för att först behandla streptokokerna. Suck, det är alltid så många om och men med allt!
  • kaffemamma
    Ejnie skrev 2009-10-22 08:57:49 följande:
    VI kommer slåss för att sonen ska få ett extraår på dagis (som ju är BRA) så han har chans att komma ikapp lite till. Jag har pratat lite med andra föräldra och de sa att de verit runt mer än andra för att titta på lämplig skola eftersom det gäller än mer att det passar just ens eget barn. I grunder måste det väl vara bäst med vanlig skola men det väsentliga är väl att våga välja mer stöd om det är det som är rätt. Eftersom grundsyftet är att barnet ska få så bra utbildning som möjligt. Det är möjligt att gå i vanlig klass med assistent även som särskoleelev. Och att gå i liten klass i vanlig skola. Eller gå i skola för A-barn. Det finns så många varianter...
    Ejnie, vi är i samma läge. Man ska vara noga med att få beviljat att de även ska få gå 6 års sen efter det extra dagisåret, annars blir det 1:an direkt har jag förstått. Däremot har vi inte fått svar på än vart vi vänder oss för att ansöka om extra år - vet du?
  • kaffemamma
    Krickeline skrev 2009-11-02 23:17:17 följande:
    . En sann historia om en autistisk pojke som blev helt återställd av IBT samt kostomläggning och bla medicinering av jästsvamp i tarmarna. Har någon här gett sina barn någon antisvamp/jäst-behandling? I våra provsvar står "sparsamt positivt" under svampförekomst. Vet inte hur man ska tolka det riktigt?
    Vi kanske ska börja låna böcker av varandra? Låter intressant! Nej, vi har inte behandlat jäst specifikt än. Sonen har jäst enligt proverna, men inte så mycket. Samtidigt är det många faschinerande stirys man hör - rena rama exorsisten-liknande berättelser, och han har många av de symptom som den biomedicinska världen brukar prata om när det gäller jäst. Har frågat vår läkare, först så sa han att eftersom vi skulle göra SCD-kost så tog vi hand om det där. Sen kunde vi ju inte hålla den kosten så då undrade jag om vi inte kanske skulel göra en anti-jäst behandling ändå. Men tydligen skulle vi vänta: vi behandlar streptokocker med en antibiotika just nu, som jag uppfattade så kunde det eventuellt ta hand om jästen också. Vi har ett par steg kvar på första delen av vårt protokoll från DAN-läkaren, sen är dte dags för nya prover. Inget har gett fantastiskt resultat med otvetydlig koppling till det vi gjort (enzymer, ovanlig probiotika, a-vitaminkur och nu den här antibiotikan) men visst går killen framåt mycket, han verkar må bra.
  • kaffemamma

åh, jag har hört det där många gånger, tex på föresläsningen med dr Mumper. Men nu kommer jag bara ihåg lite: när de beter sig som berusade är ungefär som jag kommer ihåg det. Tex skrattar oförklarligt på konstiga tidpunkter (ofta mitt i natten förut för vår del), nattvak, en del annat, magrelaterat har jag för mig.
    Här finns lite info, hann ej kolla källan noga eller hur intressant den var:
    www.parentsofallergicchildren.org/autism_&_yeast.htm

• kaffemamma
    SaramedM skrev 2009-11-04 14:22:55 följande:
    jag har också hört det och glömt bort det Funderar kring M´s mage så mycket, hon har så himla ont
    Har ni fått göra test ang jäst, streptockocker och parasiter? Min son har tex Blastocystis Hominis (www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx ) som enligt vanlig läkare inte är det minsta konstigt och inget man gör något åt, men enligt andra ställer till massa problem. Ibland behandlar man den inom vanlig sjukvård.
  • kaffemamma

absolut, man kan göra de testerna! Länken ovan är ju från hyfsat officiellt håll. Även detta hittade jag förut via smittskyddsinstitutet om en av de amöbor sonen har: www.smittskyddsinstitutet.se/upload/smittskydd/dientamoeba_gammal_parasit.2000;6(11)119-121.pdf

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod där, men de är ju inte helt främmande för att den kan ha att göra med magproblem. Om du säger att du är orolig för parasiter, streptokocker och svamp och att ni inte kommit någon vart med de andra undersökningarna så tycker jag att ni borde få ta prover, även om läkarna är fortsatt skeptiska till om de kan ha med saken att göra. Ta med lite papepr och undersökninga om du hittar det. Lycka till!

• kaffemamma

har själv inte sett den än, men det kan kanske var abra uppigning i novembermörkret:

www.autismyesterday.com/trailer.htm

Autism Yesterday is a new documentary that explores an emerging truth many parents are discovering: Autism is a reversible condition through a process known as "biomedical intervention".

Through the eyes of five families and their recovering children, Autism Yesterday chronicles heart-wrenching stories of despair, hope, and recovery.

This 30-minute documentary shares the remarkable story of children recovering from autism -- perhaps the most important health issue of our time.
    l

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5